"פזיז ובור": הציוץ של יאיר נתניהו מכה גלים בספרד

בסוף השבוע צייץ בנו של ראש הממשלה: "ערבים ומוסלמים יקרים. רוצים לשחרר אדמות ערביות איסלאמיות? הנה מקום להתחיל" - כשהוא מתייחס למובלעות הספרדיות ביבשת אפריקה • מנהיג מפלגת הימין הקיצוני הספרדית VOX לא נשאר חייב

יאיר נתניהו / צילום: שלומי יוסף
יאיר נתניהו / צילום: שלומי יוסף

התקשורת הספרדית דיווחה היום אחר הצהריים בהרחבה על העימות שהתרחש ביממה האחרונה בטוויטר בין יאיר נתניהו למנהיג מפלגת הימין הקיצונית הספרדית VOX ולארגון הפרו-ישראלי ACOM. תחת הכותרת "בנו של ראש הממשלה מעודד את הקהילה המוסלמית 'לשחרר' את סיאוטה ומלייה" דיווח העיתון ABC על הציוץ של יאיר נתניהו מסוף השבוע, שבו כתב "ערבים ומוסלמים יקרים. רוצים לשחרר אדמות ערביות איסלאמיות? הנה מקום להתחיל", וצירף מפה של המובלעות.

הציוץ עורר את חמתו של סנטיאגו אבאסקל, מנהיג מפלגת הימין הקיצוני "ווקס" (VOX), ששברה טאבו של יותר מ-40 שנה והצליחה להיכנס לפרלמנט הספרדי בבחירות הכלליות שהתקיימו באפריל. על רקע מצע של התנגדות להגירה והתנגדות לעצמאות קטלוניה, זכתה המפלגה ב-10% מהקולות. היא דווקא מקיימת קשרים עם מפלגת "הליכוד" וראש אגף יחסי החוץ של המפלגה גם בירך אותה לקראת הבחירות - ומיד מחק את הציוץ.

אבל אבסקאל, שמסתובב עם אקדח מחשש להתנקשות בו ושצולם במהלך הקמפיין כשהוא חובש קסדת קונקיסטאדור ספרדי (בשם העבר המפואר של ספרד), לא התאפק וענה לציוץ של נתניהו. "לפני שאתה מעודד פלישה איסלאמית נגד המולדת שלנו, כדאי שתדע משהו על ההיסטוריה. ספרד נכבשה על ידי מוסלמים ושיחררה את שטחיה כבר במאה ה-8. אתה בור ופזיז, וגורם נזק לאינטרס של עצמך", כתב.

אבסקאל גם תייג בציוץ את הארגון הפרו-ישראלי ACOM, שהפציר באופן פומבי בנתניהו "אנו מבקשים שתתחיל להתנהג בצורה בוגרת יותר, ותפסיק להזין סנטימנט אנטי ישראלי בספרד". בציוץ נפרד יצא הארגון באופן חריף נגד נתניהו הבן.

בתגובה לשני הציוצים, צייץ שוב יאיר נתניהו, ואמר כי על הספרדים להבין את הרגישות הישראלית לדרישות לפנות את יהודה ושומרון. "זהו הלב של המדינה היהודית והמקום בו נוסדה לפני 3,000 שנה". הוא גם יצא נגד ACOM ונגד VOX שאינן עושות די כדי למנוע מהממשלה הספרדית לממן ארגונים פרו-פלשתיניים. ההתנצחות בין כל הגורמים נמשכה עד לפוסט רווי סימני קריאה של יאיר נתניהו: "אני רק מציב מראה מול פרצופכם. אתם לא רוצים שאתערב בעניינים שלכם? מצוין! אז תפסיקו להתערב בשלנו! אתם רוצים שנתמוך בקטלאנים ובבסקים? הפסיקו לתמוך בפלשתינים!".

בנוסף, ציין נתניהו כי ישו היה יהודי, וכהוכחה התייחס לכתובת שהתנוססה לפי הברית החדשה על הצלב Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum, שמשמעותה "ישו מנצרת, מלך היהודים". זאת, כשהוא מתעלם מהאלמנט הדתי המאמין כי ישו היה בנו של אלוהים.

כאמור, חילופי הדברים הסוערים חרגו מהטוויטר ודווחו בהרחבה בעיתונות הספרדית, כשהם זוכים לכותרות בעיתונים כמו "אל-דיאריו", "לה-ונגרדיה", "אה-בה-סה" ועוד.