מה אסף זמיר למד על תל-אביב ב-10 שנותיו כסגנו של חולדאי

הסגן לשעבר של רון חולדאי, שעבר לכנסת מטעם מפלגת כחול לבן, מפזר נתונים בשבחי תל-אביב-יפו • מה עומד מאחוריהם? • המשרוקית של גלובס

אסף זמיר / צילום: עופר חגיאב
אסף זמיר / צילום: עופר חגיאב

בראיון לערוץ הכנסת נשאל נציג כחול לבן, אסף זמיר, עד לא מכבר סגן ראש עיריית תל-אביב-יפו, למה ישראלים רבים שונאים את העיר. זמיר השיב שתל-אביב דווקא מייצגת נאמנה של ישראל, ומיהר לירות נתונים: "אם אתה עוצר בתל-אביב עשרה אנשים ברחוב, שישה הם בכלל לא מהעיר. הם נכנסו לעבוד בה, לקנות וליהנות. זו עיר שהיא צומת שעוברים בה שניים-שלושה מיליון איש". עוד הוסיף זמיר: "4% מתושבי המדינה גרים בתל-אביב, אבל היא אחראית ל-25% מהתוצר המקומי הגולמי".

מטעמו של זמיר נמסר, שהוא נשען על מידע שהציגו לו במשך השנים אנשי מרכז המחקר הכלכלי והחברתי של העירייה. כשהקשינו, הודו שהוא כבר לא מסוגל להפנות אותנו למסמכים. נזכיר, זמיר היה סגנו של חולדאי במשך עשור.

בתור שירות לזמיר, הנה מה שהצלחנו למצוא. פנינו למקור, מרכז המחקר החברתי-כלכלי של עיריית ת"א-יפו, ושאלנו מהו באמת התמ"ג של ת"א. נענינו שבכלל אין נתון רשמי: העירייה בחנה שיטות חישוב שונות, אבל לא אימצה אף אחת. אף על פי כן, באתר העירייה באנגלית מצאנו אומדן רלבנטי, שלפיו מטרופולין ת"א אחראי לכ-50% מהתוצר של ישראל.

המספר הזה נלקח כנראה מהחישובים של שלושה מכונים בינלאומיים, שכולם הגיעו בעשור האחרון לתוצאות דומות: PwC הגיע ל-61%, מקינזי גרס 52%, וברוקינגס 55%. אבל הנתון הזה מתייחס למטרופולין כולו, שבו מתגוררים 3.8 מיליון איש - 40% מתושבי ישראל. רק אחד משמונה מהם מתגוררים בת"א-יפו עצמה.

ומה לגבי מספר הנכנסים לת"א-יפו ביום? גם שם התעקשו במרכז המחקר שהם מעולם לא סמכו על ידיהם אומדן כלשהו, אבל ההערכות שבחנו דיברו על כמיליון איש. הנתון המדויק היחיד הוא מספר הנכנסים ברכבת, שעמד על 20 אלף ביום ב-2017.

■ בשורה התחתונה: דבריו של זמיר לא נכונים ברובם. הערכות גסות של מספר הנכנסים לתל-אביב נעות בין שליש לחצי מהמספר שנקב בו. על התוצר המקומי של תל-אביב עצמה אין שום אומדן רשמי, אבל חישובים שנעשו לגבי המטרופולין כולו - שמספר תושביו גדול פי שמונה - גבוהים פי שניים בלבד מהנתון שמסר זמיר.