"טיסת השבת" מגיעה לביהמ"ש: 52 נוסעים תובעים את אל על

טיסת אל על מ-15 בנובמבר המריאה מניו יורק בחמש שעות איחור ולא הצליחה לנחות בישראל לפני כניסת השבת, ולכן נאלצה לנחות באתונה בדרך • אל על הודיעה לנוסעים כי תפצה אותם בכרטיס טיסה לאירופה, אולם כעת 52 מהם תובעים גם פיצוי של 7,000 שקל לכל נוסע ובסה"כ 364 אלף שקל

"טיסת השבת" מגיעה לבית המשפט: 52 מנוסעי "טיסת השבת" הגישו תביעה נגד אל על ודרישה לפיצוי של 7,000 שקל לכל נוסע ובסך-הכול סכום של 364 אלף שקל.

נזכיר כי טיסת אל על מספר LY002 מ-15 בנובמבר לא הצליחה לנחות בישראל במועד המתוכנן - לפני כניסת השבת - אחרי שהמריאה מניו יורק בחמש שעות איחור, ולכן נאלצה לנחות באתונה בדרך. היות שאל על לא מטיסה נוסעים בשבת, הנוסעים הורדו באתונה - נוסעים שומרי שבת נשארו ללון שם ללילה, ואחרים הוטסו עם ישראייר לתל-אביב. המטוס של אל על ואנשי הצוות המשיכו לנחיתה בארץ.

כשבועיים אחרי הטיסה אל על הודיעה לנוסעים כי תפצה אותם בכרטיס טיסה לאירופה, בהתאם למחלקה שבה טסו באותה טיסה. ממצאי ועדת חקירה שהחברה הקימה בעקבות הטיסה שהובילה לסערה תקשורתית ולקריאות לחרם מצד הציבור החרדי (שלא התממשו) - לא פורסמו לציבור.

כעת כאמור מגיע שלב התביעה. התובעים, המיוצגים על-ידי עו"ד אשר רוטבאום, טוענים כי "אל על, המכנה את עצמה 'חברת התעופה הלאומית של ישראל', זלזלה ופגעה ביודעין בערך מקודש של שמירת השבת, דבר שהסב לנוסעים צער, תסכול ועוגמת-נפש רבה".

התובעים טוענים כי אל על לא נערכה לשיבושים ולתנאים שגרם מזג-האוויר שפקד את ניו יורק בחודש נובמבר האחרון, כך למשל כאשר צוות האוויר של הטיסה האמורה הגיע באיחור ניכר בטענה לפקקים כבדים - טענה שהתובעים מבקשים לשלול שכן הם עצמם הגיעו במועד. בנוסף, לפני ההמראה הנוסעים שומרי השבת ביקשו לרדת מהטיסה, משהבינו שהיא לא תספיק לנחות לפני כניסת השבת (בשעה 16:18 באותה שבת), אלא שהם סורבו. עוד נטען כי הרב שלום בער סורוצקין שהיה על הטיסה הרגיע את הנוסעים "על בסיס מידע שנמסר לו מאנשי הצוות" כי המטוס ינחת שעה לפני כניסת השבת.

כחמש שעות לתוך הטיסה עודכנו הנוסעים כי לאור אי-העמידה בזמנים תתבצע נחיתה באתונה - דבר שלפי התביעה, לו הנוסעים היו יודעים עליו מראש, "הם היו עומדים על זכותם ויורדים מהמטוס בנמל התעופה קנדי".

הטיסה נחתה באתונה כשעה לפני כניסת שבת, והנוסעים מתארים "כאוס ומהומה ששררו בנמל התעופה ובבית המלון, היות שלא היה נציג מטעמה של אל על, הציוד של הנוסעים נשאר במטוס". עוד צוין כי 180 איש הגיעו למלון שהיה ערוך לקבל 50 נוסעים, לרבות היערכות עם מנות כשרות בכמות קטנה מדי. גם ארון ובו גופה שהובאה לקבורה בישראל הורד יחד עם אחת התובעות, לטענתה מבלי ליידע את המשפחה. הארון הוטס לישראל במוצאי שבת.

עוד צוין כי טיסה אחרת של אל על שמספרה 008 המריאה מנמל התעופה קנדי כשעה אחרי "טיסת השבת" - וזו נחתה בתל-אביב כשעה וחצי אחרי כניסת השבת, ו"לא ברור מדוע טיסת התובעים הוסתה לאתונה".

כך או כך, האיחור המצטבר אחרי נחיתת הנוסעים במוצאי שבת בתל-אביב עמד על כ-35 שעות לעומת השעה הנקובה בכרטיס הטיסה המקורי - ועל כך דורשים הנוסעים פיצוי. את הפיצוי שהציעה להם אל על בדמות כרטיס טיסה לאירופה, הגדירו ככזה ש"אינו הולם כלל את עוגמת-הנפש האדירה שנגרמה לתובעים".

את הפיצוי שדורשים התובעים הם חישבו לפי אמנת מונטריאול, ולא לפי חוק התעופה הישראלי הקובע פיצוי במקרה של ביטול או עיכוב מעל שמונה שעות. החוק הישראלי במקרה הזה היה תוחם את הפיצוי על 3,080 שקל לנוסע, ואילו לפי אמנת מונטריאול, הפיצוי על הובלת נוסעים באיחור תוחם סכום גבוה בהרבה המוערך ב-23,500 שקל. לפי התובעים, בתחשיב של נזק ממוני ונזק לא ממוני (עוגמת-נפש) הם העמידו את הפיצוי הנתבע על 7,000 שקל לכל נוסע.

אל על סירבה להגיב לתביעה.