בית המשפט אישר: אלביט מערכות וגורן חקלאות ירכשו את כים ניר ב-8.5 מיליון שקל

החברה הביטחונית והחברה של יפתח חצור יחזיקו בחלקים שווים בחברת הריסוס החקלאי, שמפעילה גם 14 מטוסי כיבוי אש • הצעתה של תלם לרכוש את כים ניר נדחתה על ידי בית המשפט, מטעם של "חוסר תום לב" וכן מחשש למונופול

בית המשפט המחוזי מרכז אישר אמש (ג') את מכירת חברת הריסוס החקלאי כים ניר לחברה הביטחונית אלביט מערכות ולחברת גורן חקלאות שבבעלות יפתח חצור, וזאת בתום הליך מורכב שהחל בחודש אוקטובר 2018. שתי החברות יחזיקו ב-50% כל אחת מכים ניר.

אלביט  וגורן יחזיקו בכל התשתיות של כים ניר, שהיא גם המפעילה של 14 מטוסי כיבוי האש, שרכשה אלביט מערכות במסגרת הסכם שעשתה בעבר עם המשרד לביטחון פנים.

השופטת עירית וינברג-נוטוביץ אישרה את הבקשה שהגישה לה הנאמנה שמונתה לכים ניר, עו"ד ניצה פוזנר, ודחתה את ההצעה שהגישה חברת תלם - וזאת לאחר שקבעה כי היא הגישה את הצעתה לרכישת כים ניר לאחר שישבה במשך חודשים על הגדר, ועשתה זאת רק לאחר שאלביט וגורן הגישו את הצעותיהן לרכישת החברה ונחשפה לפרטיהן: "תלם ישבה על הגדר במשך חודשים שבהם התנהלו מגעים אינטנסיביים ומורכבים בין המציעות ובעת שהליך השאת התמורה כבר היה בשלבים מתקדמים", קבעה השופטת והוסיפה: "עובדה זו מצביעה על חוסר תום לב מצדה".

עוד נכתב בהחלטת השופטת כי הנאמנה פוזנר והמועצה ליצור צמחים ולשיווקם הצביעו במסגרת ההליכים על חשש ממשי שרשות התחרות (הרשות להגבלים עסקיים) לא תאשר את המכירה של כים ניר לתלם, שכן מדובר בשתי החברות היחידות בישראל שפועלות בתחום הריסוס החקלאי - מצב שעלול ליצור מונופול.

ההצעה למכירת כים ניר לאלביט ולגורן נתמכה בידי העובדים בכים ניר, כונס הנכסים הראשי, המשרד לביטחון פנים, רשות מקרקעי ישראל וגופים נוספים שהיו מעורבים בהליך. כך, בין אלביט לגורן נחתמו הסכמים המסדירים את תנאי השימוש בתשתיות של כים ניר ושל החברות הקשורות אליה, והושגו הסכמות על העסקת מרבית מבין 86 עובדי החברה.