פרקליטו של אלוביץ בכנס לשכת עוה"ד: "מי מהנוכחים חושב שיש לנו סיכוי בשימוע?"

איש מהמשפטנים בקהל לא הרים את ידו • "זאת בדיוק הבעיה", אמר עו"ד ז'ק חן, המייצג את בעל השליטה לשעבר בבזק בפרשת תיק 4000, בה הוא חשוד במתן שוחד לרה"מ נתניהו • עוד אמר עו"ד חן בכנס הלשכה באילת: "אנו צריכים להתמודד עם תיקים שבהם המערכת מתבצרת ומתגוננת באמצעות הדלפות וקיבוע של נרטיב"

עו"ד ז'ק חן בכנס לשכת עורכי הדין באילת / צילום: ליאב פלד, דוברות לשכת עורכי הדין
עו"ד ז'ק חן בכנס לשכת עורכי הדין באילת / צילום: ליאב פלד, דוברות לשכת עורכי הדין

"למה בפרקליטות יש רק 'טעויות', ואצל הנאשמים תמיד יש כוונת זדון?" - כך אמר עו"ד ז'ק חן בכנס לשכת עורכי הדין באילת, תוך מתיחת ביקורת על נאומו של פרקליט המדינה שי ניצן ביום שני האחרון בטקס הפתיחה של הכנס.

הדברים נאמרו בפאנל בנושא "מה הופך משפט לאומנות", שהתקיים לזכרו של עו"ד יעקב וינרוט ז"ז. בפאנל השתתפו עו"ד צבי אגמון, עו"ד ז'ק חן, עו"ד אביגדור פלדמן, עו"ד איל רוזובסקי, עו"ד ברק טל ממשרד יגאל ארנון, עו"ד אהוד ארצי ממשרד ש. הורביץ ואחרים. את המושב הנחתה עו"ד אפרת רייטן ממשרד גולדפרב-זליגמן.

עו"ד ז'ק חן מייצג את שאול אלוביץ, בעל השליטה לשעבר בבזק ובאתר וואלה, בפרשת וואלה-בזק (תיק 4000), במסגרתה הוחלט להעמידו לדין, בכפוף לשימוע, במתן שוחד לראש הממשלה בנימין נתניהו. "הימים הם ימים שבהם המציאות מוקצנת ודורשת כישורים מיוחדים", אמר חן בפאנל. "בעידן של היום, כשעל כותלי בית המשפט מתדפק ההמון עם מגפונים ותופים, עם תקשורת קולנית ועם רשתות חברתיות שמגבירה את תיבת התהודה, החשש הוא שהדברים חודרים פנימה, ולכן הזירה לא מצטמצמת לשופט, אלא אנחנו מוצאים את עצמנו נאבקים על נרטיב שמתחיל מפרוץ החקירה, ויש לכולם עמדה, דעה וסיפור משלהם. זה מלחיץ את הנאשם ומלחיץ גם את רשויות האכיפה".

עו"ד חן התייחס, כאמור, לנאומו של פרקליט המדינה שי ניצן בטקס פתיחת כנס לשכת עורכי הדין ואמר: "שמענו את נאומו של פרקליט המדינה, 'נאום הגוועלד', שמה שאפיין אותו זו הבעת עמדה קיצונית של 'אנחנו ואתם'. הוא אמר בעצם, 'אצלנו יש טעויות, אצלכם יש מניעים זרים'. הוא אמר 'האמת תצא לאור, והצדק ינצח', אבל עד שהצדק ינצח, צריך להיות ערים ללחץ הציבורי העצום שזה יוצר".

עוד הוסיף חן: "קחו את תיקי ראש הממשלה. אין כמעט ערב שישי שאין הדלפה מחדרי חקירות, SMS כזה, SMS אחר, ומול הדברים האלה צריך עורך הדין להתמודד, כי הם חודרים ויכולים להשפיע. מה שמטריד אותי זה מידת ההשפעה שיש לקולות שבאים מבחוץ על מקבלי ההחלטות".

"מי מאמין שיש לי סיכוי בשימוע?"

עו"ד חן, פרקליטו של אלוביץ, אף ביצע "ניסוי" בשיתוף הקהל של עשרות עורכי דין שנכחו באולם כדי להמחיש עד כמה דעת הציבור מוטה מהפרסומים. "אני מייצג את שאול אלוביץ בתיק 4000, ואני סקרן: מי מבניכם היושבים בקהל חושב שיש לי סיכוי בשימוע, שירים את ידו".

אף אחד מבין עשרות עורכי הדין והמשפטנים שנכחו באולם לא הרים את ידו. על כך אמר חן: "זו בדיוק הבעיה. התקבע בציבור, אגב רעשים אינסופיים, איזושהי תחושה שאין טעם. ובמקום הזה אנחנו צריכים לשאול את עצמנו - על סמך מה? אני יכול לומר לכם שאנחנו, שעוברים בימים אלה על חומר החקירה, רואים את הדברים, אבל אנחנו צריכים להתמודד עם תיקים שבהם המערכת מתבצרת ומתגוננת באמצעות הדלפות וקיבוע של נרטיב. וזו נקודת הפתיחה של המשפט. בזמנים המודרניים האלה חלק מהעניין הוא התהודה הציבורית והפרופיל של המעורבים עם מניעים פוליטיים".

אומנות השכנוע

עו"ד צבי אגמון אמר בפאנל כי "מנקודת המבט הליטיגטורית, האומנות היא אומנות השכנוע. שכנוע זה אומנות. זה לא רק ידע וטכניקה. שני אנשים מציירים חמנייה. למה של ואן גוך הוא אומנות, ואת השני לא מכירים? זו אומנות השכנוע. וינרוט (עו"ד יעקב המנוח אשר לזכרו נערך הפאנל, א' ל"ו) לא טען טיעון, הוא סיפר סיפור. יש תיקים שאין לך מה לעשות. אבל רוב התיקים נמצאים באזורים לא ברורים, ויעקב לקח את כל הנקודות שמראות תמונה של בקבוק ומוציא פסל חדש לגמרי, עם אותן נקודות. זה כריזמה, דמיון ויצירתיות".

עו"ד אביגדור פלדמן הוסיף כי "אין מקצוע נפלא יותר מעריכת דין. הכישורים האומנותיים הם אכן לספר סיפור. פעם אתה מקבל תיק בנוי מהמשטרה, ומכל האוסף של שברים של חקירה אתה צריך לבנות סיפור טוב עם התחלה, אמצע וסוף. כל הסיפורים נבדלים זה מזה תלוי בנקודת המבט. מי מספר את הסיפור - הנאשם, הקרבן, התביעה. להשתמש בכל הכישורים האפשריים כדי להפיק מחדה, והבעיה של עורך הדין זה שהוא לא יכול לבחור את השחקנים. ויש לנו גם קהל - השופט. שהוא מאוד בעייתי. עורכי דין לא רוצים שופט טוב שכבר ראה הכל, אלא שופט סקרן".

עו"ד איל רוזובסקי התייחס בדבריו לחקירות הנגדיות, בדגש על אישי ציבור, ואמר: "חקירה נגדית היא מאבק מוחות מתוכנן מראש, אבל היא לא הולכת כמו שאתה מתכנן מראש. צריך יותר לאלתר תוך כדי. אנשי ציבור לא שונים מכל עד אחר. יש חכמים, יהירים וטיפשים. בתיק מתוקשר אנחנו גם ערים לזה שיש תקשורת, ואנחנו צריכים לוודא שאנחנו לא חוקרים עבור התקשורת. אכן אנחנו מאוד רוצים שבעיתונות ייכתב שהעד שקרן, אבל לא בהכרח זה מה שטוב לתיק. אנחנו צריכים לזכור שהחקירה הנגדית היא כלי לשכנע את השופט בגרסת הלקוח שלנו. בסופו של דבר כל עורך דין שהולך לבית המשפט לחקור בחקירה נגדית, מתרגש. הוא לא נרדם, הוא במתח ובהתרגשות של יום חקירה חשוב בבית המשפט, וזו מנת חלקנו עד יומנו האחרון. למשל, אני זוכר במיוחד את חקירתה הנגדית של שולה זקן בתיק טלנסקי". 

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ והחשודים האחרים בתיקים עודם בראשיתם. כל החשודים מכחישים את המיוחס להם, הם עומדי בפני הליכי שימוע שלפני הגשת כתב אישום, ועומדת לזכותם חזקת החפות.