ההבטחה והאכזבה: כל הדרך למטה מרפורמת הסלולר, מה עובר על משה כחלון?

האיש שהוביל את רפורמת הסלולר נגד כל הסיכויים והפך לאחד הפוליטיקאים האהובים בישראל נקלע למשבר פוליטי ותדמיתי שבשיאו הסכים לפרק את "כולנו" ולכהן תחת ראש הממשלה שיוגש נגדו כתב אישום • עלייתו ונפילתו של משה כחלון

משה כחלון / צילום: רויטרס
משה כחלון / צילום: רויטרס

שש עשרה שנים חלפו מאז שמשה כחלון הגיע לכנסת ישראל. במשך התקופה הזאת, למעט שנתיים שבהן התרחק מהעולם הפוליטי, כחלון השקיע דם, יזע ודמעות כדי לבנות לעצמו תדמית ממלכתית וחיובית. הוא סיפר על איומים שקיבל מאנשי עסקים ומיתג את עצמו כאדם ערכי, אמפתי חלשים, כזה שמתרחק מעימותים ומכבד את העיתונות.

תחנות בולטות במסע של כחלון
 תחנות בולטות במסע של כחלון

האיש שהקפיד על נאורות, התחשבות במיעוטים וכבוד לאכיפת החוק, מי שהעלה באוב את דמותו של מנחם בגין ז"ל - השליך השבוע את הכול לפח.

כחלון הניף השבוע גרזן ענק וכרת את העץ שטיפח במשך יותר מעשור. חשבון הנפש שערך בעקבות האכזבה מתוצאות הבחירות האחרונות - ירידה מעשרה מנדטים לארבעה בלבד, הוביל אותו למה שנראה בנקודת הזמן הנוכחית כמו השמדת ערך. הנה הדרך שעבר משה כחלון מאז ימי מהפכת הסלולר ועד לנקודה הנוכחית שבה מעמדו הפוליטי והציבורי נמצא בשפל.

רפורמת הסלולר: "תהיו כחלונים"

כחלון הגיע לשיאים של פופולריות בזכות רפורמת הסלולר. הוא הגיע למשרד תקשורת אפרורי והפך אותו לנקודת זינוק מטורפת. חלקים מן הלשכה של השר עוד ישבן בבנייני מגדל שלום בקומה גבוהה, כאשר הוא ואנשיו פרשו בפני עיתונאים את התוכניות שלהם לצאת למאבק בסלקום, פרטנר ופלאפון ששלטו בשוק וגרפו רווחי עתק של מיליארדי שקלים בכל שנה.

זו נראתה תוכנית בלתי אפשרית, כמעט נלעגת, אבל כחלון התעקש, לחץ והצליח. ההצלחה הזו הובילה את הבוס שלו, ראש הממשלה בנימין נתניהו, להפציר בחברי הממשלה: "תהיו כחלונים".

בשנת 2012 כחלון היה על גג העולם. באותה השנה הוא הדהים את המערכת הפוליטית כשהודיע שלא יתמודד בבחירות ברשימת הליכוד לכנסת ה-19. נתניהו הפעיל על כחלון לחצים גדולים, אבל האחרון התעקש. יומיים לפני פתיחת הקלפיות בשנת 2013, נתניהו וכחלון ערכו מסיבת עיתונאים ובה הבטחה - בדיעבד שקרית - שכחלון יהיה יו"ר מנהל מקרקעי ישראל.

הפוגה קצרה: קורס ניהול

מאז תחילת 2013 בילה כחלון שנתיים על הקו נתניה-חיפה. הוא השתלב במכללת נתניה, שזכתה לתרומות נדיבות מאיש העסקים יצחק תשובה. הוא החזיק שם לשכה ומספר עוזרים, השתתף בפאנלים של המכללה ונסע לקורס ניהול מתקדם בהרווארד. באותו הזמן כחלון חשב על הקמת מפלגה עצמאית ולא הסכים לדבר על חזרה לחיק הליכוד.

מה שאפיין את כחלון הפוליטיקאי בשנים הללו, מאז 2013 ועד היום, הוא המספר הרב של ההתבטאויות שלו נגד חזרה לתוך הליכוד. "אנחנו עצמאיים", הוא אמר והסביר שהציבור צריך מפלגה שונה. הוא דיבר נגד "סחר הסוסים" בפריימריז של הליכוד וסיפר שסבל בימיו כשהיה שר בממשלת נתניהו.

שר האוצר: סיבוב לאחור

את הקמפיין לכנסת ה-20 לא ניתן לשכוח. כחלון, נישא עדיין על גלי התהילה של רפורמת הסלולר, פיזר הבטחות בנוגע לשוק האנרגיה כשהוא מסתיר מן הציבור את חברותו האישית עם קובי מימון ואת ניגוד העניינים שלו. דקה אחרי שנבחר, הודיע שלא יוכל לקבל החלטות בנושא מתווה הגז.

לא מעט גורמים בזירה הפוליטית טוענים שהסיטואציה הזו חושפת את אופיו האמיתי. כלפי חוץ הוא איש עקרונות וערכים, עד לרגע שבו הוא מבצע סיבוב לאחור. אם הוא לא יכול לעמוד במילתו, הוא מעדיף להסתתר עד יעבור זעם.

אדם שמכיר אותו מקרוב מאשר את הרושם הזה. "כשהסכינים נשלפות, כחלון בורח", הוא מספר, "ככה חינכו אותו בבית - ששום דבר טוב לא יכול לצאת מקרבות כאלה, בסוף כולם נפגשים בחדר מיון".

את מערכת הבחירות ההיא סיים כחלון עם עשרה מנדטים שעזרו לו להפוך לשר האוצר. כחלון השקיע מאמצים גדולים בתחום הדיור, אולם לא הצליח להגיע להישגים מרשימים בזירה הזאת.

במסגרת ההסכם הקואליציוני שנחתם בשנת 2015 דרש כחלון סעיף שיאפשר לו חופש הצבעה בנושאי פסקת ההתגברות ובמהלך השנים התעקש שלא לאפשר חקיקה פרסונלית.

בחירות 2019: התרסקות ודיכדוך

בשנה האחרונה של הכנסת ה-20 כחלון ראה איך המפלגה שלו מתפוררת. סגן השר מייקל אורן לא היסס לתקוף את התנהלות המפלגה ואילו השר יואב גלנט התנהל כחבר ליכוד מן המניין, עד שאכן ביצע את הדילוג.

אחרי הבחירות נשארו לו שלושה שותפים. אלי כהן חברו הקרוב, יפעת שאשא ביטון ורועי פולקמן. הם ייטמעו בתוך הליכוד, אך למעט כהן ספק אם למישהו מהם יש את הכוחות הפוליטיים לשרוד את השלב הבא. פולקמן ישולב במקום 35 ברשימת הליכוד לכנסת ואין ודאות שימשיך להיות חבר כנסת אם הבחירות ייערכו בחודש דצמבר.

השנים של כחלון באוצר מתאפיינות במהלכים גדולים שנועדו להוריד יוקר הדיור, את יוקר המחיה, לפתוח את התחרות בבנקים ולהוריד את העמלות. חלק מהדברים הצליחו, חלק פחות.

הבוחרים לא העריכו את היוזמות של כחלון. למה זה קורה? בכולנו אומרים ש"זה לא ממש ברור לנו. אז נכון שבפעם הראשונה אתה על תקן ההפתעה הרעננה, וכמו יאיר לפיד ונפתלי בנט שנסקו בפעם ראשונה, גם הוא היה אז מפלגה ממונפת. ונכון ששרי אוצר מגיעים תמיד עם עמדה בעייתית לבחירות, אבל כחלון דווקא לא העלה מסים וחילק דירות בהנחות מטורפות, ועדיין לא זכה להכרה מצד הציבור".

במערכת הפוליטית טוענים שכחלון מאוכזב, אפילו מדוכא. לראיה, ההתבטאות הבעייתית של ח"כ רועי פולקמן מסיעתו, שאמר למפגיני כחול לבן כי כולנו שנתפסה כמגינת שלטון החוק בממשלה היוצאת, וכמי שסיכלה לא מעט הצעות חוק לעומתיות למערכת המשפט, אינה רלוונטית יותר בשאלת החסינות ופסקת ההתגברות. "כרגע אני והמפלגה שלי לא לשון מאזניים, לא רלוונטיים", אמר פולקמן את מה שכנראה שמע בבית הפוליטי שלו, "אני לא חייב לכם דין וחשבון".

"זו לא רק האכזבה מתוצאות הבחירות וההבנה שכוחו מוגבל", אומרים גורמים במערכת הפוליטית, "בג"ץ פגע בכחלון כשביטל את המס על הדירה השלישית וקיבל את עתירת תנובה להעלות את מחירי החלב שבפיקוח. נראה שזה הוסיף לכך שכחלון אולי ימשיך לשדר ממלכתיות, אבל לא ירגיש חובה להגן על בית המשפט כבעבר".

הבחירות הבאות? "כחלון התאכזב"

המשפט האלמותי "תהיו כחלונים" מקבל משמעות שונה ב-24 השעות האחרונות. להיות כחלון פירושו לזחול חזרה למפלגה שאותה עזבת ובאותה הזדמנות להתחרט על האמירה הגורפת שלפיה "אין כזה דבר בישראל ראש ממשלה מכהן עם כתב אישום".

לא מדובר בהתבטאות בודדת. בדצמבר 2018 כחלון אמר בישיבת סיעת כולנו כי "נתניהו אחרי כתב אישום ואחרי שימוע לא יוכל לכהן. בכל עבירה". בפברואר השנה, בעיצומה של מערכת הבחירות הוא הכריז כי "אם יוגש כתב אישום, הממשלה תתפרק בלי קשר לכולנו. "אנחנו לא נהיה בממשלה עם כתב אישום", הוא אמר.

אף אחד עדיין לא יודע, נכון להיום בצהריים, האם ישראל הולכת לבחירות נוספות, אבל כחלון כנראה ירצה להמשיך לכהן כשר האוצר. בסביבתו אומרים כי "מבחינתו, אין אופציה אחרת מלבד האוצר, על זה הוא הלך לבחירות. ניסו לפתות אותו עם משרד החוץ, וזה לא עניין אותו. מבחינתו, האוצר רשום אצלו בטאבו. אבל נכון שאם הוא ירגיש שהוא לא יכול לחיות עם ההסכמים הקואליציוניים, הוא יוותר. משה הוא לא מהסוג שנשאר בתפקיד כדי לחמם את הכיסא. הוא פעל מתוך אג'נדה כלכלית-חברתית עבור דברים שנראו לו חשובים, והתאכזב מאוד מהמכה שקיבל כשירד מעשרה מנדטים לארבעה בלבד".

האם כחלון מדוכא? במעגל הקרוב שלו טוענים שמדובר בהגזמה. "שתי שמועות עקשניות וחסרות בסיס מסתובבות פה בששת השבועות האחרונים", אומרים מי שמלווים אותו מקרוב, "שכחלון מדוכא, ושהוא לא מעוניין באוצר. אז נכון, כחלון התאכזב, כמו כולם בכולנו, ועבר לו. בכלל, כל קשירת ההיעלבויות בשמו היא לא לעניין. שמת לב שרק אצל כחלון, דרעי ודוד לוי יש היעלבויות וסולחות? מעניין שאצל לפיד וביבי אין אף פעם היעלבויות, וליברמן שמחליט לנתק קשר הוא בכלל גבר־גבר. כחלון הוא פוליטיקאי, משופשף וערמומי, שידע למה הוא נכנס כשהחליט לפרוש מהליכוד ולוותר על החיים הנוחים שהיו לו שם. וגם עכשיו הוא כבר המשיך הלאה".

איך יתנהלו היחסים בין ראש הממשלה נתניהו לבין שר האוצר כחלון? מקורב לשניים אומר ש"זה נכון שהיחסים בינו לבין נתניהו מורכבים. מצד אחד, ביבי מאמין לו ומתייעץ איתו יותר מאשר עם שרי הליכוד, כי הוא מעריך אותו ויודע שכחלון לא יחתור תחתיו. מצד שני, ניסיונותיו של נתניהו לקחת קרדיט על כל סרט שכחלון עמד לגזור באוצר הוציאו את כחלון מדעתו. לא סתם מספרים שהוא אמר פעם לאנשיו, 'אל תספרו מתי אני הולך לאכול קוסקוס אצל אמא שלי (כשהאם מיסה כחלון עוד הייתה בחיים), כי ביבי יהיה שם לפניי'. ההתערבויות עצמן היו אגב מעטות וכשזה קרה וראש הממשלה ניסה להתערב, כחלון דאג לנפנף במכתב שקיבל ממנו עם מינויו באוצר, שבו הבטיח נתניהו לתת לכחלון עצמאות כלכלית".

פעילים במפלגת כולנו מדגישים ש"כחלון הוא איש ימין. הליכוד צריך אותו כדמות חברתית ומתפקדי הליכוד אוהבים אותו ועדיין רואים בו אחד משלהם. הוא לא מתאים לאופוזיציה והוא לא עשה את כל הדרך כדי ללרלר באיזו ועדה".

מעבר לקשיים בדיאלוג מול נתניהו, כחלון יצטרך להתמודד עם ביקורת גם בקרב מצביעי הימין. "זה כמו כלנתריזם, אבל זה כחלוניזם", אמר לנו אחד מהם השבוע והזכיר שכלנתריזם הוא מונח גנאי על שמו של חבר מועצת העיר ירושלים, רחמים כלנתר, שעבר מסיעה לסיעה תמורת טובת הנאה פוליטית.

עדות נוספת לביקורת על כחלון אפשר היה למצוא בערך הוויקיפדיה שלו ששוכתב אתמול. אחד מהגולשים באינצקלופדיה האינטרנטית כתב ששר האוצר הוא "אדם חסר חוט שדרה ומצפן מוסרי". עוד נכתב כי "לאחר הבחירות לכנסת ה-21, אשר לפניהן הכריז כי לא ישב בממשלה עם ראש ממשלה המכהן תחת כתב אישום, שכח כחלון את אשר הבטיח לקהל בוחריו והסכים לשריון במקום ה-5 ברשימת הליכוד לכנסת ה-22". הערך אמנם תוקן תוך זמן קצר, אבל השאלה הגדולה היא מה יקרה לכחלון בהמשך דרכו הפוליטית.