ההחמצה של סוארי: מניית קבוצת אשטרום כמעט הכפילה את ערכה מאז שמכרה אשתקד אלייד את עיקר החזקותיה

קבוצת התשתיות והבנייה סיכמה רבעון ראשון מצוין, עם צמיחה של 28% בהכנסות, לרמה של כ-1.13 מיליארד שקל וקפיצה של 474% ברווח הנקי שהגיע לכ-98 מיליון שקל

נאות פרס אשטרום / צילום: דני שמש
נאות פרס אשטרום / צילום: דני שמש

מניית קבוצת התשתיות והבנייה אשטרום  זינקה היום בכ-8% במחזור ער בבורסה והשלימה התקדמות של 108% בשנה האחרונה. זאת, לאחר שהקבוצה הציגה דוחות טובים מאוד לרבעון הראשון של השנה. בשורה העליונה רשמה אשטרום צמיחה של 28% בהכנסות ברבעון זה לעומת הרבעון המקביל, לרמה של כ-1.13 מיליארד שקל. הרווח הגולמי גדל ב-48% ל-221 מיליון שקל ובשורה התחתונה רשמה הקבוצה קפיצה של 474% ברווח הנקי שהגיע לכ-98 מיליון שקל.

החברה נהנתה ברבעון זה מעליית ערך נדל"ן להשקעה בהיקף של כ-21 מיליון שקל, לעומת ירידת ערך נדל"ן של כ-20 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, בעיקר עקב עליית דמי שכירות והשכרת שטחים נוספים בחברה הבת אשטרום נכסים.

הכנסות אשדר זינקו ב-104%

אשטרום מחלקת את פעילותה לשישה מגזרים: קבלנות בנייה ותשתית בישראל, קבלנות בנייה ותשתיות בחו"ל, תעשיות, יזמות נדל"ן למגורים בישראל (באמצעות אשדר), נדל"ן להשקעה ויזמות (באמצעות החברה הבת אשטרום נכסים) וזכיינות. העלייה בהכנסות נרשמה בעיקר על רקע גידול של 104% בהכנסות אשדר לכ-333 מיליון שקל וקפיצה של 266% בהכנסות מפעילות בנייה ותשתיות בחו"ל לכ-121 מיליון שקל ברבעון. צבר העבודות של הקבוצה עומד כיום ברמה של כ-7.8 מיליארד שקל, בדומה לצבר בסוף שנת 2018.

קבוצת אשטרום נמצאת בשליטת משפחות המייסדים - נוסבאום, משורר, גירון, רובין וליפשיץ - ומנוהלת על ידי המנכ"ל גיל גירון. בתחילת ספטמבר אשתקד רכשו משפחות המייסדים את רוב החזקותיה של שותפתם ההיסטורית באשטרום (14.5%), חברת ההשקעות אלייד, שמוביל היו"ר, פרופ' יצחק סוארי, תמורת כ-200 מיליון שקל. 

מאז העסקה (שנעשתה במחיר גבוה בכ-15% ממחירה של המניה בבורסה אז) המניה כמעט הכפילה את ערכה כך שאלייד "החמיצה" תוספת ערך של כ-150 מיליון שקל. אלייד היא חברת החזקות הפועלת שנים רבות בענפי הנדל"ן, האלקטרוניקה, התשתיות והרכב. עם החזקותיה נמנות יבואנית רכבי פולקסווגן צ'מפיון מוטורס, והחברות UPS, ניופאן, מיניליין ועוד. לשותפות באשטרום נכנסה אלייד בשנת 1965. בתחילת הדרך החזיקה כ-50% מהמניות, ב-2007 ירדה לשיעור החזקה של 25% ולאחר ההנפקה בבורסה דוללה לכ-19%.

בשלוש השנים האחרונות רשמה המניה של קבוצת אשטרום התקדמות של 274% ושוויה של החברה הגיע לכ-2.4 מיליארד שקל, בעוד הונה העצמי הסתכם בסוף מרץ השנה בכ-1.9 מיליארד שקל.

רמי נוסבאום, יו"ר אשטרום, ציין היום כי "ברבעון הראשון של השנה המשכנו להשקיע בפרויקטי הזכיינות, בפרויקטים לייזום למגורים באמצעות אשדר, ובקידומם של הפרויקטים היזמיים של אשטרום נכסים. צבר העבודות האיתן והמבוזר שלנו מבטיח את המשך מגמת הצמיחה של הקבוצה גם בשנים הבאות".