הבנקים מכרו 44% ממניות שב"א בהצעת המכר, לפי שווי של 296 מיליון שקל

במסגרת המכרז המוסדי בהנפקת מניות שב"א, הבטיחו הבנקים לאומי, הפועלים ודיסקונט מכירה של 43.6% מחברת תשתית התשלומים תמורת 129 מיליון שקל

משה וולף, מנכ"ל שב"א / צילום: עינת לברון
משה וולף, מנכ"ל שב"א / צילום: עינת לברון

עוד חברת פיננסים של הבנקים הופכת לציבורית: שב"א (שירותי בנק אוטומטיים) האחראית על מערכת תשתית התשלומים בישראל, מגיעה לבורסה בת"א, לאחר שאתמול הושלם המכרז המוסדי בהליך הצעת המכר.

במכרז נמכרו לציבור 43.6% ממניות החברה על-ידי שלושה בנקים שהיו חייבים לרדת להחזקה של עד 10% מהחברה, וזאת לפי שווי של כ-296 מיליון שקל לשב"א. 

שב"א, בניהולו של משה וולף, מתפעלת מערכת תקשורת דו-כיוונית בין סולקים ומנפיקים של כרטיסי חיוב לבין בתי עסק, לאישור ולאיסוף עסקאות המבוצעות בכרטיסי חיוב בבתי העסק. כמו כן, החברה מנהלת ומתפעלת ממשק סליקה בין סולקים ומנפיקים של כרטיסי חיוב, ומערכת מיתוג המקשרת בין רשתות ATM (מכשירי בנק אוטומטיים - "כספומטים").

את ההנפקה הובילה לאומי פרטנרס חיתום, ובסיומה לאומי, הפועלים ודיסקונט יירדו להחזקה המינימלית הנדרשת בהתאם להנחיות הרגולטור, ועל פי תוצאות המכרז למשקיעים מסווגים הם יקבלו יחדיו כ-129 מיליון שקל: 64.5 מיליון שקל יגיעו ללאומי, שמכר כ-22% ממניות שב"א; 35.2 מיליון שקל להפועלים, שמכר כ-12% ממניות שבא; ו-29.3 מיליון שקל לדיסקונט, שמכר כ-10% ממניות שב"א.

לאומי, הפועלים ודיסקונט יחזיקו כל אחד 1% נוסף משב"א, כ"מאגר", אם יידרשו בעתיד, להתפשר עם מזרחי טפחות, שתובע 3.2% ממניות החברה. הבנק הבינלאומי דווקא הגדיל את החזקותיו בשבא, ורכש מניות בהנפקה, תוך שהוא מגדיל את החזקתו בחברת תשתית התשלומים מ-3% ל-5%.

בהנפקה המוצלחת התקבלו ביקושים בהיקף כפול מהמוצע, של כ-255 מיליון שקל, ומחיר המינימום שיקף לחברה שווי של כ-260 מיליון שקל. "השוק קיבל בזרועות פתוחות את שב"א, כי מה שהבנקים חייבים למכור כדאי לקנות", אומר גורם המקורב להנפקה.

ככל הידוע, בין המזמינים במכרז המוסדי נמצאות חמש קבוצות הביטוח הגדולות: מגדל, כלל ביטוח, מנורה מבטחים, הפניקס והראל, ועוד מוסדיים כגון, המפעליות של פסגות. על פי הערכות, הראל תהפוך לבעל עניין בחברה. המכרז הציבורי צפוי בים שני הקרוב, כך שהחברה תחל להיסחר אפילו לקראת סוף השבוע הבא.

הצעת המכר בוצעה בשל כורח רגולטורי, שלפיו הבנקים צריכים לרדת להחזקה של עד 10% מהחברה. על רקע זאת, לאומי והפועלים כבר הקדימו ומכרו בנפרד 10% משבא לויזה ולמאסטרקארד העולמיות, בהתאמה, לפי שווי חברה גבוה יותר. לאומי מכר לויזה לפי שווי חברה של 370 מיליון שקל, והפועלים מכר למאסטרקארד לפי שווי חברה שנע בטווח דומה לזה שבעסקה של לאומי עם ויזה.

בעקבות השלמת הצעת המכר, והירידה של הבנקים אל מתחת לרף 50% בשבא, הבנקים עומדים בהוראות, וכחלק מכך הם יוכלו לשמור בידיהם את מלוא הדיבידנד המיוחד, בהיקף 175 מיליון שקל ששבא כבר חילקה.