שליש מבני הנוער מתעוררים באמצע הלילה כדי לבדוק את הסמארטפון

כך עולה מסקר חדש שערך ארגון Common Sense Media ופורסם ב"וול סטריט ג'ורנל" • ממצאי הסקר עומדים בניגוד להמלצות מומחי שינה שלא להשתמש במסכים לפחות שעה לפני השינה ולא לבדוק את הטלפון במהלך הלילה, מאחר שהשימוש במכשירים פוגע באיכות השינה

שליש מבני הנוער מתעוררים באמצע הלילה כדי לבדוק את הסמארטפון / אילוסטרציה: shutterstock
שליש מבני הנוער מתעוררים באמצע הלילה כדי לבדוק את הסמארטפון / אילוסטרציה: shutterstock

שליש מבני הנוער ורבע מהוריהם מתעוררים באמצע הלילה ובודקים את הסמארטפונים שלהם - כך לפי סקר חדש שפורסם ב"וול סטריט ג'ורנל" וערך ארגון Common Sense Media, ארגון ללא מטרות רווח שמקדם שימוש בטוח במדיה עבור ילדים.

עוד עולה מהסקר כי במעל מחצית מהפעמים שבהן נערים מתעוררים באמצע הלילה ובודקים את הטלפון שלהם - הסיבה לכך היא שהם קיבלו התראה או רוצים לגשת לרשתות חברתיות. בנוסף, 70% מהנערים אמרו כי השתמשו במכשיר חצי שעה לפני שהלכו לישון.

מייקל רוב, מנהל מחקר ראשי בחברה, אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי "פעמים רבות הורים דואגים מכמות הזמן שילדים מבלים במסכים, והפרעה בשינה היא אכן סיבה לגיטימית לדאגה".

ממצאי הסקר עומדים בניגוד להמלצות מומחי שינה שלא להשתמש במסכים לפחות שעה לפני השינה ולא לבדוק את הטלפון במהלך הלילה, מאחר שהשימוש במכשירים פוגע באיכות השינה. המחסור בשינה שנגרם משימוש מוגבר במסכים אף עשוי להסביר את הקורלציה שנמצאה בין זמן השימוש במסכים לסיכוי לדיכאון אצל צעירים.

הסקר בחן 500 הורים ו-500 ילדים בגילאי 12-18. 62% מהמבוגרים שהשיבו עליו אמרו כי הם שומרים את הטלפונים שלהם בטווח הקרוב אליהם במהלך הלילה. 29% מהנערים אמרו כי הם אף ישנים איתם במיטה, לעומת רק 12% מהמבוגרים.

בנוסף, 45% מהמבוגרים אמרו כי הם מרגישים שהם מכורים לטלפון הנייד, לעומת 27% ב-2016. לעומת זאת, אצל נערים דווקא חלה ירידה בנתון זה - 39% אמרו כי הם מרגישים מכורים, לעומת 50% ב-2016.

בשנה האחרונה גוגל, אפל ופייסבוק הציגו כלים שיסייעו למשתמשים לנטר ולשלוט על הזמן שהם מבלים מול מכשירים ואפליקציות, בשל ביקורת כלפיהן על כל שהמודלים העסקיים שלהם מעוצבים כך שיעודדו משתמשים להשתמש בשירותים ובמכשירים שלהם לתקופות זמן ארוכות. עדיין לא ידוע אם הכלים ששחררו אכן מסייעים להפחית את זמן המסך בקרב צעירים ומשתמשים בכלל.