בחירות 2019 חלק ב': 9 שאלות לקראת ה-17 בספטמבר

מה דינם של חברי הכנסת שכיהנו זמן כ"כ קצר, האם הם זכאים לתשלום? • האם התסריט שבו לא מצליחים להקים ממשלה הפעם יכול להתרחש פעם נוספת? • "גלובס" עם שאלות ותשובות לקראת סבב בחירות נוסף

הכנסת ה-21 / צילום: יוסי זמיר
הכנסת ה-21 / צילום: יוסי זמיר

אמש הכנסת ה-21 פוזרה בקריאה שנייה ושלישית. כעת, קצת יותר משלושה חודשים לפני סבב בחירות נוסף, עולות לא מעט שאלות לגבי איך המדינה תתנהל עד שסוף סוף תוקם ממשלה. "גלובס" עושה סדר.

מאז ההכרזה על הבחירות הקודמות הממשלה נחשבת ל"ממשלת מעבר". מה זה אומר?

לממשלת מעבר יש פחות סמכויות - היא לא יכולה לקדם רפורמות ולבצע מינויים בעלי משקל. כך למשל, המפכ"ל הזמני שמונה בדצמבר האחרון, מוטי כהן, צפוי להשלים כמעט שנה בתפקיד - עד שהממשלה הבאה תיכון ותפתח בהליך מינוי מפכ"ל קבוע. עם זאת, בממשלת מעבר פשוט יותר למנות שרים, כיוון שהיא לא זקוקה לאישור הכנסת.

מה קורה אם חלילה פורצת מלחמה?

ממשלת המעבר ממשיכה לתפקד ממש כמו ממשלה רגילה, שכן ממילא הממשלה היא בעלת הסמכויות בנושא ולא הכנסת. גם הקבינט המדינה-ביטחוני, שכולל את השרים נפתלי בנט ואיילת שקד עדיין בתוקף.

מה יקרה לתקציב המדינה?

מאחר שתקציב המדינה ל-2019 אושר עוד בכנסת ה-20, הכול אמור להמשיך להתנהל כרגיל. תקציב 2020 יגובש ויאושר על ידי הממשלה והכנסת הבאות. אם זה לא יקרה עד ה-1 בינואר, תקציב 2020 יתנהל בשיטת 1/12.

האם מפלגות חדשות (שלא התמודדו בבחירות האחרונות) יכולות להתמודד הפעם?

התשובה חיובית, כל עוד הן יגישו מועמדות בהתאם ללוח הזמנים הקבוע - עד 47 יום לפני הבחירות.

מה ההשלכות על שרים כמו בנט ושקד שלא נבחרו בכנסת האחרונה?

בממשלה הנוכחית יושבים מספר שרים שלא נבחרו בכנסת האחרונה, ביניהם איילת שקד, נפתלי בנט ואורי אריאל. הם ממשיכים בתפקידם עד אשר תיכון ממשלה חדשה.

האם התסריט שבו לא מצליחים להקים ממשלה הפעם יכול להתרחש פעם נוספת?

כן, אבל ישראל במקרה הזה לא חריגה במיוחד. חוסר יציבות פוליטית מאפיינת מדינות נוספות: בלגיה החזיקה בשיא של שנה וחצי שבה לא הצליחו להרכיב ממשלה, ביוון היו פעמיים בחירות באותה שנה - ב-2012 וב-2015, וגם בספרד הלכו בשלוש השנים וחצי האחרונות שלוש פעמים לקלפיות.

מה דינם של חברי הכנסת שכיהנו זמן כ"כ קצר, האם הם זכאים לתשלום?

כל חברי הכנסת יקבלו משכורת עד ל-30 בספטמבר. המשמעות היא שהם יקבלו משכורת למשך 5 חודשים, בלי שהם נדרשו לעבודה פרלמנטרית כמעט לחלוטין.

האם צפויים שינויים בראשות המפלגות שנבחרו לכנסת ה-21?

זה תלוי לחלוטין בהחלטתן, אבל לא צפויים שינויים משמעותיים. בשתי הסיעות הגדולות, הליכוד וכחול לבן, כבר הודיעו שמה שהיה הוא שיהיה. לעומת זאת, לפי הערכות אבי גבאי לא יוביל את העבודה בבחירות הקרובות.

האם השימוע לנתניהו עשוי להידחות?

רה"מ ככל הנראה יבקש לדחות את השימוע, לאחר שכבר נדחה פעם אחת. ההחלטה אומנם נתונה בסמכותו הבלעדית של היועמ"ש אביחי מנדלבליט, אולם אם זה יקרה מדובר יהיה בצעד חריג שיגרור ביקורת רבה.

***ד"ר עופר קניג מהמכון הישראלי לדמוקרטיה סייע בהכנת הכתבה