בהרצליה עוצרים בנייה; ראש העיר פדלון: "אין לנו מים, אז לא תהיה התחדשות עירונית"

ראש עיריית הרצליה משה פדלון הודיע כי אספקת המים לעיר אינה מספיקה, ולאור זאת הוא עומד לעצור את הפרויקטים להתחדשות עירונית בהרצליה

משה פדלון, ראש עיריית הרצליה / צילום: שלומי יוסף
משה פדלון, ראש עיריית הרצליה / צילום: שלומי יוסף

ראש עיריית הרצליה משה פדלון הודיע כי אספקת המים לעיר אינה מספיקה, ולאור זאת הוא עומד לעצור את הפרויקטים להתחדשות עירונית בהרצליה

"אני הולך לעצור את כל הפרויקטים בעיר וממליץ לכל ראשי הערים לעשות כן, עד שהמדינה תבין שעליה להשקיע בהתחדשות עירונית", אמר פדלון. לטענתו, כמות המים המגיעה כיום מהצפון להרצליה אינה מספיקה ליותר מ-200 דירות חדשות.

פדלון, שדיבר בוועידה להתחדשות עירונית של מרכז הבנייה הישראלי, התייחס להסכמי-הגג שעיריית הרצליה חתמה עם רשות מקרקעי ישראל ועם המדינה, להקמת אלפי יחידות דיור בגליל ים, באזור שדה התעופה, באזור המכון לטיהור שפכים ובצפון-מערב העיר. הסכמים אלה עלו על שרטון לפני כארבעה חודשים, כשפדלון הודיע על סירובו לחתום על היתרי בנייה לפרויקטים במחיר למשתכן שמוקמים בגליל ים, וזאת עקב טענתו כי רמ"י לא עומדת בסיכומים עימה להקים את מחלף הרב-מכר בדרום העיר.

אומנם בפברואר השנה שר האוצר משה כחלון כינס את כל הצדדים ופישר ביניהם, ואולם הבעיות לא באמת נפתרו. רמ"י טוענת כלפי העירייה שהיא לא מיישמת את הסכם-הגג שעליו חתמה, וכי במספר מקרים היא אף פועלת נגדו - למשל במקרה שבו הביעה התנגדות לפרויקט באפולוניה, שבסופו של דבר נפסל על-ידי בית המשפט המחוזי וכרגע ממתין להכרעה בעליון בנוגע לערעורים שהוגשו בגינו.

לטענת העירייה, המדינה היא שמקפיאה בפועל את הסכם-הגג עם הרצליה, דבר שימנע את בניית מחלף הרב-מכר ואת העתקת המכון לטיהור שפכים (המט"ש), וזאת לצד עיכוב פתרונות ניקוז והקמת תשתיות נוספות בשכונה בפרט ובעיר כולה.

"ההסכמים עם המדינה אינם הסכמים אלא המלצות", אמר פדלון. "הם לא עומדים בהתחייבויות, ואנו ראשי הערים לא יכולים לסמוך עליהם. אין מדיניות, ואין יעדים. המדינה לא שומעת אותנו. יש לי מים לעוד 200 משפחות. מה אתם מצפים? שאציב עוקבי מים? שהצבא יביא מים? אני לא מוכן לאשר יחידות דיור, כשאין לי יכולת לבנות להם תשתיות".

והוא סיכם: "אין תשתיות - אין התחדשות עירונית". 

רק עכשיו התברר לכם שאין מים בעיר?

"מים אני מקבל מהמדינה. לגליל ים בנינו בריכה מתקציב העירייה, ויש להם מים. המדינה הייתה אמורה להעביר קו מים מהצפון לדרום, אבל הפרויקט הזה בוטל. גם אם בג"ץ יאשר עכשיו את פרויקט אפולוניה - אין לי מים בשבילם". 

זה מצב של סף קטסטרופה. אתם ודאי ראיתם את זה קודם?

"ודאי, אבל לא אני אחראי על אספקת מים ברמה הארצית. מעבר להתחדשות עירונית של 1,500 משפחות חדשות, בנינו אלפי יחידות דיור ברחבי העיר, ולדבר הזה אתה צריך מים, ונכון לעכשיו אין למדינה אפשרות לספק לי את המים האלה. הסכם-הגג לא כולל מים, ניקוז חשמל, מחלפים, תחנות רכבת, גני ילדים, כיתות לימוד - אין. לגבי המים - נתתי את מה שאני יכול לאלפי יחידות הדיור שבנינו, אבל נכון לעכשיו אנחנו במלאי מאוד נמוך".

הודעתם לאוצר?

"הודענו לכולם. מי שצריך לדעת יודע.

וברקע הסכסוך על מחלף הרב-מכר. 

"אני מקווה שהבעיה הזו נפתרה, אבל עדיין יש ויכוחים עם השלטון המרכזי".