אחות העתיד כבר כאן, והיא שולטת גם בדיגיטל

מקצועות הבריאות עוברים מהפכה ונערכים לדור הבא של המטופלים הדיגיטליים

בריאות דיגיטלית / צילום: Shutterstock
בריאות דיגיטלית / צילום: Shutterstock

היום, יותר מתמיד, הבריאות מעסיקה את כולנו - החל מדור ההורים המתמודדים עם שנים רבות של הזדקנות וחולי, דרך גיל הביניים העסוק בבריאות שלו, של הוריו ושל ילדיו, ועד הצעירים שהם אולי "הדור הבריאותני" הראשון. רובנו מכירים את הסטודנטית שהתחילה ב- Meatless Monday, והיום שוקלת מעבר לטבעונות; הצעיר שלאחר שנים בחדר כושר החל להתאמן לטריאתלון. רוב הדור הזה, שעתיד לחיות בממוצע 100 שנה, רוצה לחיות טוב ובריא יותר, ופעיל היום ולאורך זמן.

מה אנחנו יודעים עליהם? בעולם העבודה יש שנוטים להשמיץ אותם שהם מפונקים, לא רוצים לעבוד קשה, ולא מוכנים לוותר על הפנאי שלהם. עם זאת, בכל הקשור לבריאות, מדובר בדור שתופס אותה כהוליסטית. לא מתייחסים רק לתסמינים גופניים, אלא למכלול של גוף-נפש-רוח-רגש. כך גם בכל הקשור למידע רפואי, הם מאתרים מידע ממקורות שונים - מחיפוש אינטרנטי ועד רשתות חברתיות - ואינם נשענים רק על הרופא.

מנתונים אמריקאיים עולה, כי רק ל-2/3 מהם יש רופא ראשוני קבוע, והם מתפקדים כ"מתאמי הטיפול" של עצמם. וכמובן, הם רוצים נגישות דיגיטלית לשירותי בריאות.

אלא שמערכת הבריאות הנוכחית תתקשה לענות על הצרכים של הדור הזה, ועליה להיערך כדי להתאים את עצמה לציפיות הלקוחות, כמו גם למציאות המשתנה. זה נכון הן לגבי בניית מתקנים ושירותים, והן לגבי הכשרת המטפלים.

הלקוחות מצפים לגישה קלה למידע על בריאותם, מחפשים מגע דיגיטלי עם מטפלים, וטיפול מהיר ונוח. כמטפלים, עלינו להתאים את עצמנו כדי לענות על צרכים אלה. כך שמקצועות הבריאות יידרשו לעדכון בתוכניות הלימוד, ההכשרה והקניית המיומנויות.

מראשיתו, מקצוע הסיעוד כלל מרכיבים של אוטונומיה ואחריות. ציבורית, האחות נתפסת כ"מייצגת" של המטופל. בדרך-כלל היא האדם הראשון שמטופל מקיים איתו אינטראקציה, ומהווה סוג של גשר בינו למערכת הבריאות.

אחיות ואחים ימלאו תפקיד מפתח בעולם הבריאות העתידי, כאשר יהפכו לסוכני שינוי התנהגויות בריאות. קידום בריאות הוא תהליך המאפשר לאנשים להגביר את השליטה על חייהם, ובכך לשפר את איכותם.

נוסף לכך שאחות תערוך אומדנים, תטפל באדם, תיידע את המטופל לגבי סיכוני מחלה, היא גם תדריך אותו, תעצים אותו, ותצייד אותו בכלים כדי לחולל שינוי לטובת בריאותו ואיכות חייו. כמו הפסקת עישון, שינוי תזונתי, פעילות גופנית ועוד. ההכשרה שלה, בהתאמה, תכלול תיאוריות חינוכיות, מודלים להתנהגות בריאותית ועיצוב התנהגותי.

עם זאת, הלקוחות החדשים רוצים "טיפול כאן ועכשיו" ובאופן דיגיטלי; ורובם יפגשו את האחות ב- online, בפורטל ובווידאו-צ'אט. לכן, כמטפלים עלינו לחזק את הנוכחות הדיגיטלית שלנו. כך שהתמצאות בפלטפורמות עדכניות, ושליטה במדיות החברתיות יהוו חלק מכלי העבודה של האח/האחות העתידיים.

בעולם עתיר מידע ההופך ליותר ויותר דיגיטלי, הנתונים מהווים חלק אינטגרלי מהטיפול. חיבור של נתונים פיננסיים, תפעוליים, דמוגרפיים וקליניים צריך להוות נקודת המוצא לכל טיפול. כבר היום אחיות נעזרות במידע אלקטרוני כדי לטפל בחולים בבטחה. השלב הבא הוא שימוש במידע זה כדי לקבל החלטות נכונות יותר, ולשפר את תוצאות הטיפול.

בהמשך, אינפורמטיקה (תורת המידע) תהפוך למיומנות הכרחית בארגז הכלים של האחיות. אחיות אינפורמטיקאיות יפתחו וישפרו רשומות רפואיות אלקטרוניות, במטרה למזער טעויות רפואיות, להפחית עיכובים בטיפולים, ולצמצם עלויות. כל אלה יאפשרו לאחות להתפנות לטובת מפגש יעיל יותר ומלא קשב עם המטופל.

החודש, מאי, ציינו בארץ ובעולם את "יום האחות". האחיות מרכיבות את הסקטור הגדול ביותר בתחום הבריאות, ונהנות מאמון ציבורי רחב. עם זאת, הדרך למיצוי הפוטנציאל המקצועי שלנו, ולבניית דור העתיד של המקצוע, עדיין ארוכה.

הכותבת היא ראשת אגף סיעוד ומוקדים רפואיים, מכבי שירותי בריאות