באיחור של 15 שנה: ההקמה של מסילה רביעית באיילון החלה

עם השלמת המסילה, ב-2026, ניתן יהיה להעלות את תדירות הרכבות בתל-אביב מ-14 ל-26 בשעה • בנוסף, הות"ל אישרה היום את הכפלת מסילות החוף, אך ההחלטה על הנחת מסילות נוספות בחיפה הועברה לפורום בין משרדי

רכבת ישראל / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
רכבת ישראל / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

לאחר דיונים שנמשכים, למעשה, קרוב לשני עשורים, מודיע היום משרד התחבורה על התחלת ביצוע המסילה הרביעית באיילון. הפרויקט מבוצע בעזרת חברת נתיבי ישראל, שתעבוד לצד מסילות פעילות של הרכבת. הוספת מסילה נוספת חיונית להגדלת תדירות הרכבות בציר העמוס בישראל, עליו ייסעו בקרוב גם רכבות בקווים נוספים, ובראשם הקו החדש לירושלים. עם השלמת המסילה, ב-2026, ניתן יהיה להעלות את תדירות הרכבות בתל-אביב מ-14 ל-26 בשעה וכך להפחית גם את צפיפות הנוסעים בתחנות וברכבות עצמן.

כבר בראשית העשור הקודם דובר על הצורך בהוספת מסילות נוספות באיילון, ובשל המקום הצר שנותר בין נתיבי איילון הפקוקים ותעלת הניקוז, היה ברור כי פתרון כזה מצריך גם את שיפור הניקוז בנחל איילון, שמציף מדיי כמה שנים את הכביש והמסילות. ב-2012 הועבר התכנון והביצוע של הפרויקט מנתיבי איילון לנתיבי ישראל, אך ביצועו נדחה שוב ושוב בשל מחלוקות על אופן הביצוע ובעיקר- על תחליף לניקוז של נחל איילון. לבסוף הוחלט להקים להסיט את נחל איילון לאגם מלאכותי שייסכר בפארק אריאל שרון, להצר את התעלה באיילון ולבנות מעליה מקום למסילה נוספת. עלות הפרויקט, שהוערכה ב-2012 בכ-2.5 מיליארד שקל, הכפילה עצמה ל-5 מיליארד ושנת סיומו נדחתה ל-2026.

השלב הראשון בביצוע הפרויקט יהיה הצרה של תעלת הבטון בה זורם נחל איילון והעברת הזרם לאגם חדש בפארק אריאל שרון (חירייה). ההשקעה בכך תהיה 1.4 מיליארד שקל, וכמות המים שתנוקז מגיע ל-6.2 מיליון מ"ק. באגם בפארק אריאל שרון ייבנה סכר, אך בשנים גשומות במיוחד יציפו המים את הפארק ולפני התכנון, לא צפויים להציף גם מבנים. התוכנית לבנות צינור תת-קרקעי מהאגם לים התיכון (שתוסיף לפרויקט מיליארד שקל נוספים) מיועדת להיות מקודמת בנפרד ולא תוקצבה עדיין. לפארק שרון יוצרפו 4500 דונם נוספים.

השלב הבא יהיה הוספת נתיב לכביש מס' 1, ועם תום בנייתו, התנועה תוסט ימינה ושטחי כביש ייתפסו לצורך בניית המסילה.

בכל תחנות הרכבת בתל-אביב ייבנה רציף נוסף, ובתחנת סבידור מרכז, נבנה טרמינל נוסף. בעיה נוספת בעבודות תהיה הצורך לעבודות גם בשבת ולעיתים יהיה צורך להפסיק את כל תנועת הרכבות בתל-אביב למשך כמה ימים.

יצוין שעם תום העבודות, כנראה שגם ארבע מסילות לא יענו על הדרישה לרכבות בציר איילון, אך הוספת מסילות נוספות תהיה מאתגרת עוד יותר. אחת התוכניות היא לכרות מנהרה מתחת למסילות איילון, באורך 17 ק"מ ובעלות של 35 מיליארד שקל.

שר התחבורה והחוץ ישראל כ"ץ, אמר כי ״המסילות חשובות לכולם: לתושבי המרכז, הן מאפשרות תדירות גובהה בשירות הפרברי, באמצעות ההפרדה. לתושבי ארבעת המטרופולינים, הן מספקות קווים בינעירוניים תדירים מאוד ומהירים. תושבי הפריפריה יהנו גם הם מהגדלת התדירות של הרכבות לכלל המערכת, מאחר וצוואר הבקבוק באיילון מגביל כיום את מספר הרכבות במערכת כולה״.

ניסים פרץ, מנכ"ל נתיבי ישראל, אומר כי ״המסילה הרביעית באיילון מהווה אווירה לנשימה עבור תושבי ישראל ובאיה״ טוען ניסים פרץ מנכ״ל נתיבי ישראל".

מהרכבת נמסר כי: "המסילה הרביעית באיילון הינה חוליה קריטית בדרך לתוכנית הפיתוח הרב שנתית ל-2022 ולתוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל לעשורים הקרובים- 2040.

המסילה הרביעית תאפשר הגדלה של כמות הרכבות ביממה לכ-824 ביממה בשנת 2022, לעומת כ- 580 כיום, צמיחה של כמות הנוסעים השנתית לכ-91 מיליון, ויתירות מסילתית בציר איילון הצפוף. עם זאת חשוב לציין כי המסילה באיילון הינה נדבך בודד בתוכניות האסטרטגיות, וללא השלמת המחסור בתשתית מסילה גם באיזור החוף, יעילותה בשיפור השירות תיפגע משמעותית".

ובעוד המדינה מוציאה לדרך, באיחור, פרויקט לשחרור צוואר בקבוק אחד של הרכבת, היא דוחה שוב את שחרורו של צוואר הבקבוק הצפוני, בעיר חיפה. בדיון שנערך היום בועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) הוחלט לקדם את התוכנית להכפלה של מסילת החוף, בין שפיים לחיפה. לפי התוכנית, לשתי המסילות הקיימות והעמוסות יש להוסיף שתי מסילות נוספות עד 2030, לרכבות מהירות ושתיים נוספות עד ל-2040 (בין נתניה לשפיים). מסילות החוף הם אחד מצווארי הבקבוק של הרכבת כיום, ותורמים לעומס הרב ברכבות בין חיפה לתל-אביב (לצד סיבות נוספות, כמו מחסור בקרונות). העובדה שרכבות מהירות חולקות את המסילה עם רכבות פרבריות לא מאפשרת תדירות גבוהה

אבל, התוכנית חולקה לשניים- החלק הקל יותר לביצוע, מחוץ לערים, אושר. לפי הועדה, זאת כי הליכי התכנון בה קרובים לסיום. החלק המסובך ביותר, בתוך העיר חיפה, הועבר לאישור של פורום בין-משרדי חדש, בראשות משרד התחבורה ובהשתתפות מינהל התכנון, משרד האוצר ועיריית חיפה. הפורום הזה יגיש את מסקנותיו רק בעוד שנה.

הסיבה למורכבות בחיפה היא ההחלטה לבטל את החיץ בין העיר לים, ולהוציא משם את המסילות הקיימות (ובטח שלא להוסיף חדשות). אולם, כדי לעשות כן יש לכרות מנהרות יקרות. כך, במקום לקבל החלטה, הפרויקט נדחה והמנהרות ייכרו באיחור ניכר, בזמן שהרכבת לא תוכל להגביר את תדירות הרכבות לחיפה. יש בענף התחבורה המעריכים כי המסילה הרביעית באיילון לא תוכל לשפר משמעותית את תדירות הרכבות ללא הכפלה מלאה של מסילות החוף. העיכובים פשוט יעברו צפונה, לאזור שפיים.

בתגובה להחלטת הות"ל, נמסר מהרכבת: "רכבת ישראל מברכת על החלטת הות"ל בדבר קידום פרויקט הכפלת מסילות החוף, בין שפיים לחיפה, מסילות בהן נרשמים כבר היום עומסים של מעל 120-130 אחוזי תפוסה ברכבות, זאת בשל המחסור במסילות להפעלת רכבות נוספות.

עם זאת מדגישים ברכבת כי על מנת לעמוד ביעדי התכנית האסטרטגית לפיתוח רשת מסילות ברזל עד שנת 2040, ולספק מענה לגידול הצפוי במספר הנוסעים מ- 67 מיליון בשנת 2018, לכ-300 מיליון בשנת 2040, נדרשת גם הכפלת המסילות בתחום העיר חיפה.

ביצוע הפרויקט המלא יאפשר הגדלה דרמטית של תדירות הרכבות בפרוזדור החוף, וחיבור רכבתי מהיר בין המטרופולינים, ושיפור נרחב רמת השירות לנוסע".