גארדנוקס מביאה את אבטחת הסייבר מה-F-16 לרכב ומגייסת 21 מיליון דולר

חברת פאורסיה הצרפתית, ספקית טכנולוגיות ליצרניות רכב, הובילה את סבב ההשקעה, ובמקביל היא פותחת מרכז חדשנות בישראל • מנכ"ל גארדנוקס: "אנחנו נמצאים במקום בו השאלה החשובה לא תהיה איך הרכב ייקח אותי ממקום למקום, אלא איך הוא יוכל לשרת אותי"

מייסדי גארדנוקס: דיונס טשלר, משה שליסר ועידן יניב / צילום: טום ברגמן
מייסדי גארדנוקס: דיונס טשלר, משה שליסר ועידן יניב / צילום: טום ברגמן

חברת גארדנוקס (GuardKnox) מרמלה, המפתחת טכנולוגיה לאבטחת סייבר לרכב, הודיעה היום (ג') על גיוס של 21 מיליון דולר בהובלת קרן ההון סיכון פרייז'ר מקומבס קפיטל, המתמחה בהשקעה בתחום האוטומוטיב. הסבב הנוכחי מביא את סך ההשקעות בחברה ל-24 מיליון דולר.

בסבב השתתפה גם פאורסיה ונצ'רס, זרוע ההשקעות של חברת פאורסיה (Faurecia), ספקית Tier1 צרפתית לטכנולוגיית רכב, בתור משקיעה אסטרטגית. זוהי ההשקעה הראשונה של פאורסיה בישראל, והיא צפויה לפתוח מרכז חדשנות במגדלי מידטאון בתל-אביב בחודשים הקרובים.

עוד השתתפו בסבב כמות גדולה של משקיעים, שהשקיעו כל אחד סכומים קטנים יחסית, בהם בין השאר חברת הרכב בבעלות ממשלת סין, SAIC Automotive; הקרן סינית גלורי ונצ'רס; הקרן האמריקאית Plug and Play; Allied Investments, יבואנית פולקסווגן; חברת סייפרטק הישראלית של שי לבנת; וחברת קרדן.

גארדנוקס הוקמה בינואר 2016 על-ידי שלושה מייסדים יוצאי חיל האוויר: המנכ"ל משה שליסל, סמנכ"ל הטכנולוגיות דיוניס טשלר וסמנכ"ל הפיתוח עידן נדב. החברה מעסיקה 30 עובדים במשרדיה ברמלה, והסבב ישמש אותה לפתיחת משרדים נוספים בגרמניה ובארה"ב בשנה הקרובה ולהרחבת צוות העובדים שלה בעשרות עובדים נוספים. החברה לא חושפת את לקוחותיה, אך המייסדים מספרים כי בין לקוחותיהם נמצאים יצרני רכב וחלקי רכב מהגדולים באירופה.

"הרכב עובר תהליך שדומה לזה שעבר הטלפון בעשורים האחרונים. אנחנו נמצאים במקום בו השאלה החשובה לא תהיה איך הרכב ייקח אותי ממקום למקום, אלא איך הוא יוכל לשרת אותי", אומר שליסל ל"גלובס". "הרכב יהיה מחובר מכל מקום כדי לספק את חוויית המשתמש הטובה ביותר וככזה, הוא יהיה חשוף לסכנות ולפריצות של האקרים. לכן, הרכב יזדקק הן להגנת סייבר והן למחשבים עם ביצועים מאוד גבוהים שיאפשרו לו לפעול היטב ובבטחה. אנחנו מספקים את שתי היכולות הללו, כמו גם שירותים שמתבססים עליהן, כמו הורדה של אפליקציות והתקנה שלהן ברכב בצורה מאובטחת", הוא מוסיף.

הטכנולוגיה של גארדנוקס נועדה להתמודד עם איומי סייבר של השתלטות על רכבים מרחוק, באמצעות הפרדה בין מערכות הרכב השונות. כך, אם מערכת אחת נפרצת, השאר אמורות להישאר ממוגנות. הטכנולוגיה של החברה מבוססת על ניסיונם הטכנולוגי של המייסדים בחיל האוויר, ובנויה על עקרונות ומתודולוגיות אבטחת סייבר הנהוגות במטוסי F-16.

בנוסף, לחברה שיתוף-פעולה עם חברת פאלו אלטו נטוורקס, שמספקת לגארדנוקס הצפנה ואבטחה של מערכות התקשורת של הרכבים עליהם היא מגינה. ההצפנה נועדה לאפשר לרכב להתקשר רק עם מקורות מהימנים לצורך קבלת עדכוני תוכנה, ביצוע חישובים בענן ושליחה וקבלה של נתונים שוטפים.

פאורסיה היא יצרנית וספקית חלקי רכב צרפתית המדורגת במקום השישי בקרב ספקיות ה-Tier1 הגלובליות, הנסחרת בפריז לפי שווי שוק של 4.6 מיליארד אירו. היא מחזיקה כ-300 מפעלים בפיזור גלובלי, 35 מרכזי מחקר ופיתוח וכ-122 אלף עובדים ב-37 מדינות בעולם. ב-2018 מחזור המכירות של החברה עמד על 17.5 מיליארד אירו.

גארדנוקס היא אומנם השקעתה הראשונה של פאורסיה בישראל, אך החברה הצרפתית מחזיקה בפעילות סקאוטינג מקומית מאז 2016. החברה העסיקה את אורי פחטר בתור הנציג הישראלי של זרוע ההשקעות ושיתופי-הפעולה שלה. הפעילות הזאת הניבה 12 פרויקטים נוכחיים של הוכחת היתכנות עם סטארט-אפים ישראלים.

בעקבות זאת, פאורסיה הקימה בספטמבר 2018 חברה בת ישראלית בשם פאורסיה טכנולוגיות סקיוריטי, ופחטר מונה למנכ"ל החברה. החברה שוכרת משרדים מגדלי מידטאון בתל-אביב, אותם היא צפויה לאייש בספטמבר הקרוב. עד 2020 החברה מתכננת להעסיק כ-25 עובדים, שיעסקו בפיתוח טכנולוגיות אבטחת סייבר שישולבו במוצרי פאורסיה.

"הבנו שאנחנו צריכים להגביר ולשפר את היכולות שלנו בתחום אבטחת המידע, כי אחרת לא נצליח למכור את המוצרים שלנו ליצרניות הרכב. שנה וחצי אחרי שהתחלתי לעבוד איתם בישראל, המנכ"ל הגיע לישראל וסיפר לי כי התקבלה החלטה להקים בישראל פלטפורמה טכנולוגית שתתמקד ביכולות ופתרונות בתחומי אבטחת מידע, סייבר וחיישנים. המרכז יכלול שיתוף-פעולה עם סטארט-אפים, פיתוח טכנולוגיות מקומיות ומכירה של המוצרים שיפותחו פה", הוא מספר. לחברה יש שתי פלטפורמות טכנולוגיות מסוג זה לצד ישראל: בעמק הסיליקון החברה מפעילה מרכז חדשנות בתחום השירותים דיגיטליים והבינה המלאכותית, ובטורונטו בתחומי מדעי החיים.

"המוצר הראשון בו אנחנו זקוקים להגנות הסייבר ואבטחת המידע באופן קריטי, ונשתף פעולה עם גארדנוקס נקרא תא הנהג של העתיד'", הוא אומר. מדובר בתא נהג בו ישולבו חיישנים רבים שינטרו את זהות הנהג ומצבו הפיזיולוגי, ויפעילו מערכות שונות בהתאם. "אם הנהג עייף תפעל מערכת שנועדה להזרים את הדם, או אם הנהג לחוץ תופעל באופן אוטומטי מערכת שנועדה להרגיע אותו, וכן הלאה", אומר פחטר. סטארט-אפ ישראלי נוסף המשתף פעולה עם החברה בבניית תא הנהג העתידי הוא Vayyar, המפתח חיישני תלת-ממד המסוגלים לראות דרך חומרים מוצקים. 

תעודת זהות

תחום פעילות: הגנת סייבר לרכב

הקמה: 2016

מייסדים: משה שליסל, דיוניס טשלר ועידן נדב

עובדים: 30

משרדים: רמלה

גיוסי הון: 24 מיליון דולר

משקיעים: פאורסיה ונצ'רס, פרייז'ר מקומבס קפיטל, גלורי ונצ'רס, סייפרטק, קרדן ועוד