"מנכ"לית דיסקונט עוזבת בגלל הגבלת השכר במגזר הפיננסים. זה חוק עקום"

הפרישה המפתיעה של לילך אשר-טופילסקי הפכה לשיחת היום בכנס "עושים שוק" של "גלובס" • איל דשא, יו"ר ישראכרט: "מגבלת השכר מבריחה טאלנטים" • ירון בלוך, יו"ר MAX: "אנחנו נתפסים כמי שמדברים מפוזיציה. אני לא מבין למה מנכ"ל שופרסל לא מוגבל בשכר ומנכ"ל בנק כן"

הבוקר (ד') בוועידת "עושים שוק - אירועי שוק ההון של גלובס" התקיימה שיחה בנושא "המהפכה בשוק כרטיסי האשראי". את השיחה הנחו כתבי "גלובס" סטלה קורין-ליבר ורון שטיין, והשתתפו בו ירון בלוך, יו"ר דירקטוריון MAX (לשעבר לאומי קארד); ואיל דשא, יו"ר ישראכרט.

דשא התייחס להרצאתה של יו"רית הרשות ניירות ערך ענת גואטה ובירך אותה על החזון שהיא הציבה. בהמשך דבריו הוא התייחס לעובדה שהוא מנהל חברה עצמאית ללא "גב בנקאי", ואמר: "הנפקת ישראכרט הייתה מוצלחת, ועל הזנב היא גייסה למעלה ממיליארד שקל באג"ח הישראלי. המחיר היה נמוך וראוי, וקיבלנו הוכחה לזה שלחברה עם נכסים ועם נראות, מבנה סולידי ואסטרטגיה ברורה יש אפשרות לגייס את שוק ההון".

בלוך מצדו התחייב כי MAX הולכת "להיות שחקן תדיר בשוק ההון הישראלי, ללא שום ספק". לדבריו, "חברה אחת שיצאה לחלוטין מהמערכת הבנקאית, MAX, לשעבר לאומי קארד. אנחנו היינו החברה היחידה ששינתה את שמה לחלוטין, הורדנו את ה'לאומי'". לדבריו, "זה בעצם מסמל את הניתוק מספינת האם".

בלוך הבהיר כי אומנם בכוונתם "להביא בשורה אמיתית לצרכן הישראלי, וזו באמת תהיה המהפכה", ואולם לצורך כך הם "זקוקים לרוח גבית רגולטורית".

לשאלתה של סטלה קורין-ליבר אודות "הניתוק מהבנק", ציין בלוך כי ניתוק זה "הוא מאתגר, ואנחנו מדברים על גוף שהיה מאוד נוח לעבוד איתו במהלך השנים. היום מדובר על חברות עצמאיות, עם מערכת יחסים מאוד מורכבת עם הבנקים. יש לנו הסכם ארוך-טווח עם בנק לאומי, ומצד שני הוא גם מתחרה ומצד אחר הוא גם ממן. המהפכה שלנו רק בתחילתה".

בלוך: מצפים שחוק שטרום ימומש ככתובו וכלשונו

במהלך השיחה התייחסו השניים גם לחוק שטרום, בו נקבע, בין השאר, כי הבנקים יצטרכו להציג את פירוט הפעולות בכרטיסי האשראי החוץ-בנקאיים וכן יצטרכו להציע ללקוחות את מגוון הכרטיסים הקיימים בשוק. לפי בלוך, ההיפרדות מלאומי קארד "זו דוגמה טובה לאיך אנחנו רוצים ללכת ולשפר רפורמות סופר-חשובות. הם (קרן ורבורג פינקוס - מ' ש') ראו הזדמנות היסטורית שבה גוף שמתנתק מספינת האם, יכול להיכנס בו ולהמציא שוק חדש ולהכניס תחרות אמיתית בשוק שהוא מאוד ריכוזי. התבססו על רגולציה ועל החוקים שעברו כאן".

לדבריו, אם "חוק שטרום אכן ימומש גם ככתובו וגם כלשונו... הוא יוכל לאפשר לחברות שלנו להציע הצעות אטרקטיביות לצרכן".

לשאלתה של קורין-ליבר היכן תהיה התחרות, השיב יו"ר ישראכרט: "על הלקוח. לקוח זה מי שאנחנו עובדים בשבילו, והוא זה שנותן לנו את זכות הקיום, ולקוח הוא זה שיכול לקנות מאיתנו שירותים, והתחרות באמת תהיה על הלקוח".

יו"ר דירטקוריון MAX הסכים לדברים אלה ואמר: "אנחנו כאן בשביל התכל'ס, חד-משמעית זה הלקוח ומגוון המוצרים. עסקים קטנים ובינוניים, שזה דגש מרכזי אצלנו, זה שוק שעד היום נשלט בעיקר על-ידי הבנקים. אנחנו נכנסים לשוק הזה ומציעים מחרים יותר נמוכים ואטרקטיביים ומוצרים חכמים שמותאמים לצרכים של אותם גופים. היתרון שלנו הוא שאנחנו יודעים לזוז מהר. יש לנו בעל מניות שמאוד מוערך בעולם, ואנחנו מקווים להביא את הבשורה". 

לדבריו, "אנחנו רוצים שוויון הזדמנויו,ת ולא שהבנקים יעשו לעתים שימוש בכוחם המונופוליסטי, ואנחנו בעיקר רוצים שבנק ישראל ייתן כניסה לטכנולוגיות חדשות". 

"אנחנו לא רוצים לחסל שום דבר"

השניים התייחסו גם לאפליקציות התשלומים של הבנקים כמו ביט (Bit), פפר פיי (PepperPay) ופייבוקס (PayBox). לשאלת המנחים האם בכוונתם לנסות להביא לסגירתם או לעיכוב בפיתוח האפליקציות, השיב בלוך: "אנחנו לא רוצים לחסל שום דבר. אנחנו באים ממקום מאוד ברור. חוק שטרום הבהיר שהבנקים לא יעסקו בסליקת בתי עסק. כל בוקר אני קורא באחד העיתונים על בנק אחר שמבקש לעקוף את ההנחיה הזו... אם אדע להביא פתרונות של אפליקציות, תהיה תחרות".

לעומתו ציין דשא כי כל מה שחברת ישראכרט רוצה זה "שוויון הזדמנויות". לדבריו, אנו "רוצים שהבנקים לא ינצלו כוח מונופוליסטי... בעיקר אנחנו רוצים שבנק ישראל יאפשר לפתוח את השוק הישראלי לטכנולוגיות חדשות. של כולם, גם שלנו וגם של הבנקים. ואני מאמין שחברות כרטיסי האשראי יהיו מהירות יותר על-מנת לקחת את החלק הגדול של השוק".

בדבר אחד המנחים והדוברים לא הסכימו - והוא השאלה האם צרכנים אוהבים או לא את חברות האשראי. בעוד שיו"ר דירטקוריון MAX השיב ללא היסוס "כן" - הקהל קצת פחות הסכים. 

"החוק להגבלת השכר עקום" 

בשיחה נדרשו השניים על-ידי המנחה רון שטיין להתייחס גם לעזיבתה המפתיעה של לילך אשר-טופילסקי, שהודיעה הבוקר על פרישתה מתפקיד מנכ"לית בנק דיסקונט ועל הצטרפותה לקרן פימי כשותפה בכירה. השניים לא ידעו להגיד האם עזיבתה קשורה בהכרח למגבלת שכר הבכירים. בלוך ציין כי מדובר במהלך שהוא "ווין ווין" מבחינת קרן פימי ומבחינת אשר-טופילסקי. 

איל דשא אמר בהקשר זה: "לילך אשר אישה מאוד ערכית, אל תתבלבלו, אבל אני מניח שהיא עוזבת בגלל מגבלת השכר. לעולם הפיננסי הישראלי חסרים כוחות טובים. מגבלת השכר מבריחה טאלנטים. שניים ממנכ"לי הבנקים הגדולים הולכים בשיא הקריירה". לדבריו, "החוק להגבלת השכר עקום". 

בנוגע למגבלת השכר ציין בלוך כי הוא "מסכים עם איל". לדבריו, "אנחנו נתפסים כמי שמדברים מפוזיציה. אני לא מבין למה מנכ"ל שופרסל לא מוגבל בשכר ומנכ"ל בנק כן. אני עובד מול גופים בינלאומיים, והם לא מצליחים להבין את המגבלה הזו. אתם רואים את השפיץ של הפירמידה, אבל יש לזה השפעה מכל הדרגים. אנחנו רוצים אנשים שיודעים לקבל החלטות ולהיות מתוגמלים על זה. האפ-סייד מוגבל, הדאון-סייד ברור".

לדבריו, "אני בתור מי שהיה בבנק לאומי, אני יכול להגיד שיש לכך השפעה על כל הדרגים. אנחנו רוצים בנקאים שיודעים לקבל החלטות, ויש להם מה להרוויח מהחלטות נכונות - ולא אנשים שהם מאוד מוגבלים בתקרת הבטון שקיימת מעליהם".

בנוסף קרא בלוך לביטול מגבלת השכר. לדבריו, "אני חושב שמגבלות רגולטוריות כאלה לא רצויות, ואם כבר להכניס מגבלה - אז להכניס משהו שהוא סביר". לדבריו, אומנם 2.5 מיליון שקל זה הרבה מאוד כסף, "אבל מה שאני אומר שזה צריך להיות מידתי ולא מבודד רק על הסקטור הזה, ולא יכול להיות שנבריח טאלנטים דווקא במגזר הזה". 

*** גילוי מלא: אירוע עושים שוק של "גלובס" נערך בחסות ובשיתוף בנק לאומי, בית ההשקעות פסגות וקרן קיסטון.