"מעולם לא קרה שבנק מרכזי עצר העלאות ריבית בזמן, וכך גם הפעם. אין לו כדור בדולח"

אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי בפסגות, בהתייחסות לסיום המחזור הכלכלי, במסגרת כנס שוק ההון של גלובס: "בעיני הבנקים המרכזיים, גם בעת הנוכחית וגם בעבר, הסיכון להאטה במשק הוא נמוך מהסיכון של רדיפה אחרי אינפלציה – וזה מה שמפחיד בנקים מרכזיים"

"אנחנו נמצאים לקראת סיום המחזור הכלכלי, והשאלה מה תהיה עוצמת המיתון או ההאטה שתגיע, ומה המשמעות מבחינת השווקים" - כך אמר היום (ד') אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות פסגות, במסגרת ועידת "עושים שוק" של "גלובס".

לדברי גרינפלד, "הריבית בארה"ב עלתה יותר מדי, והיא בדרך להוביל להאטה כלכלית. ריבית הפד החלה לעלות ב-2015, ובתחילת הדרך הכול היה בסדר, כי תוך כדי העלאות הריבית גם האינפלציה עלתה, כך שהריבית הריאלית נותרה נמוכה. אבל, כשהפדרל ריזרב המשיך להעלות את הריבית ב-2018 והאינפלציה נעצרה ואפילו התחילה לרדת, אז החלו הבעיות, כי הריבית הריאלית הגיעה לרמות גבוהות מדי".

אחרי הרבה שנות צמיחה מהירה, המחזור הכלכלי הנוכחי מאוד ארוך. אבל מחזור כלכלי לא מת מזקנה, אלא צריך לכך גורמים מסוימים. ראינו שלפני כל מיתון בעבר, הדבר הכי ברור הוא העלאת ריבית לפני כן, זה סימן שמאחד את כל המחזורים הכלכליים בעבר. הריבית לא מייצרת את המיתון, אבל היא זו שמגלה את הבעיות. הריבית בארה"ב עלתה יותר מדי והיא בדרך להוביל להאטה כלכלית. ריבית הפד החלה לעלות ב-2015. בתחילת הדרך הכל היה בסדר, כי תוך העלאות הריבית גם האינפלציה עלתה, כך שהריבית הריאלית נותרה נמוכה. כשהפד המשיך להעלות את הריבית ב-2018, והאינפלציה נעצרה ואפילו התחילה לרדת, החלו הבעיות, כי הריבית הריאלית הגיעה לרמות גבוהות מדי".

איתות מענף הרכב?

גרינפלד הוסיף כי "זה יכול להישמע קצת מוזר שריבית בשיעור של 2.5% היא גבוהה מדי, אבל הטענה שלנו היא שהמצב כיום לא שונה ממה שהיה, וכנראה יהיה תמיד - הריבית הריאלית עלתה, בדיוק כמו במחזורי הכלכלה הקודמים. בפרקטיקה, אפשר לראות את זה בנתונים הכלכליים, ואפשר לראות קפיצה בריביות האמיתיות במשק האמריקאי, כמו בשוק האשראי לרכישת רכב, ובריביות אחרות בתחום הצריכה, שם הריביות קפצו לרמות שיא, וכשזו התמונה הדבר בא לידי ביטוי בנכונות הצרכן האמריקאי להגדיל את הצריכה שלו בהמשך".

לכן, לדברי גרינפלד, לפי המצב היום, "סביר שנראה ירידה במסירת רכבים בארה"ב בחודשים הקרובים, ונראה ירידה בצריכה במשק, ומצב דומה משתקף גם משוק הנדל"ן. היום מרגישים את השפעות הריבית בעיקר בסנטימנט, אבל נכונות הצרכנים להגדיל רכישות כבר נפגעה, לכן להערכתנו בסוף 2019 תורגש האטה בפועל, וב-2020 נראה עלייה בשיעור האבטלה בארה"ב".

לדברי גרינפלד, "מעולם לא קרה שבנק מרכזי כלשהו הצליח לעצור מגמה של העלאות ריבית בזמן, וגם הפעם כנראה שזה לא יהיה אחרת. לבנק מרכזי אין כדור בדולח, והוא מנהל החלטות בתנאי אי-ודאות וצריך לקחת סיכון. בעיני הבנקים המרכזיים, גם בעת הנוכחית וגם בעבר, הסיכון להאטה במשק הוא נמוך מהסיכון של רדיפה אחרי אינפלציה - וזה מה שמפחיד בנקים מרכזיים, כי זה התפקיד המרכזי שלהם. בהאטה קל יותר לטפל מאשר לרדוף אחרי אינפלציה, לכן הפד המשיך גם ב-2018 להעלות את הריבית, כי זה הסיכון שהוא העדיף לקחת. אבל הצמיחה בארה"ב צפויה בשנה הבאה לרדת מתחת לפוטנציאל, ושיעור הריבית יתחיל לעלות, והסחר העולמי ירשום האטה".

לגבי השוק המקומי הוסיף גרינפלד כי "הממשלה תידרש לטפל בגירעון העצום שגדל, מה שיפגע בצריכה הפרטית ולכן גם קצב הצמיחה בישראל צפוי לרדת בשנתיים הקרובות. אי-אפשר להוריד ריבית בישראל, ויהיה קשה מלהתחמק מההשלכות. אבל החדשות הטובות הן שבגלל שכל התהליך שעברנו התרחש מאוד לאט, העלויות שלו יהיו נמוכות מבעבר". 

*** גילוי מלא: אירוע עושים שוק של "גלובס" נערך בחסות ובשיתוף בנק לאומי, בית ההשקעות פסגות וקרן קיסטון