קרן המטבע מזהירה: מלחמת הסחר תגרע 455 מיליארד דולר מהצמיחה העולמית

לדברי כריסטין לגארד, יו"רית קרן המטבע, מלחמת הסחר צפויה לגרוע 0.5% מהצמיחה העולמית ב-2020 • קית' וייד, שרודרס: "זה עלול להכניס את כלכלת ארה"ב למיתון; הבעיה עבור הפד היא שהשווקים כבר מאמינים לטראמפ"

כריסטין לגארד, יו"רית קרן המטבע / צילום: יורי גריפס, רויטרס
כריסטין לגארד, יו"רית קרן המטבע / צילום: יורי גריפס, רויטרס

קרן המטבע הבינלאומית (IMF) מעריכה היום (ד') כי מלחמת הסחר עשויה לגרוע 0.5% מהתוצר העולמי ב-2020. לדברי כריסטין לגארד, יו"רית קרן המטבע, מתיחות הסחר צפויה למחוק 455 מיליארד דולר מהצמיחה העולמית. לדבריה, מדובר בהפסד בהיקף הגבוה מזה של כלכלת אפריקה כולה. 

"יש חששות גוברים לגבי ההשפעה של מתיחות הסחר הנוכחית", אמרה לגארד. "הסיכון הוא כי המתח בין סין לארה"ב יגררו ירידה בהשקעות, בפרודקטיביות ובצמיחה. האיום של ארה"ב במכסים על מקסיקו מהווים דאגה גם כן".

"בהחלט, יש ראיות חזקות לפיהן ארה"ב, סין והכלכלה העולמית הם המפסידים הגדולים ממתיחות הסחר הנוכחית", הוסיפה לגארד, והשתמשה בביטוי 'פצע עצמי מזוהם' שיש להימנע ממנו על ידי "הסרת מחסומי סחר ומניעת הטחת מכשולים בהמשך".

קית' וייד, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות הבריטי שרודרס, אמר ל"גלובס" על הפגיעה האפשרית בתוצר העולמי: "זה עלול להכניס את כלכלת ארה"ב למיתון לפי התחזיות שלנו. אבל כמו תמיד עם טראמפ, אנו לא יכולים להיות בטוחים אם התעריפים על מקסיקו הם חלק מהאסטרטגיה שלו, אבל זה עשוי לספק לו הורדת ריבית מצד הפד שהוא כל כך רוצה.

"הבעיה עבור הפד היא שהשווקים כבר מאמינים לטראמפ. הציפיות להורדת ריבית על ידי הפד עלו משמעותית בשבוע החולף מאז הציוץ של טראמפ בנוגע להטלת מכסים על מקסיקו. אם בשבוע שעבר השווקים תמחרו הורדת ריבית אחת השנה, כעת אלה מתמחרים שלוש הורדות ריבית", אמר וייד.