מודי'ס על הבחירות החדשות בישראל: התפתחות שלילית

בסוכנות דירוג האשראי הבינלאומית מודאגים מחוסר היציבות הפוליטי בישראל שמונע התמודדות עם החריגה בגירעון, אך מותירים בינתיים את אופק הדירוג ב"חיובי"

בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן / צילום: חיים בורנשטיין
בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן / צילום: חיים בורנשטיין

שבוע אחרי S&P מתייחסת גם סוכנות דירוג האשראי מודי'ס לפיזור הכנסת ולהחלטה על עריכת בחירות חדשות בספטמבר. אף כי איננה משנה את תחזית דירוג האשראי שלה לישראל בשלב זה, הטון השלילי בולט בהודעה של מודי'ס, בוודאי בהשוואה לנימה החיובית יחסת שאפיינה את ההודעה של S&P.

לאורך ההודעה שבה מודי'ס ומדגישה כי חוסר היציבות הפוליטי מעכב במספר חודשים את ההתמודדות הנדרשת עם החריגה הגדולה בגירעון הממשלתי. בנוסף מציינים במודי'ס בדאגה את החולשה בהכנסות המדינה ממיסים שצמחו מתחילת השנה בקצב אפסי של 0.2% ואת הזינוק החד (16.8%) שנרשם בהוצאות המשרדים האזרחיים מתחילת השנה.

"להארכת תקופת הבחירות תהיה השפעה שלילית על הניהול התקציבי בטווח הקצר כי הממשלה לא תוכל לנקוט בפעולות הנדרשות כדי למנוע מהגירעון לחרוג מהיעד שנקבע ל-2019, העומד על 2.9%" כותבים במודי'ס ומוסיפים כי הבחירות החוזרות יקפיאו את קידומן של רפורמות הנחוצות להבטחת הצמיחה של המשק בשנים הבאות. יחד עם זאת מציינים במודי'ס את הצמיחה האיתנה של המשק הישראל שהפגין עד היום חסינות מרשימה לזעזועים, ואת השיפור במבנה החוב הממשלה והורדתו - כשיקולים שגוברים לפי שעה על ההתפתחויות השליליות. מודי'ס העלתה ב-20 ליולי אשתקד את אופק דירוג האשראי של ישראל ל"חיובי" צעד שמשמעותו סיכוי גבוה להעלאת דירוג אשראי ב-18 החודשים הקרובים.

באשר לראש הממשלה בנימין נתניהו מציינים במודי'ס כי "אפשרות העמדתו לדין פלילי של ראש הממשלה בנימין נתניהו באישומי שחיתות תפגע ביציבותה של ממשלה עתידית, למרות שההליכים עצמם צפויים להימשך מספר שנים".