ברלין צפויה לדון בהקפאה על העלאות שכר דירה בעיר, ומכבידה על המניות בענף

ברלין צפויה לדון באוקטובר הקרוב הצעה להקפאת שכר הדירה בעיר לחמש שנים, החל משנת 2020 • החברה הבת של איידיאו, ADP שנסחרת בפרנקפורט לפי שווי של 2 מיליארד אירו, מחזיקה ב-23 אלף יחידות דיור בברלין • מניית איי.די.או צנחה בכ-11% בבורסה בת"א

נכס של איי.די.או ברלין / מצגת החברה
נכס של איי.די.או ברלין / מצגת החברה

קרטין לומפשר, חברת הסנאט של ברלין, צפויה להגיש הצעה להקפאת שכר הדירה בעיר לחמש שנים, החל משנת 2020, כך לפי דיווח ב"בלומברג". הדיווח מכביד על מניות הנדל"ן Deutche Wohnen ו-Vonovia שצונחות ב-7% וב-5% בהתאמה, וגם על מניית איידיאו הישראלית שצנחה ב-11% בבורסה בתל אביב. ההצעה תעלה לדיון באוקטובר הקרוב.

החברה הבת של איידיאו, ADP שנסחרת בפרנקפורט לפי שווי של 2 מיליארד אירו, מחזיקה ב-23 אלף יחידות דיור בברלין. מנייתה של איידיאו  צנחה היום בבורסה בתל אביב במחזור מסחר חריג של 9 מיליון שקל. עם הירידה כעת, מנייתה של איידיאו משלימה נפילה של כ-18% מאז ה-18 למרץ השנה. 

מי שנמנע מהפגיעה כעת היא שיכון ובינוי שמכרה 30% ממניותיה באיידיאו ברבעון הראשון של השנה.

המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בברלין (SPD) כבר דנה בהצעה זו כבר בחודש פברואר, אך הפרסום מאתמול הלחיץ את הסקטור, כאשר הטויטה שהוכנה תוצג בפני הסנאט בברלין ב-18 ביוני השנה. המהלך אותו יזמה לומפשר, מגיע על רקע הזעם של תושבי ברלין נוכח עליות המחירים בשנים האחרונות. 

בבנק ההשקעות מורגן סטנלי התייחסו למהלך, וכתבו כי "הקפאת שכר הדירה הפוטנציאלית לטווח ארוך עשויה להיות חשש משמעותי יותר. לא רק שהסבירות לכך נראית גבוהה יותר, היא גם עשויה להוריד את מחירי הנכסים במידה דומה לצעדים אחרים ואף מעבר לכך".