"כשהם רואים אותנו": מדוע שילם טראמפ 85 אלף דולר על מודעה בעיתון?

במיני סדרה המגוללת את משפטם וסיפורם של 5 נערים שחורים שהואשמו לשווא בתקיפה ואונס של אישה לבנה ב-1989, בולט דונלד טראמפ • מי שהיה אז איל הון מניו יורק, פרסם מודעה בעיתון בעלות של 85 אלף דולר • המודעה קראה להוציא להורג את אותם נערים, ששנים לאחר מכן זוכו מכל אשמה • שלושה עשורים לאחר מכן, הנשיא טראמפ נשאר אותו טראמפ

הנשיא דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque
הנשיא דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

מנוע החיפוש של גוגל רשם עלייה דרסטית בשבוע האחרון תחת השם "סנטרל פארק 5" (Central Park 5) וזאת בעקבות צאת מיני-סדרת הדרמה החדשה של נטפליקס, "כשהם רואים אותנו".

הסדרה מגוללת את משפטם וסיפורם של חמישה נערים אפרו אמריקאים והיספנים משכונת הארלם שבעיר ניו יורק, אשר הואשמו והורשעו בתקיפה ואונס של טרישה מיילי בסנטרל פארק ב-19 באפריל, 1989.

כפי שמועבר בסדרה בדיוק רב, החבלות שמיילי ספגה מהאונס היו חמורות וכתוצאה מהתקיפה היא הייתה בתרדמת למשך 12 יום. אותו לילה נורא בסנטרל פארק לא הותיר אף אחד אדיש ולפי "הניו יורק טיימס", האונס של מיילי ב-1989 והמשפט שבא אחריו היה המסוקר ביותר מבין כל תיקי הפשע בשנות השמונים. 

שנות השמונים בניו יורק היו קשות מנשוא. היו כאלה שתיארו את העיר כשתי ערים למעשה - ניו יורק של העשירים מוול סטריט וניו יורק השנייה של העוני, הסמים והאלימות. לפי ה"גארדיאן" למשל, באותה תקופה חל גידול בצריכה של קראק, ומקרי האונס שדווחו למשטרה עלו ל-3,254. לשם ההשוואה, לפי הניו יורק טיימס, מספר מקרי האונס ב-2018 עמד על 1,760, כ-45% פחות לעומת המצב מלפני שלושה עשורים. המצב העגום של העיר ניו יורק בצירוף התקיפה והאונס של אישה לבנה בת 28, בוגרת אוניברסיטת ייל, הצריכו למצוא שעיר לעזאזל בדמות של חמישה נערים שחורים מהארלם.

הסיפור של הסדרה מתמקד פחות במיילי ויותר בריימונד סנטנה (14), אנטון מקריי (15), יוסוף סאלם (15), קווין ריצ'ארדסון (14), סטיב לופז וקורי וויז (16) - חמשת הנערים מהארלם שנכפה עליהם לתת תצהיר כוזב. בסמוך לתקיפתה של טרישה מיילי, הנערים אשר התהוללו בסנטרל פארק בסמוך לזירת הפשע, נלקחו לתחנת המשטרה ונחקרו במשך שעות ארוכות. ללא נוכחות של הורה או אפוטרופוס ותחת הלחץ של חוקרי משטרת ניו יורק, נאלצו הנערים לחתום על תצהיר שמודה כי היו שותפים לתקיפה ולאונס של גב' מיילי בסנטרל פארק בניו יורק.

חבורת "סנטרל פארק 5" היום. מימין לשמאל: סאלם, וויז, ריצ'ארדסון, סנטנה ומקריי / צילום: Vince Bucci/Invision for the Television Academy, AP
 חבורת "סנטרל פארק 5" היום. מימין לשמאל: סאלם, וויז, ריצ'ארדסון, סנטנה ומקריי / צילום: Vince Bucci/Invision for the Television Academy, AP

למרות המחסור בראיות ולמרות שהנערים חתמו על תצהיר ללא נוכחות מבוגר, חמשת הנערים הואשמו והורשעו בתקיפה ובאונס של מיילי. כל אחד מהם ריצה בין 6 ל-12 שנים בכלא. בשנת 2002, אנס סדרתי בשם מתיאס רייס, הודה כי הוא זה שתקף ואנס את מיילי, ולא חמשת הנערים. דגימת הדנ"א שלו אכן תאמה את הממצאים מזירת הפשע. הווידוי של רייס הביא באופן מיידי לזיכוי חמשת הנערים מההאשמות שיוחסו אליהם. ב-2014 במסגרת תביעה מול עיריית ניו יורק, הגיעו הצדדים להסדר טיעון בסך פיצוי של 41 מיליון שקל בגין עוגמת הנפש.

ריימונד סנטנה, קווין ריצ'ארדסון ויוסוף סאלם מחבורת "סנטרל פארק 5" במסיבת עיתונאים לאחר שעיריית ניו יורק הודיעה כי תפצה אותם. יוני 2014 / צילום: Carlo Allegri, רויטרס
 ריימונד סנטנה, קווין ריצ'ארדסון ויוסוף סאלם מחבורת "סנטרל פארק 5" במסיבת עיתונאים לאחר שעיריית ניו יורק הודיעה כי תפצה אותם. יוני 2014 / צילום: Carlo Allegri, רויטרס

עיתונאי הניו יורק טיימס, ג'ים דוויר אמר בראיון לסרט הדוקמנטרי "The Central Park Five" שיצא ב-2012 כי, "הרבה אנשים לא עשו את עבודתם כמו שצריך, עיתונאים, המשטרה, התביעה וההגנה. מדובר בתיק מרובה משתתפים, והנערים היו תוצר של שורה של אג'נדות. האמת והצדק לא היו חלק מהאג'נדות הללו". התוצרים של האג'נדות הללו לא איחרו לבוא.

"הביאו בחזרה את עונש המוות"

קצת יותר משבוע לאחר אירוע התקיפה התפרסמה מודעה בשורה של עיתונים מקומיים בניו יורק תחת הכותרת: "הביאו בחזרה את עונש המוות, הביאו בחזרה את המשטרה!". במודעה נכתב כי יש להוציא להורג את חבורת "סנטרל פארק 5" וכי יש לשנוא את הנערים שביצעו פשע כה נתעב. על המודעה היה חתום איל הון מניו יורק שלימים נבחר להיות נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. 

על פי דיווחים, טראמפ שלא היה קשור כלל למקרה, הוציא מכיסו 85 אלף דולר על פרסום והפצת המודעה. מדובר בסכום בלתי נתפס, שהיום עם ההתאמות לשיעורי האינלפציה היה שווה ערך ל-200 אלף דולר. למודעה של טראמפ, לצד הסיקור המוטה של התקשורת המקומית, היה חלק מהותי בעיצוב דעת הקהל נגד אותם נערים, ואלה תרמו רבות להחלטת חבר המושבעים להרשיע את הנערים.

כך כתבה יוצרת הסדרה,  אווה דוברניי, במלאת שלושה עשורים לפרסום מודעת הנאצה של טראמפ:

"היום לפני שלושים שנה, טראמפ קנה שטח פרסום בעלות של 85 אלף דולר כדי לפרסם מודעה בעיתונים בניו יורק שקראה להוציא להורג את נערים הידועים כ"סנטרל פארק 5" - לפני תחילת המשפט".

דוברניי. "המערכת אכזבה אותם" / צילום: Mario Anzuoni, רויטרס
 דוברניי. "המערכת אכזבה אותם" / צילום: Mario Anzuoni, רויטרס

דוברניי, אשר לה חלק גדול בחידוש השיח על סיפור "הסנטרל פארק 5" הוסיפה, "היום, אנחנו מחליפים את דברי השנאה שלו עם תמונה אחרת, הם היו חפים מפשע והמערכת אכזבה אותם". 

טראמפ אגב, בחלוף השנים עדיין מסרב להתנצל. ב-2014, כשנודע כי עיריית ניו יורק תפצה את הנערים בהיקף הפיצויים הגבוה ביותר שהעניקה אי פעם, צייץ כי: 

"עורכי הדין של חמשת הנערים צוחקים על הטיפשות של עיריית ניו יורק".

בחלוף שלושת העשורים, טראמפ עבר "ממגדל טראמפ" בניו יורק לבית הלבן בוושינגטון, ומפרסום מודעות מתריסות בעיתון, הוא עבר לטוויטר, פלטפורמה זולה בהרבה. אבל הרטוריקה של טראמפ לא השתנתה. רק לאחרונה הפיץ סרטון מפוברק המציג את יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, כשיכורה במהלך כנס. והכל 

בין אם אז כשינק טרנדים שקריים מהאליטה ומהתקשורת בניו יורק ובין אם היום כשמדובב אג'נדות של פרשני "פוקס ניוז", ערוץ הנשלט ידי משפחת מרדוק, הפייק ניוז של טראמפ היה קיים אז והוא כאן גם היום.

"כשהם רואים אותנו", נטפליקס