המזל של סיידוף: שיכון ובינוי נפרדה ממרבית החזקותיה ב-ADO ברווח עצום לפני צניחת המניה

מניית חברת הנדל"ן יורדת בשל החשש כי תיפגע מהתוכנית הממשלתית להקפאת דמי השכירות של דירות בברלין למשך חמש שנים • הקשחת התנאים מתבטאת גם בהגבלת האפשרות העומדת לבעלי דירות להותירן פנויות לתקופה ממושכת

נתי סיידוף / צילום: אבשלום ששוני
נתי סיידוף / צילום: אבשלום ששוני

מניית חברת הנדל"ן איידיאו  (ADO) נסחרה היום בירידה של כ-4%, והשלימה צניחה של כ-14% בשני ימי מסחר. זאת, על רקע דיווחים בתקשורת הגרמנית כי החברה, הפועלת בשוק הנדל"ן בברלין, עלולה להיפגע מכוונת הממשל בברלין לקדם הצעת חקיקה שעניינה הקפאת שכר הדירה בדירות מגורים בברלין, ללא העלאה, למשך תקופה של חמש שנים החל מחודש ינואר 2020.

הצניחה האחרונה הביאה את מניית ADO למחיר של כ-64 שקל למניה, המשקף לחברה שווי של כ-1.7 מיליארד שקל. מי שיכולה לטפוח לעצמה על השכם בהקשר זה היא חברת התשתיות והנדל"ן שיכון ובינוי  שבשליטת נתי סיידוף, לשעבר בעלת השליטה ב-ADO, שלפני כשלושה חודשים מכרה את מרבית החזקותיה בחברת הנדל"ן (30% מההון) לידי שותפיה לשליטה, משפחת דיין וקרן אפולו, וכן לגוף הזר GO. מכירת המניות על-ידי שו"ב בוצעה במחיר של 87-88 שקל למניית ADO, הגבוה בכ-40% ממחירה הנוכחי, ובעקבותיה רשמה שו"ב רווח הון גדול של כ-480 מיליון שקל בדוחות הרבעון הראשון של השנה. לאחר המכירה נותרה שו"ב להחזיק ב-7.5% ממניות ADO.

ADO גרופ פועלת בברלין באמצעות החברה המוחזקת ADO פרופרטיז (ADOP), שנהנתה בשנים האחרונות מהשגשוג בתחום הנדל"ן המניב לדיור בעיר. בידי החברה פורטפוליו של כ-23,700 דירות בעיר לצד שטחי מסחר. שווי תיק הנכסים של החברה מוערך בכ-4.1 מיליארד אירו. ב-ADO הבהירו הבוקר בהודעה לבורסה, כי "למיטב ידיעתה, נכון למועד הדוח טרם הוגשה לאישור הצעת חקיקה כאמור, וכי טיוטת הצעה כאמור אף טרם פורסמה".

עם זאת, בדוחות לשנת 2018 ציינו בחברה, כי "במהלך השנה החולפת מאותרת מגמה נמשכת של הקשחת התנאים למול משכירי דירות, הן ביחס לאפשרות העלאת שכר הדירה מצד הרשויות והיקפן, הן באפשרות העומדת לבעלי נכסי מגורים להותיר דירות פנויות לא מושכרות למשך תקופת זמן ממושכת, והן בהצעות חקיקה שבבסיסן הרצון לבצע הלאמה של חברות נדל"ן בעלות פורטפוליו משמעותי של בנייני מגורים בעיר".

עוד כתבו שם, כי "בהקשרים אלו יצוין כי במהלך תקופת הדוח נכנסה לתוקף הוראה המחייבת דיווח של משכירי דירות על דירות להשכרה שאינן מאוכלסות במשך תקופה העולה על שלושה חודשים, ומנגד איסור השארת דירות המיועדות לשכירות כשהן פנויות משוכרים למשך תקופה העולה על שלושה חודשים ללא קבלת היתר מתאים. נוסף על כך, נקבעה הוראה חדשה המקנה לשוכר דירה את הזכות לקבל פרטים בדבר שכר הדירה ששולם בגין הנכס עד למועד כניסתו של השוכר החדש".

בשנה האחרונה נרשמו לא מעט מקרים בברלין שבהם חברות שונות הפועלות בשוק הדיור בעיר השתמשו בשיטות שונות במטרה להקפיץ את שכר הדירה, כולל פינוי דיירים ותיקים. בעקבות המקרים הביעו אזרחים רבים בעיר את זעמם, והפעילו לחצים במטרה לשנות את החקיקה לטובת הדיירים.

המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בברלין (SPD) כבר דנה בהצעה שתוביל להקפאת שכר הדירה בחודש פברואר השנה. בשבוע שעברה דיווחה סוכנות "בלומברג" כי קרטין לומפשר, חברת הסנאט של ברלין, צפויה להגיש בקרוב הצעה להקפאת שכר הדירה בעיר לחמש שנים, החל משנת 2020. הטיוטה שהוכנה על-ידיה תוצג בפני הסנאט בברלין בשבוע הבא (ב-18 ביוני).