גיוס הון | בלעדי

לאחר שהמגעים להשקעת קרן אייפקס התפוצצו: האם אושר עד מכוונת לבורסת ת"א?

ל"גלובס" נודע כי לאחר שלא צלחו המגעים לרכישת מחצית מהבעלות ברשת ע"י אייפקס, ועל רקע הנפקה מוצלחת של המתחרה פרשמרקט בחודש שעבר, התחילה אושר עד לבחון אפשרות של גיוס הון בבורסה, ואף התקיימו גישושים מול גורמי חיתום • עם זאת, באושר עד אומרים כי "כרגע הנושא לא עומד על הפרק"

תור לקופות ברשת אושר עד / צילום: דפי הירשפלד
תור לקופות ברשת אושר עד / צילום: דפי הירשפלד

האם רשת קמעונאות המזון אושר עד עשויה ללכת בעקבות המתחרה פרשמרקט  לגיוס הון בבורסת תל-אביב? ל"גלובס" נודע כי לאחר שהתפוצצו באחרונה מגעים לרכישת מחצית מהבעלות ברשת על-ידי קרן ההשקעות אייפקס, שמובילה זהבית כהן, ועל רקע הנפקה מוצלחת של הרשת המתחרה פרשמרקט בחודש שעבר, התחילו באושר עד לבחון גם אפשרות של גיוס הון בבורסה, ואף התקיימו ככל הידוע גישושים מול גורמים בענף החיתום בנושא. עם זאת, באושר עד אומרים היום (ב') כי "כרגע הנושא לא עומד על הפרק".

לפני כחצי שנה ניהלה כאמור קרן אייפקס בניהולה של זהבית כהן מגעים עם אושר עד לרכישת 50% מהרשת, לפי מחיר ששיקף לרשת שווי של כמיליארד שקל. ככל הידוע המגעים התפוצצו על רקע סוגיית השליטה ברשת, כשהמייסדים סירבו להעביר את מושכות הניהול לקרן, ועמדו על רצונם להמשיך בניהול העסק. גם המגעים שניהלה החברה מול הקרן הוכחשו בזמנו על-ידי בעלי הרשת.

אושר עד נחשבת לאחת מרשתות המזון הגדולות בישראל במונחי היקפי מכירות; מחזור המכירות של הרשת הסתכם ב-2017 על 2.72 מיליארד שקל, כך לפי נתוני חברת המחקר הכלכלי דן אנד ברדסטריט.

אושר עד, שנוסדה בשנות האלפיים על-ידי אברהם משה מרגלית, אריה בוים ויהודה לנדאו, פונה למגזר החרדי וממותגת ככזו שמוכרת במחירים זולים במיוחד אריזות גדולות של מוצרים. הרשת, שמונה כיום כ-20 סניפים בישראל, מתאפיינת בסניפים רחבים באזורי תעשייה ומסחר, ולא פועלת בתוך הערים. נוסף על כך, אושר עד מחזיקה במותג סופרמרקטים בארה"ב תחת השם בינגו ומפעילה שני סניפים בברוקלין ובניו ג'רזי לשוק החרדי. בחברה מועסקים למעלה מ-1,500 עובדים, והיא מנוהלת על-ידי אחד השותפים בה, יהודה לניאדו.

כאמור, באחרונה הונפקה בבורסה קמעונאית מזון נוספת - פרשמרקט של האחים שלומי ויוסי אמיר, הנפקה שבמסגרתה גויסו כ-250 מיליון שקל. נכון להיום נסחרת פרשמרקט לפי שווי של 1.15 מיליארד שקל. ניתן להעריך כי הסיבוב השני והמוצלח של האחים אמיר (לאחר גניזה של ניסיון הנפקה קודם אשתקד) נותן רוח גבית לאפשרות שנבחנת אצל בעלי אושר עד וברשתות דיסקאונט מקומיות נוספות להנפיק את החברה, ובכך להימנע מאפשרות למכור את השליטה ברשת לגורם חיצוני.

בהנפקתה גייסה פרשמרקט כ-250 מיליון שקל (243 מיליון שקל אחרי עמלות לחתמים וליועצים). את ההנפקה, שבעקבותיה נותרו האחים אמיר עם 75% מההון, הובילה דיסקונט קפיטל חיתום. הגיוס, שזרם כולו לקופת החברה, בוצע לפי שווי של כ-750 מיליון שקל לפרשמרקט "לפני הכסף". זאת, בדומה לשווי שלפיו ביקשו האחים אמיר לבצע את ההנפקה בניסיון הקודם, שכאמור נכשל. אולם במקרה ההוא, את עיקר המניות תכננו למכור האחים אמיר באמצעות הצעת מכר, וחלק קטן יותר באמצעות הנפקת מניות חדשות; ואילו בניסיון השני הנפיקה החברה 25% ממניותיה.