פרץ נגד שמולי ושפיר: ועידת העבודה תכריע השבוע איך ייבחר היו"ר הבא

בכירי המפלגה עסוקים בשאלה כיצד ייבחר היו"ר הבא • בעוד עמיר פרץ פועל להעביר את ההכרעה לוועידת המפלגה שמונה כ-3,300 צירים, איציק שמולי וסתיו שפיר דוחפים לפריימריז בקרב המתפקדים • וגם: למה אהוד ברק שומר את הקלפים קרוב לחזה

סתיו שפיר, איציק שלומי, עמיר פרץ / צילומים: כדיה לוי, שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
סתיו שפיר, איציק שלומי, עמיר פרץ / צילומים: כדיה לוי, שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המרוץ לראשות מפלגת העבודה נכנס להילוך גבוה. ברביעי הקרוב ועידת המפלגה, גוף המונה כ-3,300 צירים, תכריע האם היו"ר החדש ייבחר על ידי 60 אלף מתפקדי העבודה או שמא על ידי הוועידה עצמה. אם אכן ייערכו בחירות בקרב כלל המתפקדים, הן ייערכו ב-2 ביולי. המתמודדים ייאלצו לקיים קמפיין קצר ותכליתי.

ח"כ עמיר פרץ, מי שהיה בעבר יו"ר העבודה, אמר אחרי המפלה בבחירות כי היו"ר הבא צריך להיבחר בגוף מצומצם. אז, עוד לא חשבו שיהיה מדובר בהחלטה על יו"ר למטרת מערכת בחירות מיידית, אלא שאז הבחירות הוקדמו והקלפים נטרפו. פרץ אף עתר לביהמ"ש המחוזי בת"א בדרישה לאפשר לו להעלות ברביעי הקרוב בפני הוועידה הצעת החלטה הקובעת שהוועידה היא זו שתבחר את היו"ר הבא. האופציה האחרת היא שלא ניתן יהיה אפילו לקיים את הדיון בשאלה זו, כפי שקבעה הנהלת המפלגה.

לטענתו, מצבה הכספי הקשה של המפלגה, הצורך במהלך מהיר, העובדה שלא מתכוונים לשנות את מבנה הרשימה, אלא רק את זהות היו"ר, כל אלה מחייבים לערוך את ההליך בתוך הוועידה ולא בקרב כלל המתפקדים. אין זמן, צריך לחסוך כסף ולקדם את העניינים באופן מהיר.

מהצד השני של המתרס, ניצבים חברי הכנסת איציק שמולי, סתיו שפיר ושלי יחימוביץ'. הם דורשים להעביר את ההכרעה לציבור המתפקדים ולאפשר גם לאנשים שאינם חברי מפלגה להתפקד ולהצביע. חלק מן הח"כים ופעילים בולטים במפלגה מניחים שאם ביהמ"ש יאשר לקיים את הדיון בוועידה, זה יהיה הסוף של הליך הפריימריז. "זה יהיה סופה של המפלגה. אף אחד לא ירצה לבוא למפלגה שעושה מהלך מהסוג הזה, בפורום עסקני של 3,300 איש. זה יגמור את המפלגה סופית". עם זאת, בתי המשפט לא נוטים להתערב בהליכים מפלגתיים פנימיים, כך שהסיכוי לעתירה הזו אינו ברור.

החידה הגדולה: מה יעשה אהוד ברק

חלק מבכירי העבודה אומרים שברקע הכוונה לקיים את הבחירות בתוך הוועידה, עומד בין היתר גם רה"מ לשעבר אהוד ברק, שלא ברור אם בכוונתו לחזור לזירה. הוא מצדו מסרב להשיב. אנשים אחרים מציינים שהוא לא מעוניין לחזור לראשות המפלגה, אבל ממשיך להיות מעורב בנעשה במחנה השמאל-מרכז.

לפני שנתיים ברק תמך במועמדות של היו"ר הנוכחי אבי גבאי, וגם במהלך מערכת הבחירות האחרונה הוא ניסה לסייע מן הצד ודיבר בשבחו של גבאי. כעת לא ברור אם גבאי מעורב בהתמודדות של ברק. גבאי נתפס כמי ששולט כיום בוועידת המפלגה בעקבות שורת שינויים שהוביל בשנתיים האחרונות. האם צירי הוועידה אכן סרים למרותו? שאלה זו מוטלת בספק.

בכל מקרה, חלק מצירי המפלגה מגיעים מקרב ותיקי המפלגה, ראשי סניפים וחברי קיבוצים, והם עשויים לרצות אדם בכיר ומנוסה כמו אהוד ברק בראשות המפלגה ששוקעת. מנגד, יש בקרב הוועידה גם כוחות צעירים ופעלתנים, שמזוהים יותר עם יחימוביץ', שפיר ושמולי. בקרב קבוצות אלה, יש זרמי כוח נוגדים שיצאו חוצץ נגד חזרתו של ברק.

פרץ יתמודד בכל מצב, מי עוד?

פרץ יתמודד על ראשות המפלגה בכל מצב, בין אם זה יהיה בוועידה או בקרב המתפקדים. הוא מנסה לשכנע את הבוחרים ללכת עמו על בסיס הצלחתו בשנת 2006, אז קיבלה העבודה 19 מנדטים, שחלקם (כ-3 מנדטים לפי ההערכות) הגיעו מן הפריפריה ומן המגזר הערבי. האסטרטגיה שלו היא לשכנע מצביעים לתמוך במהלכי "שמאל" קלאסיים, כלומר צדק חברתי שמשולב עם תהליך מדיני. הוא מתכוון לדבר באופן מפורש על פתרון שתי המדינות ולהבהיר שמפלגת העבודה בעת הזו אינה מכוונת לראשות הממשלה, אלא לחיבורים פוליטיים שיגדילו את כוחה - כגון לציפי לבני ולאחרים.

גם סתיו שפיר, צעירת הח"כים בעבודה (34), הכריזה רשמית על כניסתה למרוץ. שפיר אהודה מאוד על "הבייס" של המפלגה, ובפריימריז האחרונים אף זכתה במקום השני. שפיר אף הספיקה לגייס תרומה בסך 11 אלף שקל ממנכ"ל וויז לשעבר, נועם ברדין. מועמד נוסף שטרם החליט סופית הוא איציק שמולי, שהקדים את שפיר במקום אחד בפריימריז. אם ועידת המפלגה תקבל ביום רביעי הקרוב החלטה לערוך את ההתמודדות בקרב 3,300 הצירים, הסיכויים ששמולי ירוץ ידעכו. בשלב זה, הוא עדיין לא החל בהכרזה על משיכת מתפקדים ולא על גיוס תורמים ואנשי עסקים שיתמכו בו.

שם נוסף שהוזכר כמועמד הוא סגן הרמטכ"ל לשעבר, יאיר גולן. מי שלא יתמודד בוודאות הוא חבר הכנסת הטרי, טל רוסו, שהודיע אתמול (ב') על פרישה מהחיים הפוליטיים