הרומן של סין עם ישראל מתהדק, למורת רוחה של ארה"ב

הידוק היחסים בין ישראל לבין סין מתנהל במקביל, אך לא במנותק, מהקרע שבין ארה"ב לבין סין, שהפך למלחמת סחר קולנית שאותה מוביל נשיא ארה"ב דונלד טראמפ • ממשלת נתניהו עושה מאמצים על מנת להעמיק את היחסים עם סין, שמזרימים לתעשיית הטכנולוגיה הישראלית סכומים בלתי מבוטלים

הסינים כובשים את העולם/צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
הסינים כובשים את העולם/צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

חממת הפודטק שתקים תנובה בגליל משתלבת היטב ברומן העסקי שמנהלת סין עם הכלכלה הישראלית. תנובה, כזכור, נמצאת בשליטת ברייט פוד הסינית. החממה החדשה תפעל שבתפר בין תעשיית המזון המסורתית לבין תעשיית ההייטק החדשנית.

הסינים גילו בשנים האחרונות את הסיפור של "אומת הסטארט-אפ" והם מזרימים לתעשיית הטכנולוגיה הישראלית סכומים בלתי מבוטלים. הידוק היחסים בין ישראל לבין סין מתנהל במקביל, אך לא במנותק, מהקרע שבין ארה"ב לבין סין, שהפך למלחמת סחר קולנית שאותה מוביל נשיא ארה"ב דונלד טראמפ.

ממשלת נתניהו עושה מאמצים על מנת להעמיק את היחסים עם סין, בין השאר באמצעות שימוש בנציבי מסחר בסין ופתיחת מרכז חדשנות משותף. נתניהו ורעייתו אף ביקרו בסין במהלך שנת 2017 והצטלמו, בין השאר, בסמוך לחומה הסינית. מן העבר השני הגיע לכאן סגן נשיא סין כדי להשיק מרכז חדשנות. בישראל ביקר גם יו"ר עליבאבא, ג'ק מא. עליבאבא, אגב, משתפת פעולה עם קרן ההון סיכון JVP שהפסידה היום במכרז על חממת הפודטק.

מעבר להידוק היחסים במישור הפוליטי, הסינים לא מהססים לפתוח את הארנק. לפי נתונים שהתפרסמו ב"גלובס" בסוף 2018, משקיעים סינים היו מעורבים אשתקד באחד מכל ארבעה סבבי גיוס בהיקף של יותר מ-20 מיליון דולר.

על פי הנתונים, במהלך 2018 משקיעים סיניים היו מעורבים ב-12% מסבבי גיוס ההון של סטארט-אפים ישראליים. מדובר בעלייה ביחס לנתון בשנים 2015 ל-2017, שעמד על 7.5%-9% מסבבי הגיוס. הסינים מנסים לצמצם את הסיכון על ידי השקעה בחברות בוגרות יותר יחסית שכבר הוכיחו שיש להן מודל עסקי.

בשנת 2018 הפעילות הסינית בישראל התעצמה. הקרנות הסיניות Ping An Ventures ו-China Minsheng Holdings הובילו סבב של 100 מיליון דולר בחברת eToro. באותה שנה, GoCapital ו-Shanghai GEOC Hangtong הובילו השקעה של 150 מיליון דולר באינסייטק, ו-Boyu Capital הובילה סבב גיוס של חברת טראקס, בגובה 125 מיליון דולר.