קרבות הציונות הדתית נפרשים לאורך ורוחב המפה הפוליטית; יוגב: "בנט בוגד, ככלב השב על קיאו"

זירת הציונות הדתית במסדרונות הכנסת גועשת: ח"כ מוטי יוגב תקף את שר החינוך לשעבר נפתלי בנט, שלא נשאר חייב • וח"כ סמוטריץ' וח"כ ביטן מתנגחים: "מסכן ביטן. רגיל להיות בעניינים ולהסתובב באולפנים. עכשיו נתניהו הוריד אותו למדרון אחורי ומידר אותו, ואין לו שמץ של מושג מה קורה"

נפתלי בנט / צילום: חורחה נובומינסקי
נפתלי בנט / צילום: חורחה נובומינסקי

הקרבות הפוליטיים בזירת הציונות הדתית הופכים לקרב מילולי בוטה. הבוקר (ד') התראיין ח"כ מוטי יוגב ממפלגת הבית היהודי ברדיו גלי ישראל, ותקף את שר החינוך לשעבר נפתלי בנט, מי שעמד בראש המפלגה עד לנטישה בסוף דצמבר 2018 והקמת מפלגת הימין החדש.

יוגב בחר במילים בוטות במיוחד. "בנט בגד בנו ואני לא חושב שראוי שנקבל אלינו מי שלא ספר אותנו", אמר יוגב, והוסיף: "הוא לא היה נאמן לציונות הדתית ולאנשיה, הוא הצהיר שהוא לא מחויב למגזר ולרבנים. לא בכל מחיר אתה עושה איחודים עם כל אדם. בעיני ממשלת אחדות לא פחותה מישיבה חזרה עם אלו שבגדו בנו ולקחו את הכסף. האם כלב שב על קיאו? לא".

בנט לא נשאר חייב, והשיב הבוקר באריכות בעמוד הפייסבוק שלו. לדבריו, "מוטי, אולי התבלבלת. אינני רוצה לחזור אליך, ואינני מתחרט על המהלך להקמת הימין החדש.

"‫למעשה, איני רוצה ממך דבר... היה לי קל להישאר בבית היהודי, אבל כל התבטאות שלך ושל אחרים מזכירה לי מדוע יצאתי לדרכי. ‫עשיתי זאת כי אתה ואחרים בסיעה ומחוצה לה חטפתם את מפלגת הבית היהודי לדרך שרחוקה מכל מה שאני ורבים אחרים - כולל מתוך המפלגה - מאמינים בו".

בנט ממשיך ומפרט שהוא מתנגד לקו הנוקשה שהובילו במפלגה ביחד לגיוס בנות לצה"ל, מינוי רב מרבני צהר והיחס לקהילת הלהט"ב. "אנו מאמינים בגיוס בנות דתיות לצה"ל (לצד שירות לאומי נפלא), וב"בית היהודי" של היום מחרימים בנות דתיות שבחרו לשרת בצה"ל. פוחדים להעביר שיחה לבנות אלו, כאילו שהן בזויות או טמאות. אני גאה בכן בנות יקרות!" כתב בנט.

עוד התייחס בנט למתקפות האישיות שהוא ספג מנתניהו, בנוגע להיותה של אשתו, גילת, חילונית או בנוגע לאביו ז"ל.

"מוטי, לא זכור לי שפעם אחת יצאת להגנתי כאשר נתניהו תקף את אשתי על "חילוניותה" או את אבא שלי ז"ל. אבל כל אימת שעמדתי חזק מול נתניהו, תמיד היה מי שילחש לתקשורת: "בנט סתם מחרחר ריב עם ביבי. המריבות הללו פוגעות בציונות הדתית..." אנחנו מייצגים הרבה יותר טוב את הציונות הדתית מאשר אתה. אינני משתלח בך כפי שאתה עושה כלפיי כבר חצי שנה, ואיני מבקש ממך דבר.

"אתה ואחרים מטיחים עוד ועוד ביטויים מזעזעים (שריפת בית, רפורמי, בגידה, כלב ששב אל קיאו) ואני מעולם לא דיברתי בשפה זו כלפייך או כלפיי אף אחד".

"מסכן ביטן, נתניהו מידר אותו"

בתוך כך, ח"כ דוד ביטן התראיין הבוקר בגלי צה"ל והסביר שהבעיות של מינויי שרים מקרב איחוד מפלגות הימין, היא בעיה פנימית בין ח"כ סמוטריץ' לבין רפי פרץ. "הבעיה היא פנימית שלהם, הבית היהודי רוצים את תיק החינוך ועכשיו סמוטריץ' מחפש שדרוגים", אמר ביטן.

לכך הגיב סמוטריץ' בתקיפות בפיד הטוויטר שלו. "מסכן ביטן. רגיל להיות בעניינים ולהסתובב באולפנים. עכשיו נתניהו הוריד אותו למדרון אחורי ומידר אותו, ואין לו שמץ של מושג מה קורה במו"מ. אבל יצר הדיבור חזק ממנו. התוצאה היא גיבוב של שטויות חסרות קשר למציאות... קבל עצה טובה מחכמינו. ביטן אחי: "גם אוויל מחריש כחכם יחשב…".

 

אבל למרות העימותים המילוליים החריפים, מאחורי הקלעים נמשכים המגעים על הקמת רשימה משותפת בימין הדתי, שתכלול גם את הימין החדש של בנט. בבית היהודי יש מספיק חברים המצדדים במהלך ולפי אחד מהם, גם הרב רפי פרץ יו"ר המפלגה מוכן לצירוף הימין החדש בראשות בנט לחיבור הזה. בשל המשקעים וחילוקי הדעות האידאולוגיים שבלטו בחילופי הדברים הקשים בין בנט ליוגב, האפשרות הסבירה ביותר כעת היא של חיבור טכני בלבד, לשם מיצוי קולות הימין ולאחר הבחירות פירוק החבילה.

מנגד בצד החרד"לי של הציונות הדתית יש עוד התנגדות למהלך כזה. הבוקר פורסם ברשת ב' כי הרב צבי טאו מהבולטים שבזרם הזה, הזהיר כי אם הבית היהודי יחבור לבנט ושקד, הוא יורה שלא להצביע להם. האיום הזה לא מאוד משמעותי שכן טאו עצמו גילה שבבחירות האחרונות הוא הצביע בפתק לבן, אבל הוא מעיד על הלך רוח.

איילת שקד טרם החליטה על המסגרת שבה תרוץ בבחירות הקרבות. אתמול אמרה בכנס משפטי כי היא אכן חוזרת וכי תשאף לשוב לכס שרת המשפטים. האפשרויות הן לרוץ עם הימין החדש ועם בנט שותפה, אלא שהיא מעדיפה לעשות כן כמספר אחת ברשימה ובנט עדיין לא מוכן לוותר. האפשרות השניה היא לשוב לבית היהודי, והיום היא אמורה להיפגש עם קבוצת פעילים מרכזית במפלגה ולהציג את עמדתה בעניין. לפי פרסום לא מאומת היא דורשת גם כאן את ראשות הרשימה, אבל בכיר בבית היהודי ששוחח עימה אומר כי אין בכך ממש וכי היא תסכים להיות ברשימה משותפת באחד מהמקומות הראשונים.

יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ בצלאל סמוטריץ', פרסם הודעה קצרה בניסיון להרגיע את האווירה. "‏יש רגעים שצריך לעצור! חברים, המטרה של כולנו היא להקים ממשלת ימין. הדרך היחידה להגיע לשם היא שתהיה מפלגה ימנית אחת גדולה מימין לליכוד. יש ויהיו חילוקי דעות לגיטימיים בתוכנו וזה בסדר. זלזול, הכפשות ועלבונות לא יביאו אותנו לשום מקום. בואו נוריד אגו ונמצא את הדרך. אנחנו חייבים!" סמוטריץ' אמנם מהזרם החרד"לי אך מבין כי ללא איחוד הכוחות יש סיכויים שכל אחת ממפלגות הימין לא תעבור את אחוז החסימה.