הונג-קונג דחתה את העברת חוקי ההסגרה לסין; עימותים עם מפגינים

ההצבעה על החוק שיאפשר להסגיר חשודים לבייג'ינג הושעתה בשל מחאות הענק, כשעשרות אלפים הקיפו את מבנה השלטון: "המעיטו בהערכתו את כוחנו" • המשטרה השתמשה בכדורי גומי נגד מפגינים שניסו להסתער על המקום, בעוד שסין ממשיכה לגבות את המהלך

שוטר מזהיר מפגינים בעימותים בהונג-קונג / צילום: Athit Perawongmetha, רויטרס
שוטר מזהיר מפגינים בעימותים בהונג-קונג / צילום: Athit Perawongmetha, רויטרס

הפרלמנט בהונג-קונג השהה היום (ד') את הדיונים על החוקים שיאפשרו להסגיר את תושבי האזור המיוחד אל סין, לאחר שעשרות אלפי מפגינים צרו על המקום. קהל המפגינים מורכב בעיקר מצעירים הלבושים בחולצות שחורות שהקימו במקום מחסומים, והם התעמתו עם כוחות משטרה.

בשעות הצהריים ניסו מפגינים להסתער על הפרלמנט, והמשטרה השתמשה בכדורי גומי, בגז מדמיע ובתותחי מים כדי להדוף אותם. "אנחנו נשתמש בכוח", הזהירו השוטרים. לפי דיווח של ערוץ מקומי, יותר מעשרה אנשים נפצעו בעימותים.

"לא נעזוב עד שהחוק ייגנז", קרא מפגין צעיר במקום. המחאה כוונה נגד המדיניות של מנהיגת הונג-קונג, קארי לאם, שפעלה לקידום התיקונים והעברתם לפני חודש יולי. "קארי לאם המעיטה בהערכה שלה, לא ניתן לא להתחמק ממעשיה", אמר מפגין נוסף.

לאם, מנהיג הונג-קונג הפרו-סינית, אמרה בתחילת השבוע כי החוק יקודם למרות המחאה הגדולה ביותר מאז העברת השלטון לסין מבריטניה ב-1997, במסגרת הסכם שהעניק לאזור מעמד אוטונומי מיוחד. עם זאת, הדיון בפרלמנט בן 70 המושבים, שבו יש רוב למחוקקים פרו-סינים, נדחה למועד לא ידוע. בכלי תקשורת מקומיים דווח כי היא ביטלה את השתתפותה בשני אירועים מתוכננים להיום לאור המצב.

המתנגדים לחוק טוענים כי אזרחי הקולוניה הבריטית לשעבר ייחשפו למערכת המשפט הסינית הפגומה וכי הזכויות של האזור יוסיפו להישחק כפי שקרה תחת שלטונו של הנשיא שי ג'ינפינג. אולם לדברי התומכים, קיים אמצעי בטיחות שימנעו גירוש לסין של אלו העומדים בפני רדיפה דתית או פוליטית.

השינויים יאפשרו לרשויות בסין, טייוואן ומקאו לגרש חשודים בפשעים כמו רצח ואונס, אך הבקשות יידונו באופן פרטנית. בכירים בהונג-קונג אמרו שהאמירה הסופית אם לאשר את הגירוש תהיה של בתי המשפט, וחשודים ברצח ואונס לא יגורשו. הממשלה ביקשה להרגיע את הציבור באמצעות כמה ויתורים, כולל הבטחה להעביר עריקים רק עבור עבירות עליהם מרצים עונש מקסימלי של שבע שנים לפחות.

סין דוחה את הטענות ולפיהן היא מפרה את האיזון שבשיטת "מדינה אחת, שתי מערכות", המבטיחה להונג-קונג חירויות שאינן קיימות בתוך סין ומערכת משפט עצמאית, וכלי התקשורת הרשמיים במדינה האשימו "כוחות זרים" בניסיון לפגוע בה דרך יצירת כאוס סביב חוקי ההסגרה.

דובר משרד החוץ של סין, גנג שואנג, אמר בתדרוך בבייג'ינג כי הממשל המרכזי תומך לחלוטין בחוקי ההסגרה ואמר כי כל פעולה שתפגע בהונג-קונג לא מקובלת על הציבור הרחב. הוא הפציר בארצות-הברית לנהוג ולדבר בזהירות ביחס למתרחש בהונג-קונג. הוא הכחיש דיווחים שלפיהם בייג'ינג עשויה לפרוס את כוחות הביטחון שלה במקום. לצבא סין יש בסיס סמוך למקום שבו התרכזו ההפגנות היום.

למרות התנגדותה של סין ל"התערבות זרה" בנעשה באזור המנהלי המיוחד, בריטניה דחקה בממשל בהונג-קונג לבחון מחדש את החוק והדגישה כי עליה להגן על זכויות, חירויות והאוטונומיה של תושביה.

המפגינים, שכוללים שכבות רבות בחברה, הצטרפו למפגינים שהחלו להתאסף עוד אתמול ברחבי העיר בזמן שעסקים שונים נערכו לפתוח בשביתה. חלקם, בעיקר צעירים לבושים שחורים, הקימו מתרסים בסצינות שהזכירו את המחאה הפרו-דמוקרטית שטלטלה את הונג-קונג ב-2014 ודרשה רפורמות נרחבות, אולם אלו נבלמו על ידי השלטונות. רבים מהם סירבו להישמע להוראות המשטרה והעבירו ביניהם ציוד רפואי, משקפי מגן, מים ומזון. אחרים אגרו לבנים שאותם לקחו ממדרכות. למרות הגשם הכבד שפוקד את האזור, המפגינים לא נרתעו ורבים מהם היו מצוידים במטריות - סמל המחאה הקודמת.

הצעת החוק הגיעה בעקבות צעיר מקומי בן 19 שחשוד ברצח חברתו ההרה בת ה-20 בזמן חופשה משותפת בטייוואן בפברואר בשנה שעברה, לאחריה שב להונג-קונג. בכירים בטייוואן ביקשו מהרשויות להסגיר את החשוד, אולם בהונג-קונג אמרו כי אינם יכולים להיענות לבקשתם בגלל היעדר הסכם הסגרה בין המדינות. עם זאת, הממשלה בטייוואן אמרה שלא תבקש להסגיר את החשוד תחת הצעת החוק החדשה. ממשלות זרות הביעו אף הן חשש מחוקי ההסגרה, והזהירו על פגיעה במעמדה של הונג-קונג כמרכז סחר כלכלי. הן ציינו כי אזרחים זרים המבוקשים בסין עלולים להיתקע בהונג-קונג.

ההפגנות הסוערות הביאו את הונג-קונג למשבר פוליטי דומה לזה שהתרחש ב-2014, והן מעלות תהיות לגבי יכולתה של לאם להמשיך ולהנהיג את העיר המשמש מרכז סחר עולמי חשוב. יו צ'י-פונג, חבר פרלמנט מהאופוזיציה, אמר כי הוא לא סבור שהמחאה הנוכחית תהיה נרחבת בדרישותיה כמו זו שלפני חמש שנים. "הצעירים הנמצאים כאן בקהל רק כדי להביע את זעמם על הממשלה שמעבירה את חוקי ההסגרה", אמר.

בנוסף לכך, הכנסייה הקתולית בהונג-קונג קראה לממשלה שלא להעביר את החוק "בפזיזות" ולנוצרים בעיר להתפלל למענה. לאם, שהזהירה מפני "צעד רדיקלי" בהפגנה האחרונה, היא קתולית.

ארגוני זכויות אדם מציינים את השימוש שעושה סין בעינויים, במעצרים שרירותיים, בהודאות כפויות ובהגבלת גישה לעורכי דין בהתנגדותם לחוקי ההסגרה. ממשלות זרות הזהירו כי החוק יפגע במעמדה של הונג-קונג ויסכן אזרחים זרים המבוקשים בסין. בייג'ינג מכחישה כי היא מפרה זכויות אדם.