בעקבות סירובו של ראש העיר אילת להגיע: בוטלה הפגישה שהייתה אמורה להתקיים מחר במשרד ראש הממשלה בעניין שדה דב

(עדכון) - הפגישה שנקבעה למחר בעניין סגירת שדה דב במשרד רה"ב בוטלה • זאת בעקבות סירובו של ראש עיריית אילת להגיע: "אמבוש, לא ממליץ לכם להיכנס לרשימת האנשים שהיו שותפים להרס/הרג/חיסול העיר אילת"

מאיר יצחק הלוי ראש העיר אילת  / צילום: תמר  מצפי
מאיר יצחק הלוי ראש העיר אילת / צילום: תמר מצפי

הלחץ גובר: סגירת שדה דב המתוכננת ל-1 ביולי גוררת את כל אחד מהצדדים - התומכים בסגירה (בעלי הקרקעות) והמתנגדים לה (עיריית אילת, עיריית ת"א והמלונאים) לנקוט בכל מהלך אפשרי.

מנכ"ל משרד ראש הממשלה היוצא, יואב הורוביץ', והמנכ"ל הנכנס רונן פרץ זימנו למחר פגישה בעניין סגירת שדה דב. בעקבות סירובו של ראש עיריית אילת, בוטלה הפגישה על ידי מנכ"ל ראש הממשלה.

"לא ממליץ לכם להיכנס לרשימת האנשים שהיו שותפים להרס /הרג/חיסול העיר אילת"

הורוביץ׳ הוא אחד מהתומכים המובהקים בעד סגירת השדה. לפגישה זומנו נציגי משרד האוצר, ומנכ"ל רשות מקרקעי ישראל עדיאל שמרון. ראש העיר אילת מאיר יצחק הלוי הוזמן גם הוא, אולם סירב להגיע לפגישה אותה הוא מכנה "אמבוש".  

"שקלנו שוב את הצעתכם לזימון ישיבת "האמבוש" המתוכננת למחר ותשובתנו היא שלילית", נמסר מטעמו. "לא נגיע לישיבה שהיא מנוגדת בתכלית הניגוד להחלטת ראש הממשלה. החלטת ראש הממשלה נאמרה בצורה חדה ונטולת יכולת לפרשנות.

"ראש הממשלה הדגיש כבר בפתח דבריו שליבת הנושא היא משפטית (ושהוא היה כן רוצה שיימצא פתרון) ולכן דרש מכם לתאם לנו ישיבה דחופה עם אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה, כדי לנסות לסדוק את עיקשותו. ברמה האישית אגיד לכם שאם לא הייתי "בא בימים" בחיים הפוליטיים הייתי נעלב מהדרך בה בחרתם לקיים את הוראת ראש הממשלה, ובכל מצב אם ותתואם פגישה עם היועץ המשפטי עצמו נגיע בשמחה.

"אמשיך ואומר שההצעה שלנו האומרת שיש להתקדם בתכנון (כשנתיים שלוש) ובהמשך בבנייה (מס' שנים), על פי תוכנית רמ"י ועיריית תל אביב תוך הקצאת הדירות לגוש הגדול ולפרטיים - פותרת את כל הבעיות. אם תחקרו ותתעמקו בנושא תגלו בוודאי שאני צודק, לא ממליץ לכם להיכנס לרשימת האנשים שהיו שותפים להרס /הרג/חיסול העיר אילת".

דמי שימוש רטרואקטיבית בסכום שיכול להגיע ל-5 מיליארד שקל

ביום חמישי האחרון נפגשו ראשי הערים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו - היחיד שבסמכותו לדחות את מועד סגירת השדה. בעקבות פגישה זו - אתמול (ו') פנו ליועמ"ש ולמשנה לענייניים אזרחיים מנהלי הגוש הגדול שמונו מטעם בית המשפט לייצוג כ-1,500 בעלי קרקע פרטיים בשטח "הגוש הגדול" עליו יושב שדה התעופה דב.

בפגישה נכחו בין היתר ראש העיר אילת, מאיר יצחק הלוי, נכח גם מנהל בית החולים יוספטל באילת, ד"ר אלדר ברקוביץ'.

דרישתם של האחרונים הייתה שלא לאפשר את השינוי בתכנית לסגירת השדה - שינוי שלדבריהם יהיה כרוך בהשלכות כספיות, שכן אם יידחה מועד סגירת השדה, מבחינת מנהלי הקרקעות יהיה מדובר בהפרה של המדינה את ההסכם עמם. בשורה התחתונה, הם רומזים שיתבעו דמי שימוש רטרואקטיבית, ואת הזכויות עליהם ויתרו בהליך המשפטי הממושך, סכום שיכול להגיע ל-5 מיליארד שקל.

"אנו מסרבים להאמין כי אפשרות זו (של דחיית מועד סגירת שדה דב), שהינה מופרכת על פניה, אכן נשקלת. שכן הדרך להתמודד עם חבלי קליטה אפשריים בנתב"ג אינה במתן אפשרות לבריחה מהתמודדות, ככל שזו תידרש, אלא בהעמדת מעטפת מקצועית ויעילה, אשר מעמידה ותעמיד רשות שדות התעופה המיומנת בכך, מעטפת שתלווה את התהליך ותביא לטיובו "תוך כדי תנועה".

"וודאי כך עת ידוע לכל בר בי רב כי לחברות התעופה, כמו גם לאחרים, אינטרס מובהק להכשיל את המהלך וכי הם לא יהססו לעשות זאת תוך הטלת האחריות לכך על רש"ת והמדינה... כל מטרתו של מהלך זה אינה אלא לאפשר, בקריצת עין, בתוך פרק זמן זה, מהלכים שיאפשרו חידוש הטיסות האזרחיות בשדה דב וסיכול החלטות הממשלה ובג"צ בדבר פינוי השדה.

"מעבר להיות המהלך מופרך כשלעצמו, אנו מוצאים להדגיש כי משמעותו המיידית הינה הפרה בוטה של המדינה את פסק דינו של בית המשפט העליון אשר קבע מועד סופי לפינוי ולהפסקת הטיסות משדה דב, ואת התחייבויותיה בהסכמים אשר חתמה עמנו". המנהלים מזכירים כי תכליתו של ההסכם הוא פינויו של השדה על מנת להתחיל בעבודות.

בשבוע שעבר כינסו המתנגדים לסגירת השדה מסיבת עיתונאים במהלכה הציעו את דחיית סגירת השדה, ואת החלת הבנייה בשלבים תוך השארת מסלול אחד, כאשר ראש העיר אילת מאיר יצחק הלוי אף הכריז על ביטול חברותו בסיעת הליכוד. לאור זאת טוענים מנהלי הגוש הגדול כי "במכתבנו מיום 11.6.19 התרענו מפני חשש לניצול תקופת הבחירות לשינוי מועד הפסקת הטיסות. ואכן לא חלפה יממה וכבר הודיע ראש עיריית אילת, במסגרת מסע ההפחדה הפוליטי אותו הוא מנהל, כי הינו משיב את כרטיס החבר בליכוד, וכי תהיה לכך השפעה אף על תושבי העיר. הדבר כמובן מדבר בעדו.

"העובדה שמדובר במערכת בחירות שנייה ברציפות וכי מועד הפינוי נופל במהלכה אין לה ולא כלום עם חובת המדינה לקיים את פסק דינו של בית המשפט העליון ולמלא התחייבויותיה לפינוי השדה במועדן. מזה כשבע שנים יש והיה סיפק למדינה להיערך ולבחון לעומק כל נושא, כל דו"ח וכל חלופה שהוצגה, ואכן הצהירה המדינה בדיווחיה לבג"ץ כי כך עשתה. ניסיון לחסות עתה תחת אצטלה של תקופת בחירות מתארכת כבסיס להתחמקות מביצוע פסקי דין והתחייבויות חוקיות הידועות מזה שנים והמעוגנות הן בדין והן בהסכמים דינן, על פניהן, להיכשל".

עוד מזכירים כי אין נימוק ביטחוני להמשך הפעילות הצבאית בשדה - עוגן שיכול היה לאפשר שקילה של המשך פעילות שדה דב בכל הנוגע לפעילות המסחרית שבו - טיסות לאילת בעיקר. נזכיר כי רגע לפני פיזור הכנסת ה-20 עבר חוק שמסמיך את שר הביטחון בנימין נתניהו לשנות את גורל שדה דב בהתאם להמלצות של משרדי האוצר והביטחון - המלצותיהם, לרבות הסוגיה הצבאית (שעל בסיסה פועל שדה דב) לא הובילו לשינוי בהכרעה.

"למען הסדר הטוב הננו להודיעכם בזאת כי אנו מתנגדים נחרצות להפיכת שדה דב ל"שדה תעופה בהמתנה" ולו ליום אחד. הננו עומדים על כך שביום 1.7.19 יחלו עבודות פינוי המחוברים שבשדה דב ומבהירים כי כל עיכוב או שיהוי בתחילת עבודות הפינוי יחשב כהפרה יסודית של ההסכם כמו גם לקיומו שלא בתום לב".

המנהלים מזכירים כי: "המדינה קיבלה מבעלי הקרקע 4 מיליארד שקל בזכויות בניה ופטור מתשלום דמי שימוש של למעלה ממיליארד שקל נוספים. זאת, תמורת התחייבותה לפנות את שדה דב תוך זמן סביר, והתחייבותה הנוספת כי הטיסות האזרחיות משדה זה תיפסקנה לפני הפסקת הטיסות הצבאיות. הזמן הסביר חלף זה מכבר. אי עמידה של המדינה בהתחייבותה לפינוי השדה ביום 1.7.19 ואיחור כלשהו של הפינוי ולו קל שבקלים, משמעו החזרת הסכומים שלעיל לבעלי הקרקע והפסד הכנסות של כ-12 מיליארד שקל למדינה. אין זה סביר כי בתקופה של עליה בגירעון, קיצוצים רוחביים והעדר תקציבים לחינוך בריאות ורווחה והצורך בפתרונות דיור אלה יהיו סדרי העדיפות של הממשלה".

מה שלא מזכירים מנהלי הגוש וכל הנוגעים בדבר הוא את עלות הבחירות המיותרות בהיסטוריה של המדינה - מה שיוסיף לגרעון הכלכלי על כל רבדיו, עם או בלי סגירת שדה דב.

ביום שני ה-17.6 מתכננים מתנגדי הסגירה הפגנת ענק בירושלים מול ביתו של ראש הממשלה.