תתחרה בשטראוס וגד: תנובה רוכשת שליטה ביצרנית פסטה מצוננת

תנובה רוכשת 51% ממניות יצרנית הפסטה והרטבים "דורו איטליאן פרודקט", המייצרת פסטות בקירור בעיקר לשוק המוסדי, ולה מחזור מכירות של עשרות מיליוני שקלים • מדובר בקטגוריה שבה שולטות מתחרותיה של תנובה – שטראוס וגד המחזיקות ביחד כ-80% מהשוק

המרכז הלוגיסטי של תנובה בבאר טוביה / צילום: רפי קוץ
המרכז הלוגיסטי של תנובה בבאר טוביה / צילום: רפי קוץ

תנובה רוכשת את השליטה (51%) ביצרנית פסטה מצוננת בשם "דורו איטליאן פרודקט" בתמורה לכ-20 מיליון שקל, לפי הערכות בשוק. מדובר על חברה קטנה יחסית שהחלה לייצר מוצרים לשוק הקמעונאי רק לפני שנה, המשווקת את מוצריה תחת המותג "פסטה ריקו", ועיקר פעילותה במכירות לשוק המוסדי (דוגמת בתי קפה ומסעדות). לפי תנובה, מחזור מכירותיה השנתי של החברה הנרכשת מסתכם בעשרות מיליוני שקלים.

תנובה אומנם לא פירטה באופן רשמי את היקף העסקה, אך מהיקפי הפעילות אותם היא מפרטת עולה כי לא מדובר בעסקה מהותית עבורה.

היקף העסקה אינו ידוע, אך מהיקפי הפעילות שמפרטת תנובה ניתן להסיק כי לא מדובר בעסקה מהותית עבורה. עד לפני שנה וחצי תנובה הייתה המפיצה של "נונה", מותג אחר של פסטה מצוננת שמכירותיו מוערכות בכ-40 מיליון שקל בשנה, אך הפעילות הזו חזרה בתחילה 2018 לידי מחלבות גד. בתנובה מציינים כי בכוונתם "להרחיב בעתיד את הפעילות לשוק הקמעונאי על-ידי השקת קו מוצרי פסטה מצוננת".

חברת "דורו איטליאן פרודקט" נוסדה ב-2007, ועד היום הייתה בבעלות השותפים שי אלון וגיל בן-דב שכעת יישארו עם 49% המניות הנותרות. החברה, שהוקמה כחברת פסטה טרייה, התרחבה בהמשך לייצור רטבים לפסטה, ממרחים מצוננים ובצקים טריים לפיצה. החברה מחזיקה מפעל ייצור בבית דגן המעסיק 27 עובדים.

נכון להיום, קטגוריית הפסטה המצוננת נחשבת לקטנה מאוד במונחים קמעונאיים - מכירות של בסך-הכול 64 מיליון שקל בשנה המהווים אחוזים בודדים (כ-7%) מכלל שוק הפסטה, זאת לפי נתוני סטורנקסט. מי ששולטת בקטגוריית הפסטה המצוננת היא שטראוס, שאוחזת בנתח שוק של כ-50%, ולאחרונה ביצעה השקה מחודשת לפסטה המצוננת שלה תחת המותג "eat good". מולה פועלת גד, שמשווקת את הפסטות המצוננות של חברת "נונה" ואוחזת בנתח שוק של כ-30%. בקטגוריה פועלות גם הרשתות שופרסל ורמי לוי באמצעות המותג הפרטי שלהן, והן אוחזות ביחד בנתח שוק של קרוב ל-20%; זאת על-פי נתוני סטורנקסט הנכונים לנובמבר 2018.

בתנובה מציינים כי גם בשוק המוסדי מדובר בהיקף מכירות של עשרות מיליוני שקלים בשנה, כך שבחברה מתבססים בעיקר על פוטנציאל הצמיחה של השוק וביכולת להתחרות בשחקניות הדומיננטיות שכבר פועלות בה.