זנדברג מול הורוביץ: הערב יוחלט האם מרצ הולכת לבחירות

הערב צפויה להתכנס ועידת מרצ בבית סוקולוב בת"א ולהכריע בשאלת קיום פריימריז נוספים • זנדברג קיוותה שניתן יהיה להשאיר את הרשימה כפי שהיא, לרבות עמדת היו"ר • אולם חה"כ לשעבר ניצן הורוביץ הצטרף למרוץ, ככל הנראה בתמיכת אהוד ברק • פריג' שהביא למפלגה כמנדט וחצי מהמצביעים הערבים הציע לשנות את דפוס ההנהגה ולקבע מבנה של יו"ר משותף יהודי-ערבי

יו"רית מרצ, ח"כ תמר זנדברג / צילום: שלומי יוסף
יו"רית מרצ, ח"כ תמר זנדברג / צילום: שלומי יוסף

ועידת מרצ תתכנס הערב (א') בבית סוקולוב בתל-אביב כשברקע מחלוקות חריפות בין כמה מהחברים הבולטים, ועם סימן שאלה גדול על יכולתה של תמר זנדברג לשמור על מקומה בתפקיד היו"ר. זנדברג קיוותה כי ניתן יהיה להשאיר את הרשימה כפי שהיא לרבות עמדת היו"ר, אף שהכריזה כי אם מישהו ירצה להתמודד, היא תתמוך בבחירות.

הצעה ברוח זו תידון בוועידה, והגישו אותה רן כהן, חבר כנסת לשעבר ומוותיקי מרץ, ביחד עם קבוצת חברים. לפי ההצעה, בשל מצב הדברים המיוחד והבחירות החוזרות למעשה, יחד עם הסמיכות לפריימריז שנערכו בתחילת השנה, אין טעם לקיים בחירות פנימיות ויש להותיר את הרשימה כפי שהיא. ההצעה מבקשת למעשה הוראת שעה שתגבור על התקנון, אשר קובע קיום בחירות פנימיות בוועידה ליו"ר ולרשימה.

אלא שלתמונה נכנס נתון חדש, ליתר דיוק חדש - ישן, חבר הכנסת לשעבר ניצן הורוביץ, שהכריז על התמודדותו לראשות המפלגה. הורוביץ נתמך על ידי המחנה הנחשב החזק במפלגה, מחנה ה"אדומים", ועל ידי חברי הכנסת אילן גילאון ומיכל רוזין. רוזין הגישה הסתייגות מהצעת רן כהן ולפיה בחירות יתקיימו רק לתפקיד היו"ר, והרשימה תישאר כפי שהיא. אם זנדברג תפסיד להורוביץ, מציעה רוזין כי היא תוצב במקום השני ואחריה הרשימה לפי הסדר שנקבע בפריימריז. חבר הכנסת עיסאווי פריג', מספר ארבע ברשימה, מתח ביקורת על רוזין ופרסם פוסט שבו כתב "מיכל ממה את מפחדת?" וקרא לקיום בחירות גם על הרשימה.

פריג', מי שהביא למרץ כמנדט וחצי מהמצביעים הערבים, החליט לעלות מדרגה וכפי שפורסם ב"גלובס" לראשונה, הציע לשנות את דפוס ההנהגה ולקבע מבנה של יו"ר משותף יהודי-ערבי, כדי לקרב עוד יותר את המפלגה לחברה הערבית. "האזרח הערבי מבין שהוא צריך להיכנס למגרש האמיתי, זה שמשפיע, לא רק מוחה מהספסל האחורי, ומרץ יכולה לספק לו את הגישה הזו לתוך הממסד הפוליטי בישראל" אומר פריג' ל"גלובס". לפריג' חבר חה"כ לשעבר מוסי רז, והשניים קידמו את ההצעה שקיבלה את אישור הנהלת המפלגה. את ההצעה ברוח זו הגישו אבי בוסקילה וענת ניר, והשניים, פריג' ורז יתמודדו אם ההצעה תאושר.

זנדברג המתמודדת בכמה חזיתות החליטה לאמץ את ההצעה ופרסמה פוסט בפייסבוק שבו כתבה: "אולי תופתעו לשמוע, אבל שמחתי לשמוע על ההחלטה של ח"כ עיסאווי פריג' וח"כ מוסי רז להעמיד את השותפות היהודית-ערבית במרכז סדר היום של מרצ. המחנה שלנו לא הצליח להרכיב ממשלה אחרי הבחירות האחרונות, אבל השותפות יהודית-ערבית היא אחד ההישגים הבולטים שלנו. היא הישג היסטורי של מרצ, והיא היכולת שלנו גם לתת תשובה ברורה לגזענות ולהסתה, וגם לשבור את הדפוס של הפסד חוזר ונשנה בבחירות, הנוח כל כך לימין".

יו"ר מרצ תמר זנדברג שבה וקוראת למפלגת העבודה לרוץ במשותף אך מדגישה כי גם ברשימה משותפת מרצ תשמור על ייחודה. בנאום בועידת מרצ המכונסת בבית סוקולוב בתל-אביב אמרה זנדברג כי בעבודה מתלבטים אם הם בכלל שמאל, אך אם יצטרפו לרשימה עם מרצ, לא תהיה התלבטות. " התרומה שלנו למאמץ להחלפת נתניהו היא בחיפוש איחודים, הרחבת שורות, חזית שמאל רחבה, ובאותו זמן הבאת הנכסים שלנו לכל שותפות כזאת. מפלגה שיודעת גם לחפש איחודים, וגם לשמור על הייחוד שלה".

זנדברג התייחסה גם להצעת ההחלטה העומדת בפני הועידה לאפשר עמידה בראש של שני יושבי ראש, יהודי וערבי: "בבחירות האחרונות, לראשונה מאז השבר של אוקטובר 2000, מרצ עמדה במוקד ברית פוליטית יהודית-ערבית חדשה עם משמעויות היסטוריות. הברית הזאת היא הפוטנציאל של מרצ. היא הפוטנציאל של השמאל, היא הפוטנציאל של כל המחנה והיא הפוטנציאל של כל מדינת ישראל. בבחירות האחרונות נענינו בתמיכה חסרת תקדים מאזרחי ישראל הפלסטינים. מרצ היא כיום מפלגה יהודית-ערבית. ואנחנו ניקח את השותפות הזאת הלאה. לבחירות הבאות. וגם למפקד הבא, ולמוסדות המפלגה, לפרסומים שלנו, נחזק אותה ונטמיע אותה בכל הפעילויות שלנו. שותפות יהודית-ערבית היא העתיד, לא רק של מרצ אלא של מדינת ישראל האזרחית, השוויונית והדמוקרטית".

במפלגה מסבירים את התמיכה הזו בכך שזנדברג תנסה לשכנע את פריג' שהיא תהיה שותפתו ולא רז שרשימת תומכיו קטנה יותר, והחבירה הזו תסייע לנצח את הורוביץ. ואם חזרנו להורוביץ, במפלגה משוכנעים כי מי שמריץ את הורוביץ הוא אהוד ברק, מכיוון שחבר הכנסת לשעבר נחשב נוח יותר ואכיל יותר מבחינת מפלגת העבודה להצטרפות עתידית ברשימה משותפת. בשבוע שעבר פרסמנו ב"גלובס" כי ברק מתכוון להקים גוף פוליטי חדש שיכונה "המחנה הדמוקרטי" ובו מרצ, העבודה שאליהם יצטרפו מועמדים ותיקים כציפי ליבני ואולי ברק עצמו, לצד חדשים כמו סגן הרמטכ"ל יאיר גולן.

עוד הכרעה חשובה של ועידת מרץ תהיה אם לצאת שוב לפריימריז כפי שמבקשים אבי בוסקילה וענת ניר בהצעת החלטה נוספת, או לקיים את ההצבעה בוועידה כפי שקובע התקנון. רוב חברי המפלגה שעימם שוחחנו משוכנעים כי הוועידה היום תקבע שאכן יהיו בחירות, הן לראשות המפלגה והן לרשימת המועמדים לכנסת, וכי תעדיף לשמור לעצמה את הזכות לבחור ולא תעביר אותה לפריימריז מתפקדים. במקרה כזה הוועידה תתכנס לבחירת היו"ר או היו"רים ב-27 ביוני, ואת רשימת המועמדים בחודש הבא.

בשולי הדברים, ב"המקור" בערוץ 13 שודר תחקיר אודות פרשיית ההטרדה המינית שבה מעורב חבר הנהלת המפלגה נמרוד ברנע, ועל זנדברג נמתחה ביקורת עקיפה על הטיפול הקשוח בבכיר. אחד מבכירי המפלגה אמר ל"גלובס" כי תיזמון שידור התחקיר בעייתי במיוחד לקראת ההתמודדות הצפויה על תפקיד היו"ר. זנדברג עצמה פרסמה ביקורת חריפה על השידור ובין השאר הסבירה כי הייתה חייבת לנהוג בשונה מראשי מפלגות אחרות במצבים דומים: "כאשר מגיעות תלונות נגד חבר הנהלת מרצ, ראוי, מתבקש ועומד בערכים שלנו לבצע בדיקה. לא עלה על דעתי להתעלם. לכן ביקשתי למנות בודקת. יכולתי לשחרר ציוץ בטוויטר (כמו גבאי במקרה ברושי) או לנפנף את הפונות למשטרה (בנט ושקד במקרה של סלומיאנסקי)." אנשיה אומרים כי עמדתה זו דווקא תסייע לה, אם וכאשר יהיו בחירות לתפקיד היו"ר.