נתניהו מינה את פרץ לשר החינוך ואת סמוטריץ' לשר התחבורה

נתניהו גם מינה את בצלאל סמוטריץ' לחבר הקבינט המדיני-ביטחוני ואת רפי פרץ למשקיף בקבינט

בנימין נתניהו / צילום: חיים צח-לעמ"
בנימין נתניהו / צילום: חיים צח-לעמ"

ראש הממשלה בנימין נתניהו מינה היום (ב') את חברי הכנסת רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ' לתפקידי שרי החינוך והתחבורה בממשלת המעבר. בפגישתם היום הודיע נתניהו לשניים כי סמוטריץ' ימונה גם לחבר הקבינט המדיני בטחוני ופרץ למשקיף בקבינט, זאת אף שדווקא לפרץ ניסיון צבאי עשיר כטייס והוא בדרגת אלוף משנה במילאים לעומת סמוטריץ' ששירת שירות צבאי דחוי ומקוצר.

בחוסר חשק, אבל עם המון כוח: מה מצפה לשר התחבורה החדש בצלאל סמוטריץ' בתפקיד | דניאל שמיל

החלוקה לתפקידי השרים נעשתה בהסכמה לאחר ויכוח ארוך שבו דרש סמוטריץ' את תפקיד שר המשפטים הזמני אך נתניהו החליט למנות לתפקיד את אמיר אוחנה מהליכוד.

מחלוקת אחרת שעלתה הייתה עמדת סמוטריץ' באשר לעבודות תחזוקה בתחום התחבורה ובעיקר של הרכבת במהלך השבת. סמוטריץ' סירב בתחילה להסכים להמשך העבודות והנוסח שנקבע בהסכמות היה כי ישמר הסטטוס קוו המלא בענייני דת ומדינה. המשמעות המעשית תהיה המשך עבודות התחזוקה בשבת, וסמוטריץ' שאינו מחוייב לחתום על אישור עבודות אלה (שר העבודה כץ אחראי על כך) יישאר מחוץ לתמונה.

בהודעת לשכת ראש הממשלה נאמר כי פרץ וסמוטריץ' הודו לראש הממשלה נתניהו על האמון והוסיפו כי השותפות העמוקה בין הציונות הדתית ואיחוד מפלגות הימין לבין הליכוד תימשך גם במערכת הבחירות ולאחריה. קרי המינוי הזה מקבע את החיבור הן במובן הפוליטי והן במובן תפקידי השרים שיקבל איחוד מפלגות הימין בקואליציה הבאה, בהנחה שנתניהו יקים אותה.

שר החוץ ישראל כ״ץ בירך את ח"כ בצלאל סמוטריץ' לרגל מינויו הצפוי לתפקיד שר התחבורה. "שמחתי להענות לבקשת רה״מ ולהעביר לידיך את תפקיד שר התחבורה. זהו תפקיד חשוב בעל השפעה מרובה על תחומי חיים רבים בישראל ואני משוכנע שתדע להמשיך את המהפיכה הגדולה שרה״מ נתניהו ואני הובלנו בתחום ב 10 השנים האחרונות וגם להוסיף עליה. הצלחתך תהיה הצלחת מדינת ישראל כולה", אמר כ"ץ. השניים סיכמו על ביצוע ישיבות עבודה וחפיפה במהלך הימים הקרובים וכי ביום ראשון לקראת ישיבת הממשלה יכנס סמוטריץ' לתפקידו החדש.

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, בתגובה על מינויי פרץ וסמוטריץ': "נתניהו העניק כעת לאנשים שרוצים להפוך את ישראל למדינת הלכה את המפתחות ולא עצר שם, אלא גם דאג להכניס מחרחר מלחמה משיחיסט לקבינט של מדינת ישראל. כל דיל על חשבון אזרחי ישראל אפשרי מבחינת נתניהו כדי לחמוק ממשפט".

יו"ר חד"ש-תע"ל ח"כ איימן עודה: "‏ברכות לשר התחבורה החדש בצלאל סמוטריץ'. מקווה שלא יתאכזב כשיגלה שאי אפשר לסלול כביש חזרה לימי הביניים".

גורם פוליטי המעורה במגעים שהביאו למינוי סמוטריץ' אומר לגלובס כי אחת מהסיבות לעיכוב המינוי הייתה דרישתו של סמוטריץ' למינוי שר נוסף מתוך הנחה כי נתניהו יפטר גם את אורי אריאל שר החקלאות והיו"ר לשעבר של האיחוד הלאומי. אך אריאל קיבל מסר מנתניהו כי אין כוונה לפטרו, כנראה בשל הקשר ארוך וחזק שלו עם נתניהו עוד מימי היותו אחד מראשי מועצת יש"ע. כשהדברים נודעו לסמוטריץ' הוא התלבט, אך לבסוף שוכנע על ידי פרץ ואחרים בציונות הדתית להימנע מפגיעה במנהיג הוותיק.