לא רק נגד הפד: דראגי הפיל את האירו וטראמפ יצא למתקפה - האשים במניפולציה על המטבע

לאחר דברי נגיד הבנק המרכזי של אירופה בדבר תמריצים נוספים שעשויים להגיע לשוק, וערב כינוס חברי הפד לקראת הודעת הריבית מחר, הנשיא האמריקאי מייצר מנוף לחץ נוסף, ומאשים את הבנק האירופי בצעדים לא הוגנים שמטיבים עם אירופה בכל הנוגע לתחרות • אקסלנס: "ההצגה הכי גדולה בעיר תתחיל מחר, כשהפד יצטרך לקבל החלטה רשמית"

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

נגיד הבנק המרכזי של אירופה (ECB), מריו דראגי, נשא היום (ג') דברים שעיקרם כי הבנק עשוי לספק תמריצים נוספים לשוק במידה וכלכלת גוש האירו לא תציג שיפור, והורדת הריבית מהווה כלי מרכזי לטובת העניין. 

האירו בתגובה רשם תנודה חדה מטה, מה שגרר ביקורת יוצאת דופן, ומהירה מהצפוי, מצד הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ, שצייץ בטוויטר כי הדברים של דראגי שהביאו לירידה במטבע, מהווים צעד לא הוגן שצפוי להקל על אירופה בתחרות עם ארה"ב. "הם מתחמקים עם זה לאורך שנים, יחד עם סין ואחרים", הוסיף טראפ.

לצד זאת, מדדים בארה"ב קופצים בכ-1.7%, והמדדים בבורסות אירופה עולים בכ-1.5%, כאשר מדד STOXX 600 עולה לרמה הגבוה ביותר מאז אמצע מאי האחרון.

התגובה של הנשיא האמריקאי לצעד של הבנק המרכזי של אירופה מהווה צעד חריג, אך לא מפליא במיוחד לאחר שטראמפ כבר תקף את הפד, והיו"ר פאואל בראשו, על רקע העלאות הריבית האחרונות בארה"ב בניסון 'לנרמל' את הריבית. בתוך כך, בולט מכל התזמון של טראמפ, ערב התכנסות חברי ועדת השוק הפתוח של הפד לקראת הכרזת הריבית בארה"ב מחר, כאשר הנשיא האמריקאי מנצל את המצב על מנת לייצר מנוף לחץ נוסף על הפד כדי שיוריד את הריבית.

הביקורת של הנשיא האמריקאי נגד בנקים מרכזיים אינה דבר חדש. כבר בסוף 2018 כאשר הפד הודיע על הפסקת העלאות הריבית, היה ברור כי הצעד של טראמפ השתלם עבורו. כעת, טראמפ עולה שלב על רקע הרצון לספק צמיחה לכלכלה האמריקאית לפני הבחירות בארה"ב, בעודו מאשים את הסינים ואירופה בהתערבות במטבע על מנת לספק קרקע נוחה עבורם לתחרות. 

לקראת הודעת הריבית של הפד מחר, עיני השוק נשואות לנגיד האמריקאי פאול, שצפוי לפי הערכות להותיר את הריבית ללא שינוי, אך יאלץ להורידה כבר ביולי, לפי התמחור בשוק האג"ח, ובכך להתקפל סופית בטווח הקרוב מהניסיון להעלות את גובה הריבית האפסית השלטת מזה כעשור בשווקים. 

"ההצגה הכי גדולה בעיר תתחיל ביום רביעי הקרוב, כשהפד יצטרך לקבל החלטה רשמית אם הוא יוצא להילחם נגד השוק בחודש יולי או נכנע לו ומתחיל לדברר הורדת ריבית", אמר אמיר כנוביץ', הכלכלן הראשי של אקסלנס. "קרב ענקים כזה אני לא זוכר, בצד אחד של הזירה בולטים הכלכלנים של גולדמן זאקס, שטוענים שהפד לא יוכל להשפיל את עצמו עם התהפכות כל כך מהירה במדיניות ומבלי שהתנאים הכלכליים התהפכו בהתאם, ובצד השני הכלכלנים של HSBC עם רעל הפחתות ריבית בעיניים.

"השוק כבר מתמחר מתי הריביות בארה"ב יוכלו לחזור לעלות וזה אחרי הבחירות. השוק מתמחר שהפחתות הריבית בארה"ב יתחילו ביולי הקרוב ויימשכו עד פברואר 2021 לרמה של 1.25%-1.5%, שזה שלושה חודשים אחרי הבחירות בארה"ב. למעשה, החל מחודש מרץ 2021 השוק כבר מתמחר סיכוי גבוה יותר להעלאת הריבית. מקרי או לא, סקרי הבחירות מראים כי טראמפ לא מוביל במירוץ ושמו שלו נקשר בין היתר ללחץ על הפד להוריד ריבית וכן למלחמת הסחר", אמר כהנוביץ'.

בתוך תוך, הנשיא האמריקאי צייץ היום כי בכוונתו לקיים "פגישה נרחבת" עם נשיא סין שי ג'י פינג, במהלך פסגת G20 שתתקיים השבוע.

בהקשר זה, אמר כהנוביץ', כי "לא סביר שיצליחו להגיע להסכם סחר במתווה האמריקאי, ולא סביר שהאמריקאים יתפשרו על דרישותיהם. הסכם, גם אם בדרך נס ייחתם, לא יהיה בעל השפעה קריטית כשהשפעת המכסים על הכלכלה העולמית שולית ובמיוחד לאור ההתחכמויות של הסינים בהסוואת מקור הייצור".

התנודה שנרשמה באירו לאחר נאום דראגי: