נשיא התאחדות בוני הארץ: "מטרתנו היא להוריד את תאונות העבודה לרבע מהכמות כיום"

בכנס בטיחות ראשון מסוגו שמקיימים הבוקר התאחדות בוני הארץ בשיתוף ההסתדרות, אמר נשיא ההתאחדות ראול סרוגו: "נושא הבטיחות יותר חשוב לי מנושא מחירי הדירות" • יו"ר ההסתדרות: "להגיד שההסתדרות צריכה להשבית את הענף – אני לא בטוח. צריך לשלב ידיים ולעסוק בהסברה"

ראול סרוגו / צילום: כפיר סיון,
ראול סרוגו / צילום: כפיר סיון,

"אנחנו לא בורחים מאחריות. יש אחריות של קבלנים לתאונות העבודה ויש אחריות של התאחדות הקבלנים. האחריות שלנו - ואי אפשר לברוח ממנה - צריך לדאוג לכך שלא יהיו תאונות עבודה, לדאוג לעובדים שלנו להגיע בבקרים ולבדוק האם הבוקר היה תחקיר בטיחות. כל בוקר". כך אמר נשיא התאחדות בוני הארץ ראול סרוגו. דבריו נאמרו בפתיחת כנס בטיחות ראשון מסוגו שערכו יחדיו ההתאחדות וההסתדרות.

סרוגו קרא להגדרה מחודשת של בעלי התפקידים באתרי בנייה ולשינוי הרגולציה, ואמר כי "אני חושב שהרגולציה צריכה להשתנות. התחום הראשון הוא שצריך להבין מהם האלמנטים המסוכנים. אני לא מבין למה צריך לחכות למנוף שייפול כדי לטפל בנושא. לא מבין למה רק אחרי תאונה עם משאבות בטון צריך להבין שיש בעיה עם משאבות בטון. יש בעיות עם מעליות משא. אני מצפה שבמינהל הבטיחות יישבו איתנו ועם מומחים אחרים, ונבין יחד איפה מקורות הסכנה."

סרוגו ציין כי בישראל יש פי שש תאונות יותר מבאנגליה, ופי ארבע יותר מבגרמניה. עוד אמר כי הוא שם לעצמו מטרה: להשוות את המצב בישראל לזה שבגרמניה, ולהוריד את כמות תאונות העבודה לרבע מהמספר כיום.

סרוגו גם יצא בסוף דבריו נגד הביקורת המוטחת בקבלנים על כך שאתרי בנייה הפכו לזירות רצח, ועל צעדים כמו הנצחת שמות ההרוגים בסמוך לאתרי בנייה בו הם מתו. "זו התלהמות ורשעות להגיד שאתרי בנייה הם זירות רצח. זה מרושע ושפל. די עם ההתלהמות, תנו לנו לעשות את העבודה ואנחנו נעשה אותה".

בניגוד לאיום השביתה עליו הכריזה ההסתדרות בשנה שעברה כחלק מניסיון ההתמודדות עם הקטל באתרי הבנייה, יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד הכריז הבוקר כי הוא איננו משוכנע שזו הדרך לטיפול במצב: "להגיד שההסתדרות צריכה להשבית את הענף - אני לא בטוח. צריך לשלב ידיים ולפעול בתחום ההסברה", הצהיר בר דוד. עוד הוסיף כי מכת התאונות היא חלק מתרבות ה"סמוך'" הישראלית.

בר דוד הציע שתחילת יום העבודה באתרי בנייה תדמה למתכונת שבה פועלים בצה"ל, עם תדריכי בטיחות. "בצבא עושים הוראות בטיחות ואחר כך הוראות פתיחה באש. אתה בא לעבוד בבניין, מישהו מדבר איתך? אני ממש לא בטוח. יש הרבה מה לעשות. בואו נעצור את שפיכות הדמים", קרא בר דוד והצהיר שבחודש הקרוב תצא ההסתדרות והתאחדות בוני הארץ בקמפיין חוצות "על מנת להעלות עוד פעם את הנושא למודעות, ואני מאמין גדול בהסברה. ההסתדרות היא הבית גם של מנהלי עבודה וגם של הפועלים בבניין בישראל".

בכנס לוקחים חלק שרת הבינוי והשיכון יפעת שאשא ביטון, ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא, ח"כ לשעבר האלוף במיל' איל בן ראובן (שמשמש כיום כראש מטה הבטיחות בהתאחדות בוני הארץ) ומנהלת הקבוצה למאבק בתאונות עבודה בניין ותעשייה הדס תגרי.