תיקון לחוק לעידוד השקעות יחלץ את תעשיית הביוטק מ"עמק המוות"

התיקון לחוק לעידוד השקעות הון, שיכלול גם את הארכת תקופת המענק מעבר לחמש שנים, נחוץ כדי לעזור להן לצלוח את "עמק המוות" - מצב שבו על החברות להקים מפעלים זמן רב לפני שיש להן הכנסות, מה שמציב אותן במצב בעייתי מבחינת נזילות • פרשנות

תרופות אימונותרפיות והביולוגיות  / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
תרופות אימונותרפיות והביולוגיות / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

השינוי שמבקש משרד הכלכלה לקדם בחוק לעידוד השקעות הון רלוונטי במיוחד לענף הביוטכנולוגיה. הוא צפוי לאפשר מתן הטבות גם לחברות העוסקות בתחומים נוספים מלבד הפקת תרופות מתאים מהונדסים גנטית - התחום הקלאסי שאיתו מזוהה הסקטור.

המועמדות של החברות ואחרות תיבחן, כל מקרה לגופו, על ידי רשות החדשנות - שהבהירה כי מטרתה הראשונה היא להכניס להגדרה חברות בתחום תאי הגזע והטיפול באמצעותם. ישראל היא בעלת יתרון יחסי עולמי בכך, הן בזכות המומחיות הכללית שלה בתחום הביוטק, והן משום שבעבר לא חלו בישראל מגבלות הקשורות למחקר בתאי גזע עובריים, אשר חלו על השוק האמריקאי. בין החברות שעשויות ליהנות מהחוק העתידי ניתן למצוא את פלוריסטם, גמידה סל, בריינסטורם סל, בונוס, סלקיור, סלקט, קדימהסטם ו-Stem Cell Medicine.

חלק מהחברות הפועלות בישראל בתחום תאי הגזע כבר הקימו מתקנים ראשוניים או אפילו מפעלים מתקדמים ליצור של התאים, גם אם מוצריהן עדיין לא מאושרים לשיווק. הרגולטורים בארה"ב ובאירופה דורשים לעתים לראות את המפעל מוקם ומייצר מוצרים בתהליך דומה לזה שבו ייוצרו לאחר האישור, בטרם תתאפשר אפילו כניסה לשלב המקדמי של ניסויים בבני אדם. זאת בשל מורכבות הייצור, רגישות התאים וחלוציות התחום.

כך נוצר מצב שבו על החברות להקים מפעלים זמן רב לפני שיש להן הכנסות, מה שמציב אותן במצב בעייתי מבחינת נזילות. התיקון לחוק לעידוד השקעות הון, שיכלול גם את הארכת תקופת המענק מעבר לחמש שנים, נחוץ כדי לעזור להן לצלוח את "עמק המוות" הזה.