נמשכים המגעים לקראת רשימה משותפת חדשה; מריבה על מקומות 11-13

הסכמה בקרב ראשי הסיעות הערביות כי ברשימה המשותפת החדשה עשרת המקומות הראשונים יורכבו מעשרת חברי הכנסת שנבחרו בבחירות האחרונות • בהודעה שפרסמו היום ארבע המפלגות נאמר כי בפגישת נציגיהן השבוע כל הצדדים הביעו את מחויבותם המלאה לרשימה המשותפת

אחמד טיבי ואיימן עודה עם נשיא המדינה רובי ריבלין / צילום: מארק ניימן לע"מ
אחמד טיבי ואיימן עודה עם נשיא המדינה רובי ריבלין / צילום: מארק ניימן לע"מ

הסכמה בקרב ראשי הסיעות הערביות כי ברשימה המשותפת החדשה עשרת המקומות הראשונים יורכבו מעשרת חברי הכנסת שנבחרו בבחירות האחרונות: ארבעה מחד"ש ובהם עופר כסיף, ושניים לכל אחת מהמפלגות האחרות. עם זה עדיין אין הסכמה על הרכב החמישייה השלישית, ובעיקר מקומות 11-13 הנחשבים לריאליים. לפי גורמים המעורים במשא ומתן, רע"מ האיסלמית, בל"ד ותע"ל של טיבי דורשות כל אחת את המקום ה-11.

בהודעה שפרסמו היום ארבע המפלגות נאמר כי בפגישת נציגיהן השבוע כל הצדדים הביעו את מחויבותם המלאה לרשימה המשותפת, והבהירו שריצה ביחד בבחירות היא כוונתם היחידה והבלעדית. נציגי כל המפלגות הדגישו את הצורך הדחוף למהר בהשלמת הרכבתה מחדש של הרשימה המשותפת, כדי לצאת בקמפיין בחירות אפקטיבי שיחזק את הייצוג הפוליטי של הציבור הערבי.

בהודעה נאמר עוד כי מטרת הרשימה המשותפת היא מאבק בחוק הלאום "הגזעני" ומה שהוגדר "הסכנות הפוליטיות והקיומיות של הציבור הערבי בשטחי 48", וכן ב"מדיניות האפליה, המצור, גזל הקרקעות והמשך ההחמרה המכוונת של מצוקת הדיור בחברה הערבית, מאמצי הממסד לרוקן את אזרחותנו מכל תוכן ורצוננו להילחם בהתגברות תופעות הפשע והאלימות - כל אלו מחדדים את חשיבותה של האחדות הלאומית".

הרשימות הערביות לא זונחות את הסוגיה המדינית אלא שהיא מובאת רק לאחר העניינים האזרחיים, אות לכך שהנציגים הפוליטיים של החברה הערבית מפנימים את הביקורת על כך שהם עוסקים יותר מדי בסכסוך הישראלי-פלסטיני ופחות מדי בעניינים הבוערים אצלם בבית.

בהודעה נאמר עוד כי יגובש מצע משותף - מן הסתם רק על נקודות ההסכמה, שכן בין המלגות הבדלים אידאולוגיים לא מעטים.

ההודעה מתייחסת גם לירידה בכוח המפלגות הערביות, ובשיעור ההצבעה בחברה הערבית, ומגדירה אותן "מכה קשה המחייבת הפקת לקחים ובראש וראשונה איחוד מחדש לרשימה משותפת בשל הדרישה הציבורית".

הקמתה של הרשימה המשותפת עונה אכן על דרישה קיימת לאיחוד כוחות, אך מנגד מבטלת קולות אחרים שקראו לקרב בין החברה הערבית ליהודית כדי להכניס את הנציגים הערבים למגרש הפוליטי הממשי במקום ביציע האופוזיציוני המרוחק והמוקצה. כך נבלמו הדיבורים על שותפות אפשרית של מרצ עם גורמים פוליטיים ערבים, וגם האפשרות של צירוף לקואליציה של מרכז-שמאל, ולו בתמיכה מבחוץ.