גם ראש ממשלת הודו בעניין: למה יותר ויותר אנשים עושים יוגה?

היום מציינים בעולם ובארץ את יום היוגה הבינלאומי • עם המודעות הגוברת, חודרת היוגה ליותר ויותר תחומי חיים, ממקומות עבודה ועד חופשות ומקומות נופש

יוגה בטיימס סקוויר בניו יורק / צילום: רויטרס BRENDAN-MCDERMID
יוגה בטיימס סקוויר בניו יורק / צילום: רויטרס BRENDAN-MCDERMID

יום היוגה הבינלאומי שמתקיים היום (ו'), מוכיח עד כמה הונגש התחום לעולם. ב-2014 הכירה העצרת הכללית של האו"ם ב-21 ביוני כחג בינלאומי, ומאז מציינים אותו מדי שנה בסדרה של פעילויות ברחבי העולם, ובהן גם ישראל.

ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, הציע בנאומו באו"ם את התאריך הזה, שהוא היום הארוך ביותר בשנה בחציו הצפוני של כדור הארץ ויש סביבו מסורות שונות בתרבויות רבות.

ראש ממשלת הודו מוביל אימון יוגה / צילום: רויטרס Adnan-Abidi
 ראש ממשלת הודו מוביל אימון יוגה / צילום: רויטרס Adnan-Abidi

בכלל, נראה שראש ממשלת הודו פעיל מאוד למען הנחלת היוגה. בשנה שעברה הוא אף נתן דוגמה אישית, כשהנהיג בארצו תרגול יוגה המוני עם לא פחות מ-35 אלף מתרגלים בו זמנית. בארץ יתקיים האירוע הרשמי היום, חמישי, במתחם התחנה בתל אביב בהפקת שגרירות הודו בישראל ובשיתוף פעולה עם עיריית תל אביב יפו ומשרד התרבות והספורט בישראל.

האירוע כולל תרגולי יוגה שונים למתחילים ולמתקדמים, תרגול אקרו-יוגה (שילוב של יוגה ואקרובטיקה) לילדים והורים, טקס רשמי בנוכחות שגריר הודו בישראל, הופעות מוזיקה ברוח הודית וחטיפים הודיים (בתשלום. האירוע עצמו חינם, והוא פתוח לקהל הרחב ברמות שונות. צריך להביא מזרן יוגה אישי, 22:00-18:00).

לא רק היום, החודש כולו מוכר כחודש היוגה, ובמהלכו מתקיימים אירועים שונים ברחבי הארץ. נמל תל אביב מציין את חודש היוגה בשיעורי יוגה ספורטיביים על הדק מול הים והשקיעה, שמארגים חברת אתרים המנהלת את הנמל בשיתוף סטודיו אל היוגה (בכל יום שלישי בשעה 19:00, דק דרומי, בסמוך למרחב היוגה "אל היוגה", האנגר 4. בנוסף, בכל יום שישי בשעה 8.00 בבוקר).

יוגה בנמל תל אביב / צילום: אלהיוגה
 יוגה בנמל תל אביב / צילום: אלהיוגה

השנים האחרונות עשו טוב ליוגה, שפורחת ונכנסת לעוד ועוד נישות בחיינו. חברות מכניסות שיעורי יוגה לעובדים, יש חופשות יוגה, בבתי מלון מציעים תרגול יוגה וככל שהיא משתרשת בתודעה, היא נחשפת לעוד משתמשים פוטנציאלים ומצליחה לחדור גם דרך חסמים ביורוקרטיים ורגשיים.

אין עוררין על כך שהיוגה עושה טוב: היא מחברת בין אנשים כי היא לא מבחינה בין מינים, דעות, דתות והשקפות עולם, מעניקה כלים להתמודדות עם קשיים שונים ותוך כדי כך היא גם מחזקת את הגוף והנפש, מאזנת ביניהם, מגמישה ומבריאה אותם. כך למשל, ביותר ויותר חברות ומקומות עבודה, בעיקר בתחום ההייטק, מכניסים תרגול יוגה ללו"ז של העובדים, מתוך רצון לשפר את ביצועיהם ולתרום להם רמת ריכוז גבוהה, מיקוד וכמובן מצב רוח טוב. תשאלו את ארז אסולין (22), מנהל פיתוח בחברת התוכנה Simpo.

"לפני כמה שנים סבלתי מפריצת דיסק ונאלצתי לשנות אורח חיים. ניסיתי כל מיני שיטות והגעתי גם ליוגה, ודווקא שם הרגשתי שיפור מהיר. היוגה נתנה לי באלאנס פיזי ורגשי. הרגשתי שאני יציב יותר ויושב זקוף יותר והייתי נינוח יותר עם הגוף. תרגול הנשימות הביא אותי גם למצב מדיטטיבי והצלחתי בשעה אחת להרחיק את כל סערות היום ולהניח אותן בצד. מהתרגול הראשון הבנתי שזה מאפס אותי והתחלתי להתמיד".

אסולין התחיל לתרגל אצל מורה פרטית, וכשהגיע לחברה לפני כשנתיים, גילה שבמתחם אורבן פלייס, מרחב עבודה שיתופי לחברות ועצמאים שבו יושבת החברה שבה הוא עובד, מתקיימים שיעורי יוגה.

"ההיענות הייתה אז נמוכה, ואני זוכר שעברתי בין משרדים וחברות לשכנע אנשים שיגיעו כדי שזה יימשך. אנשים שהצטרפו נדהמו, כי כבר בפעם הראשונה קלטו שהם מסוגלים להגיע למצב של שלווה עמוקה. ההפעלה נעשית במרפסת גדולה, והיא פתוחה לכל העובדים במתחם".

ואיך התחושה היום?
"כשאני מתחיל את היום עם יוגה, זה ממש מרגיע. פעם הייתי מושפע מאוד מחיכוכים וכעסים, וזה הכניס אותי לפרופורציות. אני גם יושב נכון ולא שובר את הגוף, לא מרגיש עייף ומגיע הביתה ערני. אני גם יותר מאוזן, מה שמוביל להישגיות גבוהה ולנפש בריאה בגוף בריא. זה אינטרס של החברה להשקיע בעובדים בתחום הוולנס וזה מחזיר את ההשקעה".

גם שרי בן שמחון (31) היא פריקית יוגה שמתרגלת כבר שבע שנים. "כשנכנסתי לעולם ההייטק, חיפשתי משהו שיקל על הסטרס, והיוגה סייעה לי להתמודד עם הלחץ וגרמה לי להתאפס ולהרגיע את הנפש, ממש כמו תרופה". בן שמחון מחברת פאבפלוס פנתה למנכ"ל החברה וביקשה להכניס שיעורי יוגה לטובת העובדים וכך עשתה.

איך שיווקת את הרעיון להנהלה?
"יזמתי שיעור לדוגמה, וכולם ביקשו לקחת בזה חלק. יש היום קהל קבוע שהתאהב בתחום. זה עזר לאנשים ביציבות, בגמישות ובמודעות לישיבה נכונה והקלה על כאבי גב, וזה עוזר במקום שהשיטות הארגונומיות לא עובדות. היוגה מחזקת את שרירי הליבה, וכאבי הגב פשוט נעלמו.

"רגשית, היוגה מאזנת אותי וגורמת למערכת העצבים להתמודד טוב יותר עם סטרס. פיזית, אני פשוט חזקה", היא אומרת, "זה מחזק יציבה, ליבה ושרירים שלא רואים, ומחזק איברים פנימיים".

פסטיבל נינג'ה

עיריית צפת יחד עם מכבי שירותי בריאות מקימים פארק אקסטרים בסגנון תחרות הריאליטי "נינג'ה". במקום יפעלו שלושה מתחמים: לפעוטות, עם מתנפחים וג'ימבורי; לילדים (12-3), עם מתקני אקסטרים בסגנון נינג'ה מותאמים לגילם וכן מתחם נוער ובוגרים שבו מתקני אקסטרים בדרגות קושי שונות: מעבר טבעות אולימפיות, סטפרים, קפיצה לרשת, דלתות תלויות וכמובן - קיר הטיפוס המפורסם. 25-27.6, בין 16:00 ל־22:00, צפת