אומת הסטארט-אפ נשארת מאחור בתחום התקשורת

ללא פיתוח של רשתות 5G, ישראל תישאר ללא תעשיית הייטק

פריסת סיבים אופטיים ותשתיות תקשורת / צילום: shutterstock
פריסת סיבים אופטיים ותשתיות תקשורת / צילום: shutterstock

על הכל דיברו במערכת הבחירות האחרונה - על ביטחון, על כלכלה, על התחבורה הציבורית המקרטעת ואפילו על הקנאביס דיברו והרבה. יש רק עניין אחד שלא עלה בשיח הציבורי, על אף שהוא בעל משמעות הרת גורל למדינת ישראל בשנתה ה-71: הפיגור העצום שלנו בתחום תשתיות האינטרנט והסלולר.

באופן לא מפתיע, אף מפלגה לא הזכירה את את המצב העגום מאי פעם של תשתיות התקשורת הלאומיות. אף מפלגה לא ציינה שמצבה של ישראל, "אומת הסטארט-אפ", בתחום הזה מעולם לא היה רע יותר.

מילת המפתח בעניין הזה היא 5G. ב-25 באוקטובר 2018 הציג נשיא ארה"ב דונלד טראמפ את פריסת 5G בארצות הברית בראש סדר העדיפויות הלאומי בתחום התקשורת והקים צוות משימה לאומי בבית הלבן כדי לקדם את הנושא. לא מכבר הוא הסביר כי "המרוץ לרשתות דור חמישי החל; ארה"ב חייבת לנצח". במקרה הזה טראמפ הבין היטב את מה שאצלנו פחות מבינים: G5 הוא תנאי בסיסי ומהותי להתקדמות ממשית בעידן הטכנולוגי הנוכחי.

אז על מה בעצם אנחנו מדברים? על תשתיות אינטרנט מהדור החמישי - כאלה שמאפשרות הזרמת נתונים בקצב הדרוש למגוון רחב של פעילויות הכרחיות לכל כלכלה, אשר שואפת לצמוח באמת.

לדוגמה, רק באמצעות תשתיות 5G ניתן לבצע בדיקות רפואיות מתקדמות ואפילו ניתוח מרחוק. לפני מספר חודשים הודגם צנתור מרחוק באמצעות טכנולוגיה כחול-לבן. ההדגמה היתה... בהודו.

תחום הרכב האוטונומי, שכולם מדברים עליו כ"הדבר הבא", לא ייצא אל הפועל בארץ הקודש בלי 5G. רק בעזרת טכנולוגיית תקשורת אמינה עם זמני תגובה קצרים, מכוניות יכולות לתקשר ביניהן ולקבל אתראה על מכשולים מחוץ לשדה הראייה. בנוסף, רמזורים ותמרורים יוכלו "לראות" הולכי רגל ומכוניות, להעריך סכנה ולהתריע מבעוד מועד.

איך יוכלו לנועו על כבישי ישראל מכוניות אוטונומיות עם יותר חיישנים ויותר מולטימדיה וללא נהג, ללא תקשורת 5G?

ועוד לא דיברנו על מפעלים חכמים, תחום החירום וההצלה, הבידור ועוד - כולם חייבים רשת מתקדמת באמת כדי להתפתח.

ברוב העולם מחברים כבר מזמן סיב אופטי לכל בית. ואצלנו? ישראל ממוקמת במקום ה-35 מתוך 38 בדוח של ה-OECD מיוני 2018, עם שיעור חדירה של 1.93% בלבד. לשם השוואה, פולין וקולומביה עומדות על 12.78%, טורקיה על 20.29% ולטביה על 66%. סיב אופטי לבית פירושו הגדלת קצב הגלישה לבית אב פי 15-30 בממוצע לעומת המצב היום. זה אומר לצפות בשידורי טלוויזיה אינטרנטית (סלקום, פרטנר, נטפליקס) באיכות גבוהה וללא "דיליי" בכמה טלוויזיות במקביל בבית. אפשר גם לשחק בתלת-מימד מול חברים מרוחקים בלי "לאגים" (תשאלו את ילדיכם) - ויש עוד דוגמאות רבות.

תחום הסלולר נשאר מאחור

בסלולר המצב חמור שבעתיים. "המהפכה הסלולרית" של השר משה כחלון הייתה נהדרת בהיבט הצרכני של הורדת המחירים הדרמטית. אבל התוצאה להתפתחות הטכנולוגית של ישראל הייתה הרסנית במובנים רבים: 6 חברות סלולר "אמיתיות" ועוד 4 וירטואליות.

כשהתחרות הופכת להיות עזה מדי, המחירים יורדים לרצפה ואיתם גם איכות המוצר שאנחנו מקבלים.

התעריפים הנגבים כיום (כ-30 שקל בחודש) גורמים לחברות להפסדים ולא מאפשרים להן לפתח ולהתפתח - ולנו ליהנות משירותים מתקדמים באמת. ב-30 שקלים בחודש אתם יכולים לשכוח מהשקעות אמיתיות בדור 5. לא משנה אם יש לכם את האייפון את הגלקסי הכי מתקדם בעולם; אם חברות הסלולאר הישראליות לא יוכלו להשקיע בדור 5 - אז הטלפון החדיש שקניתם לא ייתן לכם ליהנות מהשירותים החדשים, שיהיו זמינים בשאר העולם - אבל לא כאן.

צריך להסתכל אל המציאות כפי שהיא: בתחום ה-5G בשראל נמצא בפיגור של כ-3 שנים לעומת המדינות המתקדמות - זמן ששווה נצח בעידן הטכנולוגי הנוכחי. כשחברות הסלולאר מפסידות כל רבעון אין להן כל הצדקה כלכלית להשקיע ב-5G, ואנחנו נמשיך לחיות באשליית האינטרנט הסלולרי ב-30 שקל בחודש.

הפוליטיקאים לא דיברו על זה בבחירות הקודמות וספק אם ידברו בבחירות המתקרבות (בין היתר מאחר שלהעלות מחירי סלולר, לדוגמה, זה לא פופולרי). אבל, מדינת ישראל מוכרחה, פשוט מוכרחה, לקדם 5G כפרויקט לאומי ולייצר לחברות הסלולר מקור מימוני שיצדיק השקעה אמיתית בתשתיות.

זו הדרך היחידה להותיר את מדינת ישראל במקום המכובד השמור לה בחזית המדינות המתקדמות בעולם. 

הכותב הוא סמנכ"ל טכנולוגיות בנוקיה ישראל