תוכנית השלום של טראמפ נחשפת: 28 מיליארד דולר לעזה ולגדה

בראיון לסוכנות הידיעות רויטרס, פירט ג'ראד קושנר את המידע שיוצג בעוד כמה ימים ב"סדנאות השלום" בבחריין בנוגע לפיתוח כלכלי של הרשות הפלסטינית ושלוש מדינות ערב מדינות ערב שכנות • לפי המתווה תוקם קרן כלכלית בסך 50 מיליארד דולר, מתוכה 28 מיליארד יוקדשו לשטחי הרשות ועזה

ג'ראד קושנר ודונלד טראמפ / צילום: רויטרס
ג'ראד קושנר ודונלד טראמפ / צילום: רויטרס

הבית הלבן חשף היום (שבת) את החלק הכלכלי של תוכנית המאה. בראיון לסוכנות הידיעות "רויטרס", פירט ג'ראד קושנר, יועצו וחותנו של הנשיא דונלד טראמפ, את המידע שיוצג בעוד כמה ימים ב 'סדנאות השלום' בבחריין בנוגע לפיתוח כלכלי של הרשות הפלסטינית ושלוש מדינות ערב מדינות ערב שכנות (מצרים, ירדן ולבנון).

לפי המתווה תוקם קרן כלכלית בסך 50 מיליארד דולר, מתוכה 28 מיליארד יוקדשו לשטחי הרשות ועזה. 7.5 מיליארד יוקדשו לירדן, 9 מיליארד למצרים ו-6.5 מיליארד ללבנון. הבית הלבן שואף שמדינות המפרץ העשירות יהיו התורמות העיקריות לקרן הכלכלית. לדברי קושנר, בראיון ל"רויטרס", גם ארה"ב תשתתף בתרומה לקרן.

הכסף בקרן הייעודית ינוהל על ידי בנק פיתוח בינלאומי, באמצעות חבר מנהלים שיקבל החלטות על הקצאת סכומי הקרן לפרויקטים אזוריים. כ-15 מיליארד דולר מן הסכום ימסרו כמענקים, 25 מיליארד באמצעות הלוואות ו-11 מיליארד יתבססו על קרנות הון פרטיות.

בפרק על שדרוג תשתיות תחבורה ורכבות מציעים האמריקאים פרויקט של חיבור בין עזה לגדה המערבית לשם הקלה על העברת סחורות וחיבור בין אישי בין החלקים של העם הפלסטיני. לפי התוכנית הפרויקט הזה יושלם תוך שנתיים וימומן באמצעות מענקים.

התוכנית היא לממן כ-179 פרויקטים בגדה המערבית ובעזה לצד פיתוח ומימון פרויקטים בירדן, מצרים ולבנון. בין הפרויקטים המדוברים יכללו שיפור תשתיות, תוכניות מים, אנרגיה, תקשורת, תיירות ומבנים רפואיים. סכום מסוים יוקצה לפרויקט תשתית גדול לחיבור רצועת עזה ואיזור סיני בקשרי סחר, חילופי שירותים ותשתיות.

בנוסף, תשתיות אנרגיות חשמל בין עזה למצרים ישודרגו. בתוכנית כלול רעיון לשיפור איזור תעשיה המחבר בין עזה, מצרים, הגדה המערבית וישראל. עוד בהצעה עולה הרחבת פעילות נמל ואיזורי סחר סביב תעלת סואץ לצד פיתוח תשתית התיירות בסיני ובים האדום.

התוכנית תציע מענקים בגובה מיליארד דולר להצעות עסקיות לפיתוח גלובלי של תיירות פלסטינית ובין השאר "לשפץ ולשחזר אתרים היסטוריים ודתיים וחופי ים".

לדברי קושנר אם התוכנית תצא לפועל היא תכפיל את התוצר לאומי המקומי הפלסטיני בתוך עשור, תיצור מיליון מקומות עבודה בגדה ובעזה, תפחית את האבטחה לרמה של מתחת ל-10% ותצמצם את העוני ב-50 אחוז.

השלב השני של תוכנית המאה, החלק הפוליטי מתוכנן לפרסום בהמשך השנה, אחרי מערכת הבחירות בישראל. קושנר מצפה לקבל פידבקים מאנשי עסקים, ראשי קרנות הון במהלך שני ימי סדנאות השלום בבחריין השבוע.

הקושי המרכזי כרגע הוא החרמה כמעט טוטאלית של הפלסטינים את האירוע וזאת בשל תפיסת הממשל האמריקאי כחד צדדי למען ישראל וכמי שעשויים לתמוך בדרישות הסיפוח של הישראלים.

ב"גלובס" חשפנו באוקטובר 2018 כי עיקרה של התוכנית יהיה כלכלי, וכי האמריקאים הציעו לפלסטינים תוכנית ראשונית להשקעה בהיקף של 5 מיליארד דולר, בתמורה להסכמה להצטרף לשיחות על בסיס תוכנית טראמפ. בהמשך עלה הסכום ל-10 מיליארד והשלב הבא היה הרחבת התוכנית לאזור כולו ובו ירדן, מצרים ומדינות המפרץ.

הכוונה המרכזית היא לייצר מרחב כלכלי שינצל את הממון מהמפרץ, הטכנולוגיה והיזמות הישראלית, תגליות הגז בים התיכון והצרכים וכוח העבודה של המדינות האחרות. כך למשל המימון מהמפרץ יסייע לפלשתינים לפתח את שדות הגז מול חופי עזה, שפיתוחן תקוע, וישראל ומצריים יהיו שותפות להעברת הגז למתקני ההנזלה, ומשם אל הצרכנים באיזור ובאירופה. בין רשימות הפרוייקטים גם כאלה שלישראל התמחות מיוחדת בהם כמו אנרגיה סולארית, טיהור מי שפכים וכמובן כל תחומי הסייבר והיי טק.

בעיתונות הסעודית התפרסם בשבוע שעבר כי במהלך שיחה בין אבו מאזן למלך סעודיה סלמן אל סעוד, המלך הבהיר בלשון דיפלומטית כי אמנם על הפלשתינים למרות היעדרם ומחאתם, לבחון את היתרונות הגדולים שיש בתוכנית. בדיווחים נאמר כי המלך הזהיר שלא בטוח שתהיה עוד הזדמנות כזו לגייס ממון בהיקף כזה להקמת תשתית כלכלית איתנה עבור הפלשתינים.

ביום חמישי התפרסם ב"גלובס" ראיון בלעדי עם דיפלומט סעודי שבין השאר אמר: "לתוכנית המאה יש יתרון אחד גדול, היא מביאה מסגרת כלכלית לפיתוח האזור כולו ובעיקר לפלסטינים. אנחנו ומדינות אחרות מוכנים להשקיע הון עתק בכך, סכומים שהפלסטינים לא חלמו לקבל, ואם המסגרת הזו תתחיל לרוץ, הם ייצאו לעצמאות אמיתית, חינוך טוב, תעסוקה, כלכלה בריאה ולא תלויה בחסדים".

הדיפלומט גילה כי בתוכנית יש מתווה המוליך אל מדינה פלשתינית עצמאית, גם אם לא בראשית התהליך. לפי הפרסומים קודם לכן התוכנית נתנה לפלשתינים אוטונומיה מורחבת בלבד, אך הדיפלומט הסעודי אומר כי ברור בלי מדינה פלשתינית עצמאית בהמשך התהליך, אין לתוכנית תוחלת.