כ"ץ וכחלון הכריעו: ממחר הנסיעה במוניות מתייקרת

המחירים יעלו ב-3.2% בממוצע • העלייה הקודמת במחירי המוניות התרחשה לפני כשנה, אז טיפסו המחירים ב-4.2% • השרים אישרו במהירות יחסית את ההתייקרות, למרות שהממשלה מכהנת כממשלת מעבר

השרים משה כחלון וישראל כ"ץ / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
השרים משה כחלון וישראל כ"ץ / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

מחירי המוניות יעלו מחר (ב'), לאחר ששר התחבורה היוצא ישראל כ"ץ ושר האוצר משה כחלון חתמו על צו ועדת המחירים מאפריל, שהמליץ על ההתייקרות. המחירים יעלו ב-3.2% בממוצע. העלייה הקודמת במחירי המוניות התרחשה לפני כשנה, אז טיפסו המחירים ב-4.2%.

על-פי התעריף החדש, מחיר התחלתי של נסיעה במונית יעמוד על 12.40 שקלים, במקום 12 שקלים כיום.

הזמנת מונית בטלפון או אפליקציה תעלה 5.20 שקלים (במקום 5 שקלים כיום); התשלום על נוסע שלישי יהיה 5 שקלים, עלייה של 20 אגורות; ותוספת המחיר על נשיאת מזוודה תהיה 4.40 שקלים, עלייה של 10 אגורות.

השרים אישרו במהירות יחסית את ההתייקרות, למרות שהממשלה מכהנת כממשלת מעבר. דווקא כאשר המחירים יורדים, האישור שלהם ממושך יותר. כך, למשל, שר התחבורה היוצא ישראל כ"ץ עיכב במשך חצי שנה הורדה של מחירי המוניות בעבר, בשל לחץ של נהגי המוניות.

העלאת המחירים מבוססת על נוסחה מסודרת, המשקללת את העלויות השונות של הפעלת מונית .כך, למשל, מחיר הדלק עלה ב-7%, השכר במשק עלה בכ-2.4%, ומחירי הצמיגים עלו בכ-9%, ועם זאת הפחת של המונית עצמה ירד במעט.

בעיות מדידה במונים הקיימים במוניות, המודדים בשניות ובמטרים שלמים, לא מאפשרות עדכון של 3.2% בכל המקרים. בתעריף 1 (יום) העלייה באמת תהיה 3.2%, אך בתעריף 2 (בלילה, בשבת ובחג) ההתייקרות תהיה גבוהה מעט יותר, בשיעור של 3.69%.