היום יוכרע המבחן החוזר של ארדואן בבחירות לראשות עיריית איסטנבול

מיליונים מתושבי איסטנבול הצביעו היום בבחירות החוזרות לראשות העירייה, שהפכו למשאל עם על מדיניותו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן ולמבחן של הדמוקרטיה הדועכת בטורקיה • ניצחון שני ליריבו של ארדואן, אקרם איממוגלו, עלול להוביל להקדמת הבחירות הכלליות במדינה

ארדואן מצביע בבחירות החוזרות לראשות עיריית איסטנבול / צילום: Murad Sezer, רויטרס
ארדואן מצביע בבחירות החוזרות לראשות עיריית איסטנבול / צילום: Murad Sezer, רויטרס

מיליונים מתושבי איסטנבול הצביעו היום (א') בבחירות החוזרות לראשות העירייה, שהפכו למשאל עם על מדיניותו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ולמבחן של הדמוקרטיה הדועכת בטורקיה.

בהצבעה המקורית, שנערכה ב-31 במרץ, ניצחה מפלגת העם הרפובליקאית (CHP) ברוב זעום את מפלגת הצדק והפיתוח (AKP) של ארדואן בעיר הגדולה ביותר במדינה - תבוסה אלקטורלית נדירה לנשיא. אך לאחר ש-AKP ערערה במשך כמה שבועות על תוצאות הבחירות, ביטלה מועצת הבחירות העליונה של טורקיה את הבחירות בשל אי-סדרים. המפלגה כינתה החלטה זו "הפיכה" נגד הדמוקרטיה, ולפיכך מוטל הרבה יותר על כף המאזניים בבחירות החוזרות שנערכות היום.

לפי דיווח ברויטרס, הקלפיות ברחבי איסטנבול נפתחו בשמונה בבוקר. ההצבעה תסתיים בחמש אחר-הצהריים, והתוצאות יוכרזו בערב.

ארדואן חזר על הצהרתו כי "מי שמנצח באיסטנבול יזכה בטורקיה". הפסד שני באיסטנבול, שארדואן כיהן כראש העיר שלה בשנות ה-90, יביך את ארדואן ויחליש את מה שנראה עד לאחרונה כאחיזתו האיתנה על השלטון.

הכלכלה הטורקית שרויה במיתון, וארה"ב - בת-בריתה של טורקיה בנאט"ו - איימה להטיל סנקציות אם יממש ארדואן את תוכניתו להציב בטורקיה מערכות מתוצרת רוסיה להגנה נגד טילים.

תבוסה שנייה ל-AKP תאפשר גם לשפוך אור רב יותר על מה שמועמד CHP לראשות איסטנבול, אקרם איממוגלו, מתאר כבזבוז של מיליארדי לירות טורקיות בעיריית איסטנבול, שתקציבה עומד על כ-4 מיליארד דולר.

ניצחון שני לאיממוגלו עלול בסופו של דבר גם להוביל להקדמת הבחירות הכלליות בטורקיה, שמועדן המקורי נקבע ל-2023, וכן לחילופי גברי בממשלה ואף לשינוי מדיניות החוץ. 

אקרם איממוגלו מצביע בבחירות החוזרות לראשות איסטנבול  / צילום: Cansu Alkaya, רויטרס
 אקרם איממוגלו מצביע בבחירות החוזרות לראשות איסטנבול / צילום: Cansu Alkaya, רויטרס

במטרה לצמצם את הפער בן 13,000 הקולות במרץ, שינתה לאחרונה AKP מחדש את המסר שלה כדי לחזר אחר הבוחרים הכורדים, שמהווים כ-15% מסך בעלי זכות הבחירה באיסטנבול בת 15 מיליון התושבים.

במסע הבחירות נרשם פיתול חדש, כאשר המנהיג הכורדי הלוחמני עבדאללה אוקלאן, שנמצא בכלא, קרא למפלגת העמים הדמוקרטית (HDP) לשמור על ניטרליות בבחירות. HDP, שתומכת באיממוגלו, האשימה את ארדואן בניסיון לפלג את הכורדים.

לאחר שארדואן השתתף באופן פעיל במסע הבחירות המקורי במטרה לקדם את מועמד מפלגתו - במסגרת אסטרטגיה שלדעת רבים ב-AKP השיגה תוצאה הפוכה - הוא שמר החודש על פרופיל נמוך עד לאחרונה. אך בשבוע החולף הוא פתח שוב במסע בחירות לוחמני, תקף ישירות את איממוגלו ואף איים אליו בתביעה משפטית, במהלך שעוררת תהיות לגבי נכונותה של AKP להשלים עם תבוסה שנייה.

סקרי דעת קהל הראו שאיממוגלו, לשעבר ראש מחוז, ממשיך להוביל על פני יריבו מטעם AKP. חלק מהסקרים מעניקים לו יתרון של עד 9%, הודות למסר האינקלוסיבי שלו שמזכה אותו בתמיכה בקרב חלק מהבוחרים.

ההחלטה לערוך בחירות חוזרות באיסנטבול עוררה ביקורת בינלאומית, והאופוזיציה בטורקיה טוענת כי מהלך זה שוחק את שלטון החוק. תושבים בכמה מחוזות יצאו לרחובות וחבטו על סירים ועל מחבתות כדי להביע את מחאתם.

כמה בוחרים אמרו לרויטרס כי ניצחון של AKP בבחירות עלול לעורר פעולות מחאה גדולות יותר.

בשוקי ההון שוררת עצבנות בגלל חוסר הוודאות לגבי גורלה של איסטנבול, המרכז העסקי של טורקיה, והעיכובים הפוטנציאליים של רפורמות כלכליות רחבות. הלירה הטורקית צללה בתגובה לביטול תוצאות הבחירות המקוריות במרץ. מתחילת השנה ירדה הלירה ב-10%, ואחת הסיבות לכך היא העצבנות סביב הבחירות.