שר הכלכלה מתנגד? אז מה - מקדונלד'ס תפעיל סניפים בנתב"ג

למרות הצהרת השר אלי כהן כי יפנה ליועמ"ש כדי לבלום את השתתפות מקדונלד'ס במכרזים של גופים ממשלתיים בעקבות החלטתה לא לפתוח סניף מעבר לקו הירוק - החברה תפתח סניפים בטרמינל 3 ו-1 בנתב"ג • לפי רשות שדות התעופה, היקף הפעילות של הסניפים ב-2018 נאמד בכ-42 מיליון שקל

סניף של מקדונלד'ס / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
סניף של מקדונלד'ס / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

מקדונלד'ס ישראל זכתה במכרז להפעלת סניפים בנתב"ג - כך הודיע דובר רשות שדות התעופה. נזכיר כי בשבועות האחרונים, לאור הסערה שהתחוללה כאשר מקדונלד'ס סירבה לפתיחת סניף מעבר לקו הירוק, אמר שר הכלכלה אלי כהן כי יפנה ליועמ"ש כדי לבלום את השתתפות מקדונלד'ס במכרזים של חברות וגופים ממשלתיים. המחאה, כאמור, לא הועילה.

מקדונלד'ס תפתח סניף באולם היוצאים וסניף באולם שחקים בטרמינל 3 ודוכני נקניקיות באולם היוצאים בטרמינל 1 בנמל התעופה בן-גוריון (ממנו פועלות בעיקר חברות הלואו קוסט וטיסות הפנים). תקופת הזיכיון לפי המכרז בתוקף היא לשבע שנים ו-24 חודשי אופציה.

עבור הזיכיון ביקשה רשות שדות התעופה 7 מיליון שקל. עוד ניגשו למכרז בורגראנץ' וברגר קינג. מקדונלד'ס ישראל הגישה הצעה שעמדה על למעלה מ-17 מיליון שקל. ההצעה השנייה עמדה על למעלה מ-12 מיליון שקל, וההצעה השלישית עמדה על למעלה מ-11 מיליון שקל.

לפני מספר חודשים רשות שדות התעופה פרסמה מכרז להפעלת מסעדות בשריות בשירות עצמי (מזון מהיר מסוג המבורגרים) במתחם המזון באולם היוצאים ובאולם שחקים שבטרמינל 3 ודוכני נקניקיות באולם היוצאים בטרמינל 1 בנתב"ג. המסעדות כיום מופעלות על-ידי בורגראנץ' (חברת אורגד ח.ש.ן בע"מ), שמסיימת את פעילותה בנתב"ג ב-31 באוקטובר 2019. 

ברשות שדות התעופה מציינים כי היקף הפעילות של שתי המסעדות באולם היוצאים, באולם "שחקים" בטרמינל 3 ובדוכני הנקניקיות באולם היוצאים בטרמינל 1, נאמד בכ-42 מיליון שקל בשנת 2018. ככלל, עסקי המזון וההסעדה בנתב"ג נאמדים בעשרות מיליוני שקלים בשנה ונחשבים לרווחיים ביותר.

בשנת 2018 עמד פדיון המכירות של הזכיינים בענפי המזון השונים באולמות המסחריים בטרמינל 3 ובטרמינל 1 בנתב"ג על סך של כ-330 מיליון שקל - עלייה של כ-13% בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד, בין היתר לאור הגידול השנתי בתנועת הנוסעים בנתב"ג (11% בשנת 2018) ולאור העובדה שבטיסות רבות כיום לא מוגש מזון בחינם, ולכן נוסעים רבים נערכים מראש. גם נושא הכשרות משחק לידי הרשתות, כשנוסעים בטיסות הלואו קוסט מעדיפים להביא עימם מזון כשר לטיסה.