פשרה בפרשת השוחד בסימנס: דן כהן ישלם לחברת החשמל עד 10 מיליון שקל

השופט בדימוס, שהורשע בלקיחת שוחד בגובה 4 מיליון שקל מסימנס, נתבע ע"י חברת החשמל ב-200 מיליון שקל בהליך אזרחי, בגין הנזקים שגרם לה בפרשה • לאחרונה נחתמה פשרה בין הצדדים, וכעת ביהמ"ש התיר לפרסם את פרטיה

דן כהן / צילום: תמר מצפי
דן כהן / צילום: תמר מצפי

בעקבות תביעת חברת החשמל בפרשת סימנס, השופט לשעבר דן כהן ישלם לחברה סך של עד 10 מיליון שקל במסגרת הסכם פשרה שנחתם בין הצדדים וסכומים נוספים במקרה של הפרת ההסכם.

בהמשך להסכם הפשרה שנחתם בשבוע שעבר בין חברת החשמל לבין כהן, במסגרת תביעת חברת החשמל נגד מקבלי השוחד והמתווכים לשוחד בפרשת סימנס, הוגשה הבוקר (ב') לבית המשפט על-ידי חברת החשמל וכהן בקשה לצמצום היקף החיסיון שהוטל על הסכם הפשרה בין הצדדים. 

בית המשפט קיבל את הבקשה והתיר לפרסם כאמור כי כהן ישלם לחברת החשמל עד 10 מיליון שקל, מהם 3.5 מיליון שקל בשלב ראשון, אשר ישולם בשני תשלומים. סכומים אלה מתווספים ל-11 מיליון שקל אשר ישולמו על-ידי אורן אהרונסון (עד המדינה בפרשה) ושלמה דניאל (גיסו של אהרונסון) ול-90 מיליון שקל ששולמו מכוח הסכם פשרה אשר נחתם עם סימנס, קרי בסך-הכול כ-110 מיליון שקל. 

בהתאם להסכמים שקיבלו תוקף של פסק דין, החברה תהיה זכאית לקבל תשלומים נוספים במקרה של הפרת ההסכמים על-ידי כהן, אהרנסון ודניאל.

ההליכים נגד שאר המעורבים נמשכים.

בחברת החשמל הבהירו כי לחברה חשוב שסכומי הפיצוי יהיו גלויים לציבור, שעובדת מיצוי ההליכים נגד מעורבי הפרשה יהיו פומביים. מהחברה נמסר כי "מאז פרשת סימנס חברת החשמל נוקטת מדיניות של אפס סובלנות לשחיתות, שקיפות ושיתוף במידע". 

שוחד של 13.6 מיליון אירו לקידום סימנס במכרזים

לפי כ-6 שנים, בספטמבר 2013, הודה דן כהן - אז דירקטור בחברת החשמל - והורשע במסגרת הסדר טיעון, בלקיחת שוחד בגובה 4 מיליון שקל מחברת סימנס עבור קידום זכיותיה במכרזים של חברת החשמל. כן הורשע כהן בעבירת מרמה והפרת אמונים בפרשת חברת רוגוזין, בכך שלא דיווח על קשריו עם בעל החברה, עזרא הראל, לדירקטוריון חברת החשמל, שדנה בענייני רוגוזין. 

fמו כן הורשע כהן בעבירה של שיבוש מהלכי משפט, בכך שנמלט מישראל לפרו, ונקבע כי הוא ירצה עונש מאסר של 6 שנים, שמהן ינוכו תקופת מעצרו בארץ ובחו"ל (בסך-הכול כחצי שנה). עוד הוסכם כי המדינה תחלט 4 מיליון שקל מכספו של כהן, וכי בנוסף הוא ישלם קנס של 6 מיליון שקל.

בפועל, כהן ריצה פחות מ-4 שנים, לאחר שהוחלט בספטמבר 2016 לאשר את בקשתו לשחרור מוקדם.

לצד ההליך הפלילי, שהתנהל במרץ 2013, הגישה חברת החשמל תביעה אזרחית נגד כהן ונגד שורת נתבעים נוספים, בהם אורן אהרונסון, שלמה דניאל, דוד קון, יונה שוייצר, יעקב (יאשה) חאין, חיים בר-נר וצבי אייל.

בתביעה טענה חברת החשמל, בין היתר, כי חברות סימנס העבירו לדניאל או לחברת אוקפילד כספים בסך כ-13.6 מיליון אירו, שנועדו לצורך תשלומי שוחד לגורמים בחברת החשמל, במטרה שאלה יפעלו לקידום ענייניהן של חברות סימנס בחברת החשמל ויסייעו להן לזכות בהתקשרויות עם חברות החשמל במסגרת מכרזיה.

תביעת חברת החשמל היא להשבת כלל הכספים שהועברו על-ידי חברות סימנס לאהרונסון ולדניאל (לרבות באמצעות אוקפילד) לצורך תשלומי השוחד. הסכום הנדרש כולל הן את סכומי השוחד ששולמו הלכה למעשה לנתבעים ולגורמים נוספים בחברת החשמל; וכן את הסכומים שהועברו על-ידי חברות סימנס לאהרונסון ולדניאל לצורך מתן שוחד, אף אם בסופו של דבר לא שולמו בפועל לגורמים בחברת החשמל.

החברות מקבוצת סימנס, שנתבעו תחילה במסגרת התביעה המקורית, הוסרו בהמשך מהתביעה, לנוכח הסכם פשרה שנחתם בינן לבין חברת החשמל באוקטובר 2016, שלפיו שילמו חברות סימנס, בין היתר, כ-90 מיליון שקל כהשבה (חלקית) של הרווחים שהופקו על-ידי חברות סימנס מההתקשרויות שעמדו בלב פרשת השוחד (להבדיל מהשבת סכומי השוחד עצמם). 

כהן מצידו דרש שיפוי מהמדינה במקרה שיחויב, במסגרת התביעה, לשלם לחברת החשמל על הנזקים שגרם לה בפרשה - זאת, לדבריו, מאחר שהיא חילטה את סכומי השוחד. ואולם באפריל השנה שופט בית המשפט המחוזי מרכז, יעקב שינמן,  דחה את בקשתו, וקבע כי "אין לחייב את המדינה בהשבת כספי חילוט לנאשמים".