לקראת פגישת טראמפ-שי: הצרכנים הסינים הופכים לזהירים ומחלישים את הקלפים של הנשיא

סימנים של חולשה בביקוש לכלי רכב ודירות משבש את תוכניתה של בייג'ינג לבנות על ההוצאה הצרכנית לצורך צמיחה כלכלית • נשיאי ארה"ב וסין ייפגשו בסוף השבוע ביפן במסגרת פסגת מנהיגי ה-G20 בניסיון לגבש הסכם סחר בין שתי המדינות

הנשיא טראמפ והנשיא שי/ צילום: רויטרס, Jonathan Ernst
הנשיא טראמפ והנשיא שי/ צילום: רויטרס, Jonathan Ernst

העדויות המצטברות הן שההוצאה הצרכנית בסין לא תספיק לבדה להניע את הכלכלה מעבר לקשיי הסחר שלה עם ארה"ב.

הביקוש לדיור, לכלי רכב ואפילו לפירות נחלש. המכירות המקוונות ממשיכות לפרוח, אבל הסינים הופכים להיות זהירים בהרגלי הקנייה שלהם ונעים לכיוון מוצרים בסיסיים כמו חלב. גם הירידה במחירי מוצרים רבים והירידה ביבוא מצביעה על ביקוש חלש.

הנהגת סין מדגישה את נקודות החוזק הפנימיות בכלכלה, כולל כוח הקנייה של 400 מיליון הסינים ממעמד הביניים, כאשר היא מכריזה על איתנות כלכלית מול פני המכסים שהטיל הנשיא טראמפ על היבוא מסין.

הנשיא שי ג'ינפינג ציין את הצריכה המקומית כאשר התקשורת הרוסית שאלה אותו לאחרונה על הפעילות הכלכלית. סוכנות הידיעות הממלכתית שינהואה חזרה על המסר הזה במאמר פרשנות שלה: "סין מציגה לעולם איתנות וחוסן מול אתגרים".

אבל הסימנים לכך שהצרכנים הסינים לא משתפים פעולה עלולים להחליש את כוח המיקוח של הנשיא שי כאשר הוא ייוועד עם הנשיא טראמפ בכנס מנהיגי מדינות 20G (הכלכלות הגדולות בעולם) באוסקה, יפן, בסוף השבוע הקרוב. גם טראמפ מסתמך, אגב, על תמיכה פנימית שעלולה להתנדף, כמו זו של החקלאים האמריקאים שהיצוא שלהם לסין נפגע.

ביטוי פופולרי באינטרנט הסיני בימים אלו, "חופש דובדבן" (Cherry Freedomׂ), ממחיש את החששות בקרב הצרכנים בסין, שחשים שהעצמאות הפיננסית היא מחוץ להישג ידם. הביטוי מתייחס לתחושה שהצרכנים יכולים לפנק את עצמם בלי חשש במותרות קטנים כמו דובדבנים מיובאים, שמחירם עולה יחד עם זה של פירות אחרים.

מכירות מכוניות נוסעים ירדו כמעט ב-15% במאי ממאי 2018, וזו ירידה נוספת ירידה של 10% בינואר-אפריל 2019. היבוא ירד ב-8.5% במאי בהשוואה שנתית - היפוך מודגש מעלייה דו-ספרתית ב-2018 - והיצוא עלה ב-1.1% בלבד.

גם המומנטום של מכירות בתים דועך, עם עלייה של 8.9% בינואר-מאי לעומת כ-11% בינואר-אפריל. כלכלנים רואים בנדל"ן את המגזר הכלכלי החשוב ביותר בסין, ופחות ביקוש במגזר הזה ישפיע על כל מגזר אחר כמעט, מפלדה עד מכשירי חשמל ביתיים.

סימני הירידה בצריכה עלולים להפוך לברורים יותר אם נשיאי ארה"ב וסין לא יצליחו לגשר על חילוקי הדעות ביניהם בפגישתם הראשונה פנים על פנים מאז דצמבר.

ללא שביתת נשק במלחמת הסחר, הסכנה היא מכסים על כל הסחורות שהוחלפו בשנה שעברה בין שתי המעצמות, בשווי 660 מיליארד דולר. אם היואן, שכבר איבד כ-3.5% בשנה האחרונה, ייחלש מעל 7 יואנים לדולר, הביקוש הסיני למוצרי יבוא ייפגע עוד יותר.

ההוצאה הצרכנית בסין אינה נחלשת בקצב מהיר כמו מנועים כלכליים אחרים, אמר ניקולס לארדי, עמית מחקר בכיר במכון פיטרסון לכלכלה בינלאומית בוושינגטון. "הצריכה הפרטית לא יכולה להחזיק את כל הכלכלה, אבל סביר שהיא תצמח מהר יותר מצמיחת התמ"ג", לדבריו.

אבל הפגיעה של מלחמת הסחר באמון הצרכנים עלולה להגביל את ההשפעות החיוביות של אמצעים כמו קיצוצים במס הכנסה האישי ועידוד תעסוקה על הצריכה, אמר וויי יאו, כלכלן בבנק סוסייטה ז'נרל.

לארדי אומר ששאלת מפתח היא בכמה יעודדו קיצוצי המס של אפריל, כולל המע"מ לעסקים, את החברות להפחית מחירים, ואם ההוזלה הזו תגדיל את מכירות המיכון התעשייתי ומוצרי הצריכה.

הנתונים הכלכליים מבייג'ינג לא ממחישים במלואם את הכאב שנובע ממלחמת הסחר עם ארה"ב, שפגעה בסין במהלך האטה מחזורית בכלכלה. העסקים בשתי המדינות זירזו את הייצור ואת המשלוחים כדי להימנע מארבעת סבבי העלאות המכס, והנתונים שמשקפים זאת יהיו, כמובן, זמניים.

ללא יכולת להסתמך על התהליך הממושך של הסבת סין לכלכלת צריכה פרטית, הממשלה פנתה שוב להשקעות כמו בניית גשרים והרחבת מפעלים - אמצעים שהיא ניסתה לצמצם בשנים האחרונות בגלל צבירת חובות.

לאחרונה הודיעה בייג'ינג לרשויות המקומיות שהן יכולות לגייס הון לפרויקטים של תשתית על ידי הנפקת אג"ח, ללא דרישות רגולטוריות רגילות.

כדי לעודד מכירות של מכוניות, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה צרכנית, ועדת הפיתוח הלאומי והרפורמה הממשלתית ביטלה דרישות סף כמו מגבלה על כמות לוחיות הרישוי לרכב בכמה ערים. אבל כלכלנים אומרים שהפעם אין סבסוד לרכישת רכב, כזה שהיה במאמצי ייצוב קודמים בעקבות ההלם הפיננסי העולמי ב-2009 ואחרי קריסת המניות בסין ב-2015.