אהוד ברק הודיע על הקמת מפלגה חדשה; הליכוד: "אנחנו לא מתערבים בענייני השמאל"

"נגייס בימים הקרובים אנשים שמתאימים למשימה. זה יהיה מהלך של איחוד כוחות", כך אמר הערב ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק בהכרזה כי חוזר לפוליטיקה • "אני קורא מכאן בצו 8 לכל מי שהמדינה יקרה לו, זו העת לחיבורים ללא תנאי. אין לנו פריווילגיה להפסיד"

אהוד ברק / צילום: כדיה לוי, גלובס
אהוד ברק / צילום: כדיה לוי, גלובס

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק כינס הערב (ד') מסיבת עיתונאים בשעה 18:00 בבית סוקולוב.

ברק פתח את דבריו בביקורת על התנהלות ראש הממשלה, "המשך התנהלות נתניהו: שוחד פוליטי, קעקוע מערכות האכיפה חוק ומשפט וכדי להימלט מאימת הדין, אלה ימים חשוכים שלא ידענו כמותם. נתניהו וחבריו עושים שימוש ציני בטיעונים חוקתיים לכאורה, אחרי שפיזרו את הכנסת בלי להעביר את המנדט. אנחנו לא עיוורים".

ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר אמר כי זו לא שאלה של מי שיחליף את נתניהו וכי זמנו עבר, "וזה לא הזמן להיות על הגדר. ואנחנו צריכים להיכנס לזירה ולהיאבק בנחישות ולנצח. חומרת המצב והנסיבות הביאו לכך שאין מנוס מקבלת החלטות מיידית. השאלה איננה אם יתפסו את מקומו, גדעון סער או ישראל כ"ץ אלא למי יש ניסיון לשנות את המסלול ההרסני שמוביל אותנו לתהום. נתניהו הגיע לסוף דרכו. יודעים זאת גם טובי מקורביו וחבריו לסיעה ולממשלה וכולם הם אחוזי שיתוק ופחד. אני אומר לנתניהו- אסור לך להמשיך ולאחוז בהגה השלטון. גם עבור טובתך וגם עם מה שתרמת למדינה. זמנך כמנהיג פוליטי עבר".

יאיר גולן, אהוד ברק, יפעת ביטון וקובי ריכטר / צילום: כדיה לוי
 יאיר גולן, אהוד ברק, יפעת ביטון וקובי ריכטר / צילום: כדיה לוי

בנוגע לחזרתו לקמפיין בחירות אמר ברק, "נגייס בימים הקרובים אנשים שמתאימים למשימה. זה יהיה מהלך של איחוד כוחות. ביבי זה הרגע ללכת הביתה מרצונך. מבקש להזהיר אותך אל תגרור מדינה שלמה לכאוס כדי להיחלץ מן הכלא, תתקל במליוני ישראלים שלא מוכנים לשחק את משחק הפירוד וההסתה שלך".

עוד פנה ברק לתומכיו בכל הקשת הפוליטית, "לכן, פקודי וחבריי בכחול לבן - אני אומר לכם היריבות שלנו היא עם נתניהו ודרכו, יש מאות אלפים מצביעים בכל מקום, באיחוד מפלגות הימין, בימין החדש, בישראל ביתנו, ובמפלגות חרדיות והעבודה ומרצ וכל מקום - אשר מבינים שנחצו כל הקווים האדומים".

"אני קורא מכאן בצו 8 לכל מי שהמדינה יקרה לו, לתנועה רחבה של ישראלים, שתציל את הבית של כולנו, זו העת לחיבורים ללא תנאי. אין לנו פריווילגיה להפסיד", ברק הציג את הגרעין המייסד של תנועתו והוסיף כי "אליהם יצטרפו עוד רבים".

סגן הרמטכל לשעבר יאיר גולן אמר: "אני ניצב כאן כי אני חייב. אחרי 38 שנות שירות, יכולתי ללכת להרצאות בארץ ובחו״ל ולהיות עם משפחתי, במקום זאת אני לוקח על עצמי מסע קשה. אני חש חובה עמוקה לצאת למסע הזה לתיקון החברה הישראלית. מה שיש לנו היום זו מנהיגות קלוקלת, מסכסכת ומפלגת. המצב הזה חייב להשתנות. לא נתפס בעיני שאני וכמותי נחשבים לבוגדים ו"סמולנים". מסע דה-לגטימציה למחצית העם. אנשים בסוף ישאלו, למה לשלוח את בניי לצבא שלא משרת אותי, ומייצג שלטון מושחת.

קובי ריכטר דיבר אחרי גולן: "לא פשוט עבורי לעשות תפנית ולהצטרף לעשייה ציבורית, אמנם תמיד הייתי מעורב ותמיד היה אכפת לי. עזרתי כמיטב יכולתי בהקמת כחול לבן, אך ההחלטה שלי להצטרף לתנועה פוליטית חדשה, נובעת מן ההבנה של עומק המשבר של היצירה הגדולה של דורנו- שיבת ציון המודרנית".

אחריהם עלתה לבמה יפעת ביטון: "את כולנו מאחדת הדאגה לבטחון המדינה ולחוסן של החברה הישראלית, החברה שמרגישה איום של ממש. היום הזה במיוחד לאחר שכולנו ראינו את התעלול הפוליטי של חוק לפיזור הכנסת, במקום למה שחוק היסוד מחייב לפעול לפיו. התעלולים הפולייטיים האלה צעד להרס סדרי השלטון והמשפט".

ברק נשאל על ידי "גלובס" האם לאור השיח החשוב בנושא שחיתות, הוא יחשוף הצהרת הון לרבות כל העסקים שלו בשנים האחרונות כאשר הוא אדם פרטי, והכנסותיו מעסקאות, ייעוץ, קרנות בחו"ל כדי לשמש דוגמה אישית בתחום המאבק בשחיתות והוא השיב כי ניתן לחפש את ראיונות הרדיו שלו בנוגע לקרן וקסנר והכל נאמר שם ואין לו מה להוסיף ברגע זה.

כשנשאל בנוגע לכשלון כחול לבן להחליף את נתניהו בבחירות אמר ברק כי "היה חסר להם בקמפיין, האש בבטן, הברק בעיניים. אנשים שגם מבקרים את נתניהו, רואים חיה פצועה שנאבקת ויש בזה משהו מהפנט, כמו שמסתכלים על סרטי טבע. ומן הצד השני, יש הנהגה מדהימה ואנשים יוצאי דופן, אבל העדר הרעב שלהם והעדר נחישות לנצח. מאבק לבחירות, זה לא סדנת ליטופים".

ברק נשאל על הפגיעה בכחול לבן והשיב: "הגוש הוא החשוב. הסברתי את זה לכחול לבן. הם טענו שזה גודל המפלגה. אין חשיבות לגודל המפלגה, כי חשיבות היא לצירוף המפלגות, למערך המפלגות שמצטרף".

מפלגה של ברק צפויה לנגוס נתח משמעותי מבוחרי העבודה, וכחול לבן ולפצל את זירת השמאל-מרכז לחלקים גדולים יותר.