זה כבר קורה: אתר הסחר המקומי של אמזון יעלה לאוויר בתוך שבועות ספורים

ענקית הסחר המקוון מרכזת מאמצים אחרונים לגיוס מוכרים בישראל • בשוק המקומי מקווים שהאתר יושק ב"פריים דיי" ב־15 ביולי, אך נראה כי הוא יעלה לאוויר לקראת אוגוסט

אמזון / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
אמזון / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

ענקית המסחר המקוון אמזון מתקרבת להשקת הפעילות שלה בישראל: החברה נערכת להשקת האתר המקומי שלה בשפה העברית ומקיימת הליך גיוס מוכרים מסיבי כדי לעלות לאוויר בטווח של שבועות.

בשוק המקומי מקווים כי אמזון תחל להפעיל את אתר הסחר המקוון בעברית כבר בסמוך ליום חג הקניות השנתי של אמזון, "פריים דיי" (Prime Day), ב-16-15 ביולי, אולם ההערכות הן כי האתר יעלה לאוויר לקראת או בסביבות אוגוסט, תקופת הקניות לקראת החזרה לבית הספר ותקופת החגים, כשההיערכות של ענף הקמעונאות הישראלי בשיאה.

ל"גלובס" נודע כי בשבועות האחרונים מקיימת אמזון פגישות ושיחות עם ספקים שונים בישראל, ולדברי גורמים המעורים בנושא, נציגי אמזון מדריכים אותם להיערך לקראת השקה רשמית של הפעלת האתר המקומי בתוך שבועות. 

החברה ממשיכה גם במאמצי הגיוס שלה, שבהם התחילה לפני כחודשיים, במסגרת תוכנית השילוח של אמזון, ה-Local Delivery, שמציעה למוכרים ישראליים להשתמש בחשבון שלהם באמזון כדי למכור ולספק הזמנות ישירות לצרכנים בישראל. המטרה של אמזון היא לייצר פורטפוליו רחב ככל הניתן של חנויות עד מועד ההשקה. לפני כשבועיים פנתה קרולה קיטלמן, נציגה מהצוות של אמזון, למוכרים פוטנציאליים שהביעו התעניינות ב-Local Delivery, בניסיון להגדיל את מגוון הספקים שיפעלו באתר המקומי.  

שחר בלום, מנכ"ל iCommerce, המספקת שירותי ניהול בתחום המסחר המקוון בכלל ובאמזון בפרט, אומר כי "יש התעניינות עצומה של חברות ישראליות בתוכנית השילוח. אנחנו מוצפים בפניות של חברות שרוצות להיערך מראש ולהצטרף לתוכנית".

"זה אולי יומרני לומר זאת, אבל מה שאנחנו חווים פה הוא קרוב למהפכה תעשייתית", אומרת אודליה קפלינסקי-אורבך, מבעלי חברת איקומיוניטי, שמייעצת, מלווה ומקימה חנויות לעסקים במכירה אונליין ביחס להתארגנות של השוק בישראל לקראת ההשקה ההולכת וקרבה של אמזון.

קפלינסקי-אורבך מתארת "צונאמי" של עשרות חברות מכל התחומים שנערכות להפעלת חנויות מקוונת בעת ההשקה. מדובר בין היתר על "גיוס כוח-אדם ייעודי של אנשי אי-קומרס, הגדלת תקציבים והיערכות לוגיסטית". ואולם לדברי קפלינסקי-אורבך, יש חברות שטרם הכריעו סופית אם לבצע את המהלך; "בימים אלה חברות גדולות מתלבטות אסטרטגית האם להיות הראשונות בזירה, או האם להמתין בשלב הראשון ולראות כיצד דברים יתפתחו".

הרשתות הקמעונאיות בדריכות שיא

יאיר עשהאל, מנכ"ל פעילות UPS ישראל - הזכיינית המקומית של חברת השילוח הבינלאומית, טוען כי חברות שירצו להפעיל מערך משלוחים עצמאי מול אמזון, יתקשו לעשות זאת. "קשה יהיה לחברות 'להתגלח לבד' בלי גוף גדול שנותן להן את השירות התפעולי והלוגיסטי. אם חברה תנסה לעשות באופן עצמאי את הפעילות מול אמזון, היא צפויה להיתקל בקשיים. החיבור איתנו מאפשר לקצר טווחים".

למרות האתגרים, לא מעט חברות דווקא כן בוחרות להקים חנויות באופן עצמאי. כזו היא למשל ספקית מוצרי החשמל פוג'יקום (Fujicom), שפועלת בתחום שצפוי לפי הערכות בשוק לחוות את הטלטלה האדירה ביותר בעקבות הכניסה של אמזון. "אנחנו כבר פועלים באמזון בחו"ל, וברגע שנפתחה האפשרות למכור מוצרים בישראל, אנחנו שם, עם טלוויזיות ומקררים שלנו. היום אפשר להזמין מוצרים שלנו באמזון", אומר ל"גלובס" גיל ואקס, מנכ"ל מותג מוצרי החשמל. "עד היום לא הצענו מבצעים על המוצרים שאנחנו מוכרים באמזון, אבל נעשה זאת במסגרת ההשקה. בהמשך יהיו לנו גם דגמים שיימכרו בלעדית באמזון".

ספקיות ורשתות בתחומים כמו מוצרי חשמל, גאדג'טים, הלבשה, צעצועים, קוסמטיקה ועוד כבר נערכות עם חנויות ייעודיות. באמזון מבקשים לרכז כמה שיותר ספקים במועד ההשקה הרשמי, שכאמור צפויה בתוך שבועות עם חנויות פעילות, מבצעי עומק וקידומים אטרקטיביים. מי שמוביל את שלבי ההיערכות הוא רולף קימאייר, מנהל המכירות הגלובלי של אמזון אירופה. 

ה"פריים דיי": 48 שעות של הנחות

כאמור, בחודש הבא תחגוג אמזון בפעם החמישית את ה"פריים דיי", יום שבו היא נוהגת לצאת במבצעים מסיביים והנחות עבור חברי מועדון משלמים. השנה אמזון הכריזה כי החג שלה יתפרס על פני 48 שעות, וזאת לעומת 36 שעות בשנה שעברה ופחות בשנים קודמות.

אמזון החלה לציין את ה"פריים דיי" ביולי 2015 כדי לציין שני עשורים להיווסדה, ביום שנועד לשכפל את ההצלחה של ה"בלאק פריידי", ומאז הוא נתפס כמפגן כוח שנתי לעוצמה של החברה המקוונת. אמזון לא פירטה את היקפי המכירות ל"פריים דיי" בשנה שעברה, אך הגדירה זאת כ"אירוע הקניות הגלובלי הגדול ביותר אי-פעם".