הנפקת BOL נדחתה אחרי שלא השיגה את השווי המבוקש

עמיר שיווק מעריכה כי הנפקת חברת הקנאביס בה היא משקיעה, שאיפה לחיים (BOL), בטורונטו לא תקרה לפני חודש ספטמבר, אם בכלל • גורמים בשוק מסרו כי הביקושים להנפקה לא היו גבוהים, אך הסיבה לדחיית ההנפקה היא הסנטימנט השלילי בשוק

קנאביס / אילוסטרציה: Shutterstock
קנאביס / אילוסטרציה: Shutterstock

מנייתה של עמיר שיווק  צוללת כעת ביותר מ-18% בבורסה בתל אביב, וזאת על רקע דחייה של הנפקת חברת הקנאביס בה היא משקיעה - שאיפה לחיים (BOL), המנוהלת על-ידי חגי הילמן ותמיר גדו, בקנדה וזאת על רקע "תנאי שוק". 

גורמים בשוק טוענים כי החברה לא יצאה להנפקה בגלל חוסר ביקוש לסחורה במחיר המבוקש. גורמים בשוק מסרו כי הביקושים להנפקה היו גבוהים, אך הסיבה לדחיית ההנפקה היא הסנטימנט השלילי בשוק, וכי החברה תצא להנפקה כאשר השווקים ירגעו".

עמיר שיווק הובילה השקעה של 30 מיליון דולר בחברה בצורת הלוואה, לצד בעל השליטה בסופרפארם ליאור קופלר. עם הירידה כעת עמיר נסחרת בשווי של כ-435 מיליון שקל.

BOL רצתה לגייס 150 מיליון דולר לפי שווי שינוע בין 770-940 מיליון דולר קנדי לפני הכסף, שהם 570-700 מיליון דולר ארה"ב. זהו שווי נמוך ממיליארד הדולר אותם התכוונה לבקש תחילה, כפי שרמזו גורמים מקורבים לחברה בעת פרסום התשקיף לראשונה.

את ההנפקה של BOL הובילו BMO Nesbitt Burns, Cowen &Co ו-Scotia Capital. גורמים בשוק טוענים כי תתקיים בקרוב פגישה עם החתמים כדי לראות לאן פני החברות מועדות.

טיוטת התשקיף הראשונה של BOL פורסמה לפני כשלושה שבועות ונפתחה בהצהרה המרעישה כי BOL מעוניינת להיות חברת הקנאביס הגדולה בעולם. החברה הציגה תוצאות יפות במונחי שוק הקנאביס הישראלי אך תחזיות שאפתניות מאוד לעומת התוצאות הקיימות. כך נהוג גם אצל חברות הקנאביס האחרות, קנדיות וישראליות כאחד, אולם בחודשים האחרונים נחתכו מחירי חברות הקנאביס הקנדיות, על רקע תוצאות מאכזבות מול התחזיות.

ברבעון הראשון של 2019 רשמה BOL הכנסות של 1.1 מיליון דולר, צמיחה של 22% לעומת התקופה המקבילה, והפסידה בתקופה זו 13.6 מיליון דולר. ההפסד הגולמי היה 239 אלף דולר. ההוצאות התפעוליות שלה היו 10 מיליון דולר. ההפסד הגולמי נוצר בין היתר מכך שבתקופה זו, טרם כניסת רפורמת הקנאביס לתוקף, מחיר הקנאביס בישראל עדיין מסובסד.

ב-2018 כולה רשמה החברה הכנסות של 3.5 מיליון דולר, ההפסד הגולמי היה 2.2 מיליון דולר, וההפסד הנקי - 27 מיליון דולר.

לטענתה תוכל להגיע תוך מספר שנים לגידול קנאביס על פני 2,100 דונם (לעומת 35 היום) וכושר יצור של 870 טון קנאביס (לעומת 7 טון היום).

היא מעריכה כי תוכל ליצר 188 טון ב-2019 ו-328 טון כבר ב-2020 (מהם 164 טון ייוצרו בישראל והיתר בפורטוגל). עוד 508 טון יגיעו לדברי החברה מקבלני משנה. יצויין כי היקף השוק הישראלי כולו הוא כיום כ-10 טון קנאביס.

BOL ("שאיפה לחיים) המנוהלת על ידי חגי הילמן ותמיר גדו, היא אחת מחברות הקנאביס שהיו בין שמונה המגדלות החלוצות שפעלו בשוק הקנאביס הישראלי מ-2008. החברה חולשת על עכל שרשרת הערך שלה מגידול ועד שיווק.

מהדיווח לבורסה עולה כי החברה קיבלה מידע ראשוני ובלתי פורמלי שגרם לה להעריך כי בשל תנאי השוק סביר להניח כי ההנפקה הצפויה של מניות BOL תדחה ולא תתקיים לפני חודש ספטמבר 2019. נכון להיום אין כל ודאות באשר להשלמת ההנפקה בבורסה של טורונטו. "הגורמים העשויים להשפיע על תנאי ההנפקה ועצם ביצועה כוללים, בין היתר, מצב שוקי ההון בקנדה, ביקושים למניית BOL וקבלת אישורים רגולטוריים נדרשים", מסרה החברה בהודעה.

עם הירידה כעת מניית עמיר שיווק משלימה נפילה של 18% מהשיא שנרשם אתמול.

הדיווח מעיב על הסקטור כולו בבורסה בתל אביב. כך למשל, אינטרקיור  שיורדת בין היתר על רקע ההכרזה של היו"ר אהוד ברק על חזרתו לפוליטיקה; אינטליקנה צונחת ביותר מ-8%; מדיקל  צונחת בשיעור דומה; אופקטרא  נופלת ב-14%; וויטסמוק  מאבדת יותר מ-4% ופי.אל.טי פיננס  מאבדת 5.5%.