עובדי מעבר הגבול מאיימים: שביתה בנתב"ג ובמעברים בשלישי

הסיבה: "עיכובי השכר הממושכים ופגיעה ברכיבי שכר שונים שהוסדרו בהסכם הקיבוצי" • במסגרת השביתה לא תותר כניסה ויציאה של אנשים וסחורות לארץ

מעבר גבול טאבה / צילום: שלומי יוסף
מעבר גבול טאבה / צילום: שלומי יוסף

לא רק שדה דב על הפרק בעולם התעופה - כעת גם מאיימים עובדי מעברי הגבול כי ביום שלישי הקרוב הם יפתחו פותחים בשביתה בנתב"ג ובאשר מעברי הגבול - יחד עם העומסים של תנועת הנוסעים בחופש הגדול. הסיבה: "עיכובי השכר הממושכים ופגיעה ברכיבי שכר שונים שהוסדרו בהסכם הקיבוצי". במסגרת השביתה לא תותר כניסה ויציאה של אנשים וסחורות לארץ.

לא רק נתב"ג - יו"ר ועד עובדי מעברי הגבול ברשות האוכלוסין של משרד הפנים, שני שבתוב, הודיעה היום לעובדים על השביתה שתתחיל ביום שלישי הקרוב בכל מעברי הגבול בכל רחבי הארץ, לרבות נתב"ג. השביתה תתחיל בשעה 06:00 בבוקר.

סכסוך העבודה בין העובדים ובין רשות ההגירה והאוכלוסין מתנהל מזה שנים. במהלכן טוענים העובדים להלנת שכר מצד המדינה לאור טענה לעיכובים בתשלום שכרם של העובדים לאורך שנים. "בשל מחדל מתמשך של ההנהלה ומשרד האוצר לא עודכנה מערכת שכר כך שהעובדים מקבלים בתחילת החודש שכר חלקי בלבד. כמו כן, בחודשים האחרונים העובדים אף סופגים עקב כך גם פגיעה ברכיבי שכר שונים שהוסדרו בהסכם הקיבוצי", כך לשון הודעת הוועד. "יצויין כי שכר עובדי מעברי הגבול ממילא אינו גבוה ואף נמוך מהשכר הממוצע במשק כשהוא נע בין 6000- 8000 שקל, כך שהעיכובים בשכרם והפגיעה ברכיבים השונים פוגעת אנושות בפרנסתם של מאות משפחות".

יו"ר הוועד, שני שבתוב, מסרה כי: "יש עובדות ועובדים שמתחילים את החודש עם מינוס של עד 50% בשכרם. הטלפון מהבנק הפך אצלם לשגרת חיים. לא יכול להיות שעובדים יצטרכו להילחם על זכותם הבסיסית לקבל שכר בזמן. אנחנו לא דורשים תוספות או זכויות יתר אלא רק שכר בזמן כמו כל העובדים במשק". עוד היא מסרה כי יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקובי, עשה בחודשים האחרונים רבות כדי לנסות ולהגיע לפתרון שלפחות יצמצם את הפגיעה הקשה. אולם משרד האוצר מערים קשיים. יעקובי ביקש שסגן החשב הכללי יכנס לעובי הקורה לאור הידע הרב שיש ברשותו במערכות השכר אולם הוא נתקל בסירוב משום שלטענת האוצר סגן החשב נמצא בניגוד עניינים מאחר ואשתו מועסקת במעברי הגבול. לאור זאת היא אומרת כי "מדובר בטענה הזויה שבגללה נגזר על מאות משפחות סבל כלכלי. לא רצינו להגיע לרגע שבו נאלץ להשבית, במיוחד לא בחודשי הקיץ שרבים מהישראלים נופשים בחו"ל. לכן אנחנו מתחננים במשך שנים שיפתרו בעיה פשוטה והם לא נוקפים אצבע. לא השאירו לנו ברירה".

ההשבתה היא צעד שמגיע בעקבות סכסוך העבודה שפתחו העובדים בהסתדרות לפני מספר שבועות. עובדי מינהל מעברי הגבול ברשות מונה 800 עובדים קבועים המאוגדים בהסכם קיבוצי.

הרקע לדברים מתחיל ב-2008, אז, מפרטת שבתוב כי התקבלה החלטת ממשלה להעביר את בקרי הגבול מתפקידם כשוטרים במשטרת ישראל לבקרים שיועסקו על-ידי רשות האוכלוסין וההגירה. ב-2009 נחתם ההסכם הקיבוצי של העובדים, "ללא נציגות עובדים, שכן היינו שוטרים ולא יכולנו להתאגד", מסבירה יו"רית הוועד. לדבריה, "ב-2010 הגשנו בג"ץ נגד המדינה בעניין ההסכם, שבין היתר הדרישה בו הייתה לבטל לנו את הפנסיות התקציביות. ב-2011 התבצע המעבר בפועל. באוקטובר 2011 בוצעה לראשונה נגיעה במערכת השכר, נגיעה שבוצעה בשל בקשת הרשות להחריג אותנו מקבלת שעת חופש שבת כחופש, ולשלמה. במעמד זה המערכת נפגעה, וכלל הפרמטרים נפגעו. ב-2014 הוגשו 600 תביעות פרט בנוגע למערכת השכר, ותגובת המדינה הייתה שאכן קיימת הלנת שכר ובתום-לב. ב-2017 הגענו להסכמות עם החשב הכללי בנוגע לאפיון מערכת השכר, והוסכם על ביצוע סימולציות מסודרות בטרם העלייה למערכת השכר החדשה. בסוף 2018 התחלנו להבין שמה שהוסכם עם החשב הכללי לא מתקיים, ושהאפיון במערכת לקוי".