הכרעה דרמטית של נתניהו: שדה דב ייסגר הלילה בחצות

(עדכון) - רה"מ החליט כי אין דרך לעצור את פינוי שדה דב, וכל ניסיון יעלה למדינה מיליארדי שקלים • הורה להביא לממשלה בתוך 3 שבועות תוכנית לפיתוח אילת בסך 400 מיליון שקל • יו"ר ההסתדרות: "לאחר דיון ארוך החליט רה"מ שהוא לא עומד בלחצים של היועצים המשפטיים שלו וחוות-הדעת המשפטיות"

בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי
בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

18:50

אין הפתעות מכיוון ראש הממשלה: נתניהו החליט כי שדה דב ייסגר הלילה בחצות. הודעה זו יצאה אחרי פגישה ממושכת אליה כינס נתניהו את שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', את ראש העיר אילת מאיר יצחק הלוי, את יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס ואת יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד. "לאחר דיונים מעמיקים עם שר התחבורה, היועצים המשפטיים וגורמי המקצוע, החליט ראש הממשלה כי אין דרך לעצור את פינוי שדה דב וכל ניסיון יעלה למדינה מיליארדי שקלים ויגרום למדינה לנזק כבד", נמסר מטעמו.

העיר אילת, שצפויה להיות הנפגעת העיקרית מהמהלך, תקבל פיצוי של 400 מיליון שקל. "מתוך אחריות לפיתוחה של העיר אילת, הורה ראש הממשלה נתניהו בסיכום עם שר האוצר ושר התחבורה, ובאישור היועץ המשפטי לממשלה, להביא לממשלה בתוך שלושה שבועות תכנית לפיתוח העיר אילת בסך 400 מיליון שקל. שר האוצר וצוותו התחייבו להעמיד את המקור התקציבי לתכנית", כך לשון ההודעה. צוות שרים בראשות ראש הממשלה יוודא ביצוע של התכנית לפיתוח העיר אילת. בנוסף, סיכמו ראש הממשלה ושר התחבורה על הבטחת רציפות התחבורה התעופתית לאילת דרך נתב"ג באותה תדירות שקיימת היום בין אילת לשדה דב.

מחברת ארקיע נמסר כי "חברת ארקיע מקבלת בצער רב את החלטת ראש הממשלה לסגור את שדה דב. בראייה רחבה של תעופה המשרתת צורכי אזרחי מדינת ישראל בפריפריה ובמרכז, היינו שותפים למאבק כנגד הסגירה שהיא לדעתנו טעות חברתית, לאומית וכלכלית. אבל - ארקיע כדרכה מיום תחילת הטיסות לאילת ב-1949 תמשיך עם הפנים קדימה ותעשה הכול כדי שהשירות בטיסות לאילת יהיה מיטבי והפגיעה בלקוחותינו כולם ותושבי אילת בפרט תהיה מיזערית. לוח הטיסות של החברה יועתק לנתב"ג, החברה תנסה בתאום עם נתב"ג לשמור ככל שיתאפשר על לוח הזמנים המקורי שתוכנן משדה דב ולקוחותינו יעודכנו בהתאם".

מיו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד נמסר כי "לאחר דיון ארוך, ואף היסטורי עם ראש הממשלה, החליט ראש הממשלה שהוא לא עומד בלחצים של היועצים המשפטיים שלו וחוות-הדעת המשפטיות. ראש הממשלה החליט לסגור את שדה דב. זה יום עצוב לתושבי מדינת ישראל, זה יום עצוב לתושבי העיר אילת וגם לעובדים באילת. אנחנו, אנשי ההסתדרות, נתמקד כרגע בהגנה על העובדים. לא אתן שאף שיערה משיערות ראשו של עובד אחד תיפגע כתוצאה ממהלך הסגירה. אני מקווה שהעיר אילת תקבל חבילת סיוע מהממשלה, כפי שהתחייב ראש הממשלה, על מנת להתגבר על המכה שאילת חטפה היום".

18:30

מזה שלוש שעות שיושבים ראש הממשלה, שר התחבורה, ראש העיר אילת, יו"ר השלטון המקומי, יו"ר ההסתדרות בפגישה בנושא שדה דב. הודעה טרם יצאה באשר לגורל השדה שצפוי להיסגר בחצות. בינתיים תושבי אילת מוחים בעירם.

12:40

ככל הנראה הלילה בחצות ייסגר שדה דב. ל"גלובס" נודע כי ארקיע וישראייר קיבלו הנחיה לפנות את מטוסיהן עד לשעה 23:59 היום. כל החצים מובילים לכיוון סגירת השדה והספק היחיד עומד ותלוי לאור פגישות שמנהל ראש הממשלה עם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', שיחות שהחלו אתמול בערב ונמשכות גם היום. בשדה דב היום עסקים כרגיל, בערך. הנוסעים מגיעים ומתבשרים כי ככל הנראה טיסת החזור שלהם כבר תנחת בנתב"ג. אתי, שהזמינה טיסה לפני חודש לנופש משפחתי באילת, אומרת שאמרו לה אמנם אז שטיסת החזור, ביום חמישי הקרוב, אולי תנחת בנתב"ג אבל "לא האמנתי. חשבתי שבישראל כמו בישראל הכול ישתנה ברגע האחרון". עוד היא אומרת "רק בימים האחרונים אני שומעת שמדברים על שדה דב, מחכים לביבי או משהו, אז נראה מה יגיד. אם הוא ירצה לשנות אני מאמינה שהוא ישנה".

נמל תעופה שדה דב / צילום: מיכל רז חיימוביץ',
 נמל תעופה שדה דב / צילום: מיכל רז חיימוביץ',

עובד קרקע של ארקיע סיפר ל"גלובס" כי כאקט של ייאוש נשקלה אפשרות של שיבוש הטיסות היום. עוד 3 טיסות מופיעות על לוח הטיסות, האחרונה תמריא ב-20:55. בסופו של דבר הוחלט לאפשר את הפעילות כרגיל. "הוועד שלנו מנסה להגן עלינו. חוסר הוודאות זה נורא. אין לנו מושג מה יהיה מחר", הוא אומר ומראה לי את לוח המשמרות העתידי שלו שריק משיבוצים. "אין לנו מושג, לא דיברו איתנו. כולם מחכים להחלטה של ביבי אבל לאן אלך מחר בבוקר? לא יודע".

נמל תעופה שדה דב / צילום: מיכל רז חיימוביץ',
 נמל תעופה שדה דב / צילום: מיכל רז חיימוביץ',

עובד ביטחון שמועסק בשדה דב על ידי חברה חיצונית מזה ארבע שנים נשמע כעוס וחסר אונים. "כולם ממורמרים ומתוסכלים. אולי נוכל לחתום בלשכת האבטלה? אנחנו לא יודעים מה יהיה מחר". עובר אחר מתבדח עם חברו - "מחר נלך לים", "לא, נבוא לפה נשתה בירה".

נמל תעופה שדה דב / צילום: מיכל רז חיימוביץ',
 נמל תעופה שדה דב / צילום: מיכל רז חיימוביץ',

מחכים בתור. נמל תעופה שדה דב / צילום: מיכל רז חיימוביץ',
 מחכים בתור. נמל תעופה שדה דב / צילום: מיכל רז חיימוביץ',

9:20

כפי שמסתמן - מחר, 1 ביולי, ייסגר שדה דב. ראש הממשלה בנימין נתניהו, היחיד שיכול היה לשנות את ההחלטה באשר לסגירת שדה דב, לא השמיע קולו עד אתמול, אולם אמש (שבת) בשעות הלילה נפגש עם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' לדיון נוסף בעניין שדה דב. היום צפויים השניים להיפגש שוב, יממה לפני סגירתו הצפויה של השדה.

ביום חמישי אמור היה ראש הממשלה למסור את החלטתו אחרי היוועצות עם הגורמים הרלוונטים בממשלתו - שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' שמנסה לדחוף לדחייה סגירת שדה התעופה בתל-אביב ב-3 שנים, שי באב"ד מנכ"ל משרד האוצר ששואף לסגור את שדה דב לאור הפיתוי הכספי לקופת המדינה שמחזיקה בשטח של 50% מהקרקעות שבמקום, והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שמבחינתו שואף לסיים את כאב הראש הזה ולסגור את שדה התעופה במועד. ביום חמישי לא נמסרה הודעה, וגם לא שלשום.

לפי גורמים מקורבים, ראש הממשלה צפוי היה להודיע על סגירת השדה, ובתוך כך להעניק לתושבי אילת פיצוי כספי לטובת שיפור תשתיות התחבורה בעיר. הודעה זו מבוששת להגיע, והמסר לכך הוא ברור - סגירת שדה דב ביום שני הקרוב.

חקיקת הבזק שקיווה סמוטריץ' להעביר דורשת 48 שעות, למרות שהיא זוכה לקונצנזוס רחב ידיים בממשלה - פרק הזמן הזה כבר אזל, וככל שימשיך נתניהו שלא לפרסם את הכרעתו הכיוון הוא ברור - כניעה לאינטרס הנדלנ"י על פני האינטרס התעופתי לתושבי אילת ובכלל.

מחר: שביתת המחאה של הרשויות המקומיות

החלטה זו לא תעבור בשקט. ההסתדרות כינסה הערב התייעצות חירום. יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, כינס את ראשי האיגודים בהסתדרות ובכירי הארגון. בתום הדיון התריע כי אם שדה דב ייסגר, ישקול לנקוט בצעדים.

יו"ר ההסתדרות קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל את ההחלטה הנכונה, המושכלת והטובה ביותר למען תושבי העיר אילת, תושבי מדינת ישראל וכל העובדים בענפי המלונאות, התיירות והתעופה שעתידים להיפגע ממהלך סגירת שדה דב.

בר-דוד קרא לנתניהו לשקול ולראות את התמונה הכוללת ולהביא לדחייה של סגירת שדה התעופה. "ככל שתתקבל החלטה לסגירת שדה דב, אשקול בכובד ראש להפעיל צעדים ארגוניים נרחבים במשק החל מיום שני בבוקר", אמר בר-דוד.

מחר (א') ישבתו רשויות מקומיות כאות הזדהות עם תושבי אילת המוחים נגד סגירת שדה דב באין חלופות ראויות לטענתם. במטה ההתנגדות לסגירת שדה דב מקווים להתגייסות של מספר רב של רשויות.

השביתה הזו כוללת שירות רווחה ושירותים עירוניים אחרים, דוגמת פינוי אשפה. לפי התכנית, טיסות הפנים לאילת יועתקו משדה דב לנתב"ג, ועל כך זועמים התושבים והעוסקים בתיירות בעיר אילת בטענה שתיגרם פגיעה ברורה לאור הארכת המסע לעיר, בוודאי אחרי שהנחיתות וההמראות מתבצעות משדה התעופה רמון המרוחק מהעיר אילת ב-20 ק"מ.

אם לא יהיו הפתעות - מחר ימריאו הטיסות האחרונות משדה דב לאילת, ומדינת ישראל תוותר על שדה התעופה שמהווה תשתית לאומית, שנדמה שאיש לא עצר לבחון את חשיבותה למדינה.

תשתיות אחרות הובילו להפקעת קרקעות מאנשים פרטיים (כך הרכבת למשל) - מהלך שהיה צריך להיעשות לפני שנים עוד שמחירי הקרקעות היו שפויים יחסית, אבל המדינה סונדלה ברגע שהפכה להיות שותפה בקרקע - ובעלי הקרקעות הבינו לפני כעשור שזו תהיה הדרך שתוביל לפינוי השדה כשהעניקו למדינה כאמור 50% מהקרקעות.

לפחות 16 אלף יחידות דיור צפויות לקום בשטח שבו יושב שדה דב כיום. הפינוי מחרתיים, שיבשר את הפסקת הפעילות, ייעשה על ידי עזיבת יחידת חיל האוויר שפועלת במקום היות ששדה דב פועל מכורח היותו שדה צבאי - גם בכל הנוגע לפעילות האזרחית, קרי טיסות הפנים לאילת.

כאמור, הגורמים המעורבים בנושא טוענים כי נתניהו כבר הכריע. גם מי שסבר שנתניהו יבקש דחייה של 3 חודשים - בוודאי לאור התזמון האומלל בתקופת בחירות - בכדי לדון בכל ההשלכות בלי לחץ הזמן -טעה.

יש להניח שגם היועמ"ש הבהיר לנתניהו שמדובר במהלך לא פשוט לביצוע. בעיקר לאור העובדה שנציגי הקרקעות כבר הכינו כתב תביעה שיוגש נגד המדינה בטענה להפרת ההסכם בין הצדדים.

מה שנותר לראות הוא מתי יחליט ראש הממשלה לגאול את הצדדים מייסוריהם ולהכריז בפומבי על החלטתו, וזאת בזמן ששאר השרים פשוט שותקים.

"בשעות הקרובות נבין ונדע האם בחרת בטייקונים ובכסף הגדול"

בינתיים, תושבי העיר אילת פנו במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו: "שבוע חדש בפתח ועבורנו הוא מסתמן כשחור משחור. כעת, אלו הן השעות בהן עלייך לבחור בין מחויבותך למדינה, לאזרחים ולפריפריה לבין מחויבות לטייקוני הנדל"ן ואילי ההון. בשעות הקרובות נדע האם אתה הוא המוביל והדוחף בכל מחיר ובכל דרך לסגירת שדה דב!

"בשעות הקרובות נבין ונדע האם בחרת בטייקונים ובכסף הגדול ולא באחריות הלאומית ובתושבי הפריפריה!
בשעות הקרובות נדע סופית האם אתה הוא זה שמתנגד ללא נימוק הגיוני לדחייה ולו של מספר חודשים בסגירת שדה דב, כדי לבדוק חלופות או שימוש במנחת עד לקבלת היתרי בניה!בשעות הקרובות נדע האם אתה הוא האיש שדוחה כל יוזמה לפתרון ולפשרה הגיונית בעזרת הפקידות שלך! האם אתה הוא זה שלא מוכן שהמנחת ימשיך לפעול עד למתן היתרי הבניה!

"בשעות הקרובות נדע האם אתה הוא האיש שמתעלם מעמדתם החד משמעית נגד הסגירה המידית של 110 חברי כנסת, רוב השרים, כל ראשי הערים, מנהלי קופות החולים ומפקדי חיל האוויר לשעבר!

"בשעות הקרובות נדע וגם נבין האם אתה מרמה גם את עצמך והאם אתה הוא האיש שמסתתר מאחורי המשפטנים מבלי שתדע שלעמדה החד משמעית שכביכול מציגים לך ולפיה חקיקה כיום שתדחה את פינוי שדה דב עד לקבלת היתרים היא בעלת משמעות תקציבית - אין בסיס אמיתי ומבלי שתדע שאפילו בכתב הגנה שהגישו אותם גורמי פרקליטות לתביעת בעלי הקרקע אך לפני מספר חודשים, הם הבהירו בכתב שלמעשה אין שום מועד בו המדינה מחויבת לתת הקרקע!!

"בשעות הקרובות נדע וגם נבין האם אתה הוא זה שמשתיק לטובת המהלך הנוראי, את משרד התחבורה ואת משרד התיירות ואת משרד הבריאות!

"ולכן אדוני ראש הממשלה, רגע אחד לפני שאתה מוריד את הגרזן על העיר אילת ובורח סופית מאחריותך לפריפריה ומהאחריות הלאומית והחברתית דע לך:

"הפגיעה באילת תלווה אותך לדיראון עולם! אחריות גורלם של חולי העיר הקשים ושל כשלי הרפואה בעיר, שלעדות גורמי הרפואה, הם עניין של חיים ומוות - היא על גבך ותלויה כולה בהחלטתך!! הרס וחורבן התיירות והפיטורים ההמוניים- ירשמו על שמך, כמי שקיבל את ההחלטה! כל תאונה קטלנית שתתווסף לכביש הדמים החד מסלולי בדרך לאילת, תנבע מהחלטה אומללה זו!

"עיר שלמה אתה מחריב ללא שום הגיון לטובת כרישי נדל״ן פרטיים וממשלתיים שחברו יחד לחמוד אדמה שממילא בשנים הקרובות לא תצמיח דבר חוץ מעשביה, כאוס ומחדל. את זעקתנו ומאבקנו נוליך לכל פינה בארץ. כי אין לנו ארץ אחרת ולא אילת אחרת!!

"אלו הן השעות בהן עלייך לבחור בין מחויבותך למדינה, לאזרחים ולפריפריה לבין מחויבות לטייקוני הנדל״ן ואילי ההון. לפני הבחירות ברדיו אילת בקולך הבטחת לנו שאתה שומע את זעקתנו.. האמנם??
דחה את סגירת המנחת עד לקבלת היתרי בניה".