משרד החוץ הסיני: ישראל לא נותנת לאזרחים סיניים ויזות כניסה למדינה

לפי הודעת ועדי העובדים שפורסמה ביום 25 ביוני, לא רק ויזות תיירים נחסמות בשלב הזה, אלא אף ויזות עבודה, למעט ויזות לעובדים בתחום הסיעוד

רה"מ בנימין נתניהו וסגן נשיא סין וואנג צ'י-שאן / צילום: משרד החוץ, מירי שמעונוביץ
רה"מ בנימין נתניהו וסגן נשיא סין וואנג צ'י-שאן / צילום: משרד החוץ, מירי שמעונוביץ

מדינת ישראל אינה מאפשרת לאזרחים סיניים לקבל ויזות כניסה לישראל החל מיום 26 ביוני, כך מודיע אתר משרד החוץ הסיני. לפי ההודעה שהתפרסמה בסינית (ותורגמה לאנגלית), שגרירות ישראל בסין והקונוסוליות הישראליות בסין השעו את הליכי קבלת הוויזות, למעט ויזות סטודנטים. "המחלקה הקונסולרית של משרד החוץ מזכירה לאזרחים הסיניים המעוניינים לנסוע לישראל בעתיד הקרוב לשים לב להודעות הרשמיות הרוונטיות ולהסדיר את נושא הבקשות לויזות וסידורי הנסיעה", נאמר בלשון ההודעה.

בשגרירות ישראל בסין, אישרו ל"גלובס" שאכן נעצרה הספקת הוויזות לסינים וכי הסיבה לכך נעוצה בשביתה של ועד עובדי משרד החוץ, בשיתוף פעולה עם ועדי העובדים של משרד הבטחון ומשרד הכלכלה.

מספר התיירים הסינים המבקשים ויזות לישראל מגיע מדי שנה לכ-130 אלף איש. מספר מבקשי ויזות העבודה (אתרי בניה) עומד על כ-7000 בשנה. הגל הנוכחי של מבקשי הוויזה לחודשים יולי אוגוסט, רובם מיועדים לעבודות בענף הבניה, עשוי להיות של כ-1000-1500 איש, כך עולה מן הנתונים שנמסרו ל"גלובס".

כאמור, לפי הודעת ועדי העובדים שפורסמה ביום 25 ביוני, לא רק ויזות תיירים נחסמות בשלב הזה, אלא אף ויזות עבודה, למעט ויזות לעובדים בתחום הסיעוד.

בנוסף יצוין שאין מדובר רק בסין, אלא בשביתה של המחלקות הקונסולריות של שגריריות ישראל בהודו ובטורקיה. כלומר, משלוש המדינות הללו לא יוכלו תיירים ועובדים לקבל אשרות כניסה לישראל, כל עוד נמשכת השביתה.

בהודעת ועדי העובדים של משרדי החוץ, בטחון וכלכלה נאמר כי משרד האוצר מבקש לכפות באופן חד צדדי על השליחים, עובדי המדינה בחו"ל, נוהל ייצוגים שאינו מותאם לעבודת השליחים בחו"ל. זהו "נוהל תלוש ממציאות העבודה, עומד בסתירה לסיכומים עם הגורמים המוסמכים באוצר שהתקיימו במשך עשרות שנים ופוגע פגיעה כלכלית מהותית בעובדים וביכולתם למלא את תפקידיהם כשליחי המדינה", נאמר בלשון הההודעה על השביתה. עוד ציינו בועדי העבודי כי לא קיימו משא ומתן ראוי וענייני עם נציגות העובדים.

צעדי השביתה שאושרו על ידי נציגי ההסתדרות, יו"ר מרחב ירושלים דני בונפיל ויו"ר הסתדרות ההנדסאים דני הורנשטיין הנם: הפסקת הטיפול בבקשות הנוגעות לייצוא בטחוני, הפסקת מתן היתרי ייבוא ופטור מתקן ליבואנים, הפסקת טיפול בביקורים של אישים או משלחות מהארץ ואל הארץ ללא אישור יו"ר הוועד הרלוונטי.

כך למשל, הטיפול בנסיעה הרשמית של נשיא המדינה ריבלין לדרום קוריאה עומד כעת בפני אתגרים בשל השביתה.

בנוסף אושרו צעדים נוספים: איסור על עובדי המשרדים לטפל בתיאום פעילות צבאית (טיסות מיוחדות, אימונים) בחו"ל, הגבלת היציאות לחו"ל בצה"ל ובמשהב"ט לנסיעות מבצעיות בלבד. בקונסוליות בלוס אנג׳לס וניו יורק הפסקת הנפקת דרכונים ישראלים וגם הפסקת הטיפול בשיגור שליחים חדשים שאינם נמנים על עובדי שלושת המשרדים השותפים לסכסוך.

כאמור, לפי הודעת משרד החוץ הסיני, ההחלטה לעצור את הנפקת ויזות עבודה ויזות תיירות לסינים, כבר משפיעה על ההתנהלות בתוך סין.

יצוין שרק הבוקר (א') אישרה הממשלה את מכסת עובדים זרים כפי הצעת שרת הבינוי והשיכון ד"ר יפעת שאשא ביטון, ל-16,500 אלף בשנה.

לפי הודעת משרד הבינוי והשיכון כ-6,300 עובדים זרים מגיעים מדי שנה כדי לעבוד בענף הבניה, מן המדינות סין, מולדובה ואוקראינה.

על אף הודעת הממשלה, המשרד הממשלתי המוציא לפועל את הסכמי הגעת עובדים ממדינות זרות, ומאשר להם את הויזות- הוא משרד החוץ הנמצא כאמור בשביתה מזה כמה ימים.