כדורגל | דעה

כאן 11 מחמיצים מול שער ריק

בשידור הציבורי לא חושבים שמונדיאל הנשים מעניין את הציבור. למה?

הכוכבת האמריקאית מייגן ראפינו חולפת על פני השחקנית הצרפתית דיאני קאדידיאטו / צילום: רויטרס
הכוכבת האמריקאית מייגן ראפינו חולפת על פני השחקנית הצרפתית דיאני קאדידיאטו / צילום: רויטרס

תארו לעצמכם שמתחילת חודש יוני היה שוטף את מסכי הטלוויזיה הציבורית פסטיבל ספורטיבי וססגוני של 24 נבחרות במונדיאל הנשים שבצרפת. תארו לעצמכם איך הייתם יושבים מול המרקע עם הילדים והילדות, וזוכים לראות את האווירה המחשמלת שמייצרים עשרות האלפים באצטדיונים. תארו לעצמכם שהבן או הבת היו שואלים: "נשים משחקות כדורגל?", ולא היה צריך לענות במילים, כי הטלוויזיה עונה במקומכם.

כאן 11, ערוץ הטלוויזיה הציבורית בישראל, החמיץ הזדמנות אדירה לחשוף את כדורגל הנשים במלוא תפארתו לציבור הצופים והצופות בישראל.

זאת לא החמצה כלל-עולמית. מונדיאל הנשים זכה לחשיפה רחבה ברחבי העולם. ככלל, ספורט נשים זוכה ליותר ויותר הצלחה וגם יותר משאבים. במשחק גמר מונדיאל הנשים בשנת 2015 בין ארה"ב ליפן צפו מעל 25 מיליון איש ואישה - בארצות-הברית לבדה. זה היה אירוע הכדורגל הנצפה ביותר בהיסטוריית הטלוויזיה האמריקאית, יותר מכל משחק מונדיאל גברים.

זה משחק שבו צפו יותר צופים וצופות מאשר בגמר ה-NBA של אותה השנה. במשחק הפתיחה השנה של המארחת צרפת צפו יותר מ-10 מיליון צופים וצופות. ובשידור הציבורי בישראל חשבו שלא נדרש שידור בטלוויזיה.

הרייטינג ומספרי הצופים בעולם מצביעים על כך שהשיקולים של כאן 11 לא יכולים לעמוד במבחן מתקבל על הדעת. בעולם כבר יודעים היטב שספורט נשים הוא לא "ספורט גברים ברמה נחותה יותר". הוא ספורט שונה, שמבוסס על היתרונות היחסיים של מי שמשחקות בו, בין אם זה כדורגל, כדורסל או טניס. והשקעה בספורט נשים מוכיחה את עצמה בענק, עבור הענף כולו.

בטניס השוו את הפרסים בתחרויות המרכזיות בין נשים וגברים באמצע שנות ה-2000, ומאז ההכנסות של טורנירי הטניס עלו באופן ניכר, והפרסים גם לנשים וגם לגברים - גדלו.

כדורגל הנשים גם יותר "בועט" במובן נוסף. קחו לדוגמה את מייגן ראפינו, שהבקיעה צמד ברבע גמר המונדיאל, והובילה את נבחרת ארה"ב לחצי הגמר על חשבון צרפת המארחת. בנוסף לכישרון האדיר שלה על המגרש, ראפינו היא אקטיביסטית שנאבקת נגד להט"בופוביה, אפליה מגדרית וגזענות ומצליחה להיות גיבורה ומודל לחיקוי עבור רבות ורבים, מה לא מעט ספורטאים גברים נמנעים ממנו, מחשש לאבד יוקרה וחוזי פרסום.

אדם, בן החמש שלי, הוא אוהד שרוף של כדורגל. הוא הולך לגן לפחות פעמיים בשבוע במדים של אחת הנבחרות, הוא רוצה לשחק בכדור בכל שעה פנויה וחולם בלילה על כיבוש שערים. בחודשים האחרונים צפיתי איתו בגמר ליגת האלופות לנשים ושני שידורים ממונדיאל הנשים. הוא ראה את האווירה המהפנטת באצטדיונים, את עשרות אלפי הגברים והנשים בקהל. מבחינתו, זה ממש לא ברור שכשמדברים על כדורגל, הכוונה לכדורגל גברים. בכאן 11, לצערי הרב, זה ברור לגמרי.

נכון להיום, בכאן 11 לא משדרים את משחקי חצאי הגמר. מה ישודר במקום? לא בדיוק תוכניות שהן פצצות רייטינג. ביום שלישי נוכל לצפות בכאן 11 בחדשות הלילה עם רומי נוימרק, מהצד השני עם והר ושידור חוזר של גאולה ולונדון. ביום רביעי, נוסף על התוכניות האלה יוקרן גם פרק 35 של התוכנית "מה נסגר".

מה באמת נסגר עם כאן 11? יש להם זכויות לטורניר מדהים, שמושך מיליונים של צופים וצופות בכל רחבי העולם, אבל הוא מסרב בתוקף לתת לו מקום הולם במסגרת טלוויזיה ציבורית.

לא מאוחר לתקן את הטעות המכעיסה הזאת ולשדר את שני משחקי חצי הגמר בשלישי וברביעי. את הגמר, שישודר בראשון הקרוב בשעה 18:00, אנחנו בשדולת הנשים מזמינות אתכן ואתכם לצפות יחד איתנו, ב"לואי" בכיכר רבין. אני אהיה שם עם בן החמש שלי.

הכותבת היא מנכ"לית שדולת הנשים בישראל