הגיע הזמן להוציא את השנורקלים ולהפוך את המגזר העסקי למגוון

למגזר העסקי יש אחריות לכך שצעירים נוספים מהמגזר הערבי יוכלו לשחזר את הישגיו של ד"ר חאג' יחיא

ד"ר סאמר חאג' יחיא. מונה ליו"ר בנק לאומי / צילום: רון אלון
ד"ר סאמר חאג' יחיא. מונה ליו"ר בנק לאומי / צילום: רון אלון

ספק אם לפני יומיים, מחוץ למגזר העסקי, היו מי שידעו מיהו ד"ר סאמר חאג' יחיא. ד"ר חאג' יחיא, יליד טייבה, עשה מסלול מרשים ביותר לא עבור ערבי-ישראלי, כי אם עבור ישראלים באשר הם. כל אמא פולנייה הייתה מתגאה בהישגיו האקדמיים ובקריירה המרשימה שלו, עד אשר נבחר ליו"ר בנק לאומי לפני יומיים. לא מעט מילים נכתבו כבר על זכוכיות ותקרות שהתנפצו, אבל בחירתו היא באמת מרגשת, ויש מה ללמוד ממנה.

התהליך בדירקטוריון לאומי שבו קיבל ד"ר חאג' יחיא כבר בסיבוב הראשון 5 קולות, מצביעה על הערכה עצומה מצד עמיתיו ועל כך שהבחירה הייתה "שקופה" לחלוטין. שקופה לא במובן של שקיפות במקרה זה, אלא ששמו, מוצאו, מקום היוולדו, פשוט לא היו רלוונטיים. הדבר היחיד שקבע הן יכולותיו שהופגנו ב-4.5 שנות כהונה בדירקטוריון עד כה, וככל הנראה שכן מעולם לא פגשתיו, יחסיו הבין-אישיים. וכך באופן לכאורה בלתי צפוי הפך איש מוכר פחות באופן ציבורי, למי שיוביל את בנק לאומי בשנים הקרובות.

להישג האישי של היו"ר הנבחר של לאומי לא חייבת להיות משמעות חברתית נוספת, אבל כדאי שתהיה לה. לא אחת אנחנו מדברים על מודלים לחיקוי שאנשים צעירים זקוקים להם. בחברה הערבית יש כיום יותר ויותר דוגמאות של אנשים שפילסו לעצמם דרך לתפקידים בכירים ומשמעותיים. העובדה שד"ר חאג' יחיא יכול היה להיבחר לתפקיד מעבר לעדות הברורה ליכולותיו, חשוב שתהיה גם הזדמנות לחיזוק הברית של אזרחי ישראל הערבים עם החברה הישראלית.

הדבר הנדרש כדי לעשות זאת הוא "כיול השנורקלים". זה נשמע אולי מצחיק אבל זה נועד לומר שמטבע הדברים מעסיקים נוטים לחפש את העובד או העובדת המוכשר הבא בקרב מי שדומים להם, או דומים למי שמועסק אצלם. זאת למרות שגיוון והכלה הם כבר מזמן מושגי בסיס ביכולת של חברות עסקיות להשיא תשואה גבוהה יותר; כל המחקרים מצביעים על כך. ולמרות זאת, עדיין, יהיה יותר סבוך עבור אדם צעיר שגדל בטייבה, ממש כמו ד"ר חאג' יחיא, לשחזר את הישגיו. לכך שהוא יהיה רק הראשון, יש לכל המגזר העסקי אחריות ויש לכך חשיבות כלכלית אדירה בשילוב מגזרים המודרים כיום משוק התעסוקה. הגיע הזמן להוציא את השנורקלים ולחפש באופן אקטיבי גם אנשים שהפרופיל שלהם שונה. אגב ד"ר חאג' יחיא מכהן גם בדירקטוריון שטראוס (עליו יאלץ לוותר כעת) אבל זה בהחלט קשור להתעקשות של בעלת השליטה עפרה שטראוס לייצא שולחן מגוון יותר המבוסס על פרופילים מדוייקים של השכלה וניסיון מקצועי. או במילותיי - היא כיילה את השנורקל.

הבחירה בד"ר חג' יחיא ליו"ר לאומי היא הזדמנות לשמוח על הראשון שצלח את הדרך לצמרת, ולקוות שאינו האחרון.

הכותבת היא חברת כנסת לשעבר מטעם מפלגת העבודה, תעשיינית ומומחית לממשל תאגידי